יום שבת, 24 בינואר 2015

הבעיה שלי עם המילה "קיצוניות"

לוחם שבט המסאי באפריקה,
כמו אבותיו במשך עשרות אלפי השנים שקדמו לו, גם הוא מבסס את תזונתו כמעט אך ורק ממקור החי -
האם ניתן לקרוא לו ולאבותיו "קיצוניים"?

שוב ושוב היא עולה... המילה האהובה עלי כשזה מגיע לבריאות האדם ותזונה...
אני נכנס לדיון כלשהו עם מכר, או דיון בפורום כזה או אחר, מנסה להסביר כיצד עובד גופנו, תהליכים פזיולוגיים, בהתאם לביוכימיה שלנו, לאבולוציה שלנו, ואז הצד השני, שמבין לאן זה מוביל, נרתע ומעלה ישר את המילה "קיצוני".
בנקודה הזו, גם אם עומדת לצידי ספרות מדעית די מבוססת, הכל נזרק לצד - עמדותיי נוגדות את הדעה המקובלת, אי לכך - "אני קיצוני". מה שמרמז שדבריי הם לא משהו שמומלץ לרוב האוכלוסיה, ולכן אין בכלל צורך להמשיך את הדיון.
יתכן וההדחקה הזו מגיעה מחוסר ידע (חייב להודות שפזיולוגיה הוא לא חומר קל או ידוע לכל), או מהקושי להבין שאולי הדעה הרווחת שגויה, אולי הקושי הפסיכולוגי לעשות שינוי אמיתי בהרגלי האכילה - הכחשה.

דומאות למשפטים בהם המילה "קיצוניות" מופיעה באותו דיון יראו כך:
"אני לא מאמינה בקיצוניות, לדעתי שינוי כזה יכול להזיק"
"אני לא מבינה למה צריכים להיות כל כך קיצוניים, הכל במידה"
"להיות כל כך קיצוני יכול להלחיץ, לא בריא לנפש"
"להוריד מהתזונה (השלם את החסר) לגמרי, זה מאוד קיצוני"
"להגיע לקיטוזיס זה מצב קיצוני לגוף"

יום שני, 19 בינואר 2015

סיפורו של רמי בן שמעון

לפני
את רמי הכרתי "כתמונת פרופיל נוספת בפייסבוק", אדם חביב שעד למאי שנה שעברה, לא ממש נפגשנו. אתם מבינים, אצלי הזיכרון הויזואלי מאוד חד ושולט, ואת מרבית החברים אני מכיר קודם כל לפי תמונת הפרופיל שלהם, רק אחר כך בשמם - כזה אני...
במאי שנה שעברה (ממש בדקתי בהודעות), אני קם להודעה אישית, מתמונת פרופיל של אדם שאני לא מכיר כלל. ההודעה היתה קצרה ולעניין:
"שלום אביב, אני לא מכיר אותך אישית אבל אתה ואסף השפעתם על איכות חיי יותר מכל האנשים שהכרתי ב-50 שנותי. תודה רבה."
זה הכל, שורה אחת.
אני מגרד את הראש, מנסה להבין מי זה? ואז נפל האסימון.
מסתבר, שרמי שינה את תמונת הפורפיל (מהתמונה שאתם רואים למעלה) לתמונה חדשה. ובגלל השינוי האדיר שהוא עבר, והעובדה שמעולם לא היתה ביננו אינטראקציה, אני פשוט לא זיהיתי אותו. פניתי אליו חזרה, ושאלתי אם זה באמת מי שאני חושב שזה - הוא ענה בצניעות - כן.
(תמונות של אחרי למטה)

אחרי שהחלפנו עוד כמה מילים, והבנתי את גודל השינוי שהוא עבר בשנה האחרונה (נכון לאותה שיחה), התחננתי בפניו שיעלה זאת בכתב, בכדי להעלות זאת כעדות אצלי בבלוג - והוא כמובן הסכים.
מאז עברו הרבה מים בנהר, ודי שכחנו מכך.
אתמול, החלטתי להציק לו שוב. מסתבר שרמי לא שלח את העדות, מפני שהוא חשב שהיא תהיה מיותרת לאור כל העדויות והפעילות של הקבוצה בחודשים האחרונים.

