יום רביעי, 5 בספטמבר 2012

פחמימות


פחמימות הן אחת משלושת אבות המזון, כאשר שומנים וחלבונים יהיו שני אבות המזון הנוספים.
פחמימות בנויות מתרכובת כימית שעשויה מאטומי פחמן, חמצן ומימן. מה שקובע את "פשטות" הפחמימה, יהיה מספר יחידות הסוכר שמרכיבות אותן. לדוגמה, גלוקוז, בעל שישה אטומי פחמן, הוא אחד הסוכרים הפשוטים ביותר והוא נחשב כחד-סוכר, הוא בנוי מיחידת סוכר אחת. כך למשל גם פרוקטוז בעל חמישה אטומי פחמן ונחשב גם הוא כחד-סוכר.
הן גם יכולות להיות "מורכבות" יותר, איחוד של שתי מולקולות סוכר יחד (ניחשתם נכון - דו-סוכר), איחוד שלוש מולקולות סוכר (אוליגו-סוכר) ועד למורכבות ביותר - פחמימות רב-סוכר (פוליסכריד).
בדרך כלל, ככל שהפחמימות יהיו פשוטות יותר הן יספגו במערכת העיכול מהר יותר ויעלו את רמת הסוכרים בדם מהר יותר, דבר שיגרום לתגובת אינסולין גבוהה. לקיבה שלנו יש את האפשרות לפרק את הפחמימות (גם המורכבות יותר) חזרה לתרכובת הפשוטה ביותר שלהן לפני שהן נספגות בדם.
מה שחשוב לנו לדעת, שככל שהפירוק של פחמימות אלו יהיה מהיר יותר, סוכר הדם יעלה מהר יותר. כלומר אפילו אם הפחמימות יהיו מורכבות, יש לנו את האפשרות לפרק אותן ליחדות הקטנות ביותר שלהן לפני ספיגתם בדם.

כל הפחמימות שלא בנויות על בסיס סיבים תזונתיים, כמו כל מוצרי הדגן, אורז, תפו"א וכו', הופכות לסוכרים לאחר עיכולן! 

הפחמימות ה"מורכבות" - לחם מחיטה מלאה ודגנים מלאים
דוגמה טובה מאוד לכך היא כל סוגי המאפה וכל סוגי המזון שמורכבים על בסיס חיטה. מוצרים אלו יפורקו מהר מאוד לסוכרים הפשוטים ביותר בקיבה (מולקולות גלוקוז לרוב ומעט פרוקטוז מהסוכר בלחם), וזה לא חשוב אם זה לחם לבן או לחם מלא. הרבה אנשים לא יודעים את העובדה שאין הרבה הבדל בין לחם לבן (פחמימות "פשוטות") ללחם מדגנים מלאים (פחמימות "מורכבות" יותר), כשהאחרון לפעמים יעלה את רמת הסוכרים יותר מלחם לבן - לא שאני ממליץ לאכול לחם לבן...

* הערה לגבי לחם - כשאני אגיע למוצרי המאפה והלחם, וזה יהיה מספר פוסטים ארוכים ומרתקים, אני אסביר למה כל מוצרי החיטה הופכים לסוכרים פשוטים מהר כל כך (תודות לאנזים עמילופקטין איי - Amylopectin A).

הדעה הרווחת היום היא שגלוקוז היא הפחמימה החשובה ביותר ליצירת חיים ואנרגייה לתאים. זה כמעט נכון לגמרי, ואכן רוב החיים על פני כדור הארץ יכולים להשתמש בפחמימה זו כחומר בעירה.

אם שעממתי אתכם עד כה, אני מתנצל. אבל העובדות בפוסט זה וכל ההכנות מהפוסטים הקודמים נועדו להכין אותכם לעיקרי העניינים. אני הולך להרחיב הרבה על הצורך הבסיסי של בני האדם לפחמימות, אני חושב שזה יענין את רובכם.
ואם אתם מאלה שמוצאים את תוכן הבלוג שלי מעניין, חכו לפוסטים הבאים שלי...

* טעימה קטנה: כשתבינו כיצד עובד גופינו כשזה מגיע לשריפת פחמימות תמצאו את אחד האפשרויות הגדולות ביותר במיניפולציית התזונה שלכם. ביחד עם תזונת פליאו בריאה והורדה של הפוגעים העיקריים בבריאותכם (סוכרים, דגנים ושמנים תעשייתיים), תלמדו כיצד להפוך את גופכם למכונה ששורפת שומנים ביכולת המירבית של גוף האדם ואיך זה קורה כמובן, מבטיח לרתק אתכם!


2 תגובות:

  1. היום ראיתי לראשונה את הבלוג שלך ואני מתכוון לקרוא הכל מכמה סיבות 1 אני מסכים איתך
    2 לא שיש לי בעיה באנגלית אבל אני מעדיף בעברית ולא ידעתי שקיים מקור מידע שופע בעברית
    3 זה מעניין אותי בטירוף אז תמשיך עם מה שאתה עושה

    השבמחק
    תשובות
    1. ממש שמח לקרוא תשובה כזו
      מקווה שתהנה מהבלוג, אני משתדל לעשות את המידע יותר נגיש לאנשים... ויש הממממממון עוד לרשום

      מחק