רמי ידידי הטוב והצנוע, אם רק היית יודע עד כמה העדות הזו חשובה... בוא ניתן לקוראים להחליט.
רשות הדיבור לרמי:

יום שבת, 17 בינואר 2015

כיצד להפוך תא שומן לקצת פחות שמן: שיעור במאזן שומן (דר' פיטר עטיה)

תאי שומן - מקור לתמונה
השמנה, או יותר נכון - הרזייה.

בין אם אנו מודים בכך או לא, אולי הנושא שמעניין אותנו יותר מכל (את רובנו לפחות).
בסקר שערכתי בקבוצה הקטוגנית בפייסבוק, מתוך מספר נושאים שאני מתכנן לכתוב עליהם בעתיד, הנושא שקיבל הכי הרבה הצבעות היה, כצפוי, נושא ירידת המשקל (שומן).
הפוסט היה בתכנון כבר זמן רב, פשוט כי שאלות לגבי ירידה במשקל עולות אינספור פעמים בפורומים השונים, והרגשתי שחשוב לפרט על כך. ומפני שהתשובה לשאלה זו, ניתנה בצורה הטובה ביותר לדעתי על ידי דר' פיטר עטיה, החלטתי לתרגם את הפוסט שלו, בהסכמתו המלאה כמובן, בכדי לעשות את המידע הזה נגיש יותר (לא כולם רוצים/יכולים לקרוא באנגלית).
אזהרה מראש - פוסט די מורכב ולא יהיה קל למתחילים.

למי שלא מכיר את הבלוג הנפלא של פיטר עטיה, אני ממליץ לכם בחום לקחת את הזמן ולהתחיל לפשפש בין הפוסטים המצויינים שלו. קשה לי להאמין שהקוראים הותיקים לא מכירים את עבודתו, מפני שהזכרתי אותה רבות בעבר.

הפוסט מיועד לכל מי שמעוניין לרדת במשקל, אבל פונה בעיקר לאלו שרוצים להבין את המכניקה הפיזיולוגית מאחורי ירידה במשקל בקונטקסט של תזונה נמוכה בפחמימות.
למרות שאני לא משווה את עצמי לפיטר כשזה מגיע לידע העצום שלו, הרשתי לעצמי לכתוב הערות מנקודת מבטי האישית בסוף הפוסט. ובכדי לא להפריע לכתיבתו הנפלאה, מיספרתי את ההערות שלי, והוספתי אותן לאורך הפוסט במקומות שהרגשתי שיש בכך צורך, כהפניות. אתם תמצאו את אותן הפניות בסוגריים, כמו בדוגמה הזו - [1].

נקודה אחרונה לפני שאתם ממשיכים: אני רוצה להודות לפיטר על כל המידע שהוא מציג לנו ללא תמורה לאורך השנים, בבלוג שלו, בהרצאות, ובראיונות שונים ברשת, וכמובן על ההסכמה המלאה לאפשר לי לתרגם את הפוסט הנפלא הזה (אולי בעתיד אתרגם עוד). אומנם זה היה כרוך בהרבה עבודה, אבל שווה כל רגע, ועזר לי להבין ניואנסים קטנים שרק אחרי שנוברים על הנאמר בצורה כזו, ממש נכנסים למערכת.




אז כמו בקבוצה הקטוגנית, ובפרומים השונים, השאלה שפיטר הרגיש שמחייבת אותו לכתוב פוסט שלם בנושא, הולכת משהו בסגנון הזה:

האם להיות בקטוזיס אוטומטית מבטיח ירידה בשומן?

רשות הדיבור לפיטר:

יום שבת, 10 בינואר 2015

"זהירות! דיאטה ללא פחמימות"

דיאטניות עדיין ממליצות לסוכרתיים לאכול סוכר, הכצעקתה?!
"מתפתים לנסות דיאטה נטולת פחמימות? אתם עושים לעצמכם נזק"

אלו הכותרות שמתנוססות במאמר חדש שהתפרסם במגזין "ישראל היום", שנכתב על ידי דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת והשמנה (קישור למאמר).

למרות שאני לא מגיב לכתבות הללו בדרך כלל, החלטתי להשתמש בה כבסיס לפוסט בנושא חשוב מאין כמוהו. הרגשתי שיש צורך להגיב לכתבה הספציפית הזו, מפני שהיא מטעה את הציבור שזקוק למידע הנכון יותר מכל (הסוכרתיים), מה גם שהפוסט יכול להוות רפרנס עתידי לכל כתבה בסגנון שצצה כל שלישי ורביעי בערך.
אם הנ"ל היא כתבה שנכתבה בכדי לעזור לסוכרתיים להתמודד עם מצבם המטבולי (או לכל אחד מאיתנו לצורך העניין), ועוד על ידי מישהי בעלת סמכות בנושא, אז סילחו לי, אבל אנחנו עדיין רחוקים שנות אור מטיפול אמיתי בשורש הבעיה.

לפני שאמשיך לפוסט, אני רוצה להדגיש שאני מבין מאיפה מגיעות הטענות של הכותבת, ואני לא תוקף אותה אישית (למרות שזה נשמע כך אולי), אלא יותר את המסר שעומד מאחורי דבריה.
בסופו של דבר, המידע שהיא מקבלת ולמדה במשך שנים, מגיע מאותן תוכניות לימודים של מערכת הבריאות, שמבוססות על מדע שגוי מיסודו.
לעומת זאת, כמות החומר הרפואי שמראה שחור על גבי לבן את היתרונות של תזונה נמוכה בפחמימות לסוכרתיים, יכולה למלא ספרים שלמים, אבל לרוב מתעלמים ממנו לחלוטין (קישורים רבים למחקרים, מאמרים, הרצאות וספרים בנושא בתחתית הפוסט).

חשוב לי מאוד להציג את הצד השני של המטבע, מבלי לפגוע בכבודה של הכותבת.
התקווה שלי שבין אם זו הכותבת, או כל בעל סמכות אחר כמו דאטנית או רופא משפחה, שדברי הפוסט יגיעו אליהם בעתיד, אולי יהיה עם "ראש פתוח", ויעבור לפחות על חלק מהמידע המוצג פה, ואולי אף יחליט לבדוק את הדברים יותר לעומק, ולא לשנן את אותן המנטרות שאנחנו שומעים עשרות שנים.

אם בריאותכם חשובה לכם, ואתם שוקלים להוריד בכמות הפחמימות, או להורידן לגמרי, במיוחד אם אתם מוגדרים כסוכרתיים (המגזר שאכילת פחמימות פוגעת בו ישירות), אז המשיכו לקרוא, כי את המידע הזה אתם לא תשמעו ממערכת הבריאות והדיאטניות הקונבציונליות לצערי.
מידע שאני מאמין שיכול לשפר את איכות חייכם, ובמקרים קשים אף להצילם.

יום ראשון, 4 בינואר 2015

המדריך המלא לתזונה קרניבורית - שבעת הכללים של הדוב

כל הנחוץ לבריאותנו בחבילה אחת
אוסלי "הדוב" סטנלי, הוא אחד הדוגמאות הטובות ביותר לאדם שביסס את תזונתו כקרניבור מוחלט במשך יותר מ-50 שנים. הוא היה תומך נלהב של תזונה שלא כוללת בתוכה שום מקור קלורי מהצומח (מעבר לכך - שצמחים ממש פוגעים בבריאותנו).
בעולם הרוק, הוא מוכר כטכנאי הקול של הלהקה גרייטפול דד, וכאדם מאוד מוכשר ויצירתי, הוא היה חלוץ בתחום, מאמצע שנות השישים והשיבעים.

עוד בצעירותו, הוא קרא את עבודתו הנפלאה של סטפנסון והיה מושפע ממנה עמוקות (חוקר קנדי של האזור הארקטי מהמאה הקודמת, שטען על בסיס מסעותיו הרבים עם האינואיטים, שתזונת האדם יכולה להיות קרניבורית לחלוטין, ללא שום בעיה בריאותית - טענה שגרמה לביקורות רבות בעולם הרפואה לפני קרוב למאה שנים. קישור חינם לספר המדהים של סטפנסון - The Fat of the Land).

אוסלי, למד את המדע שעומד מאחורי תזונה קרניבורית (או יותר נכון את ההבנה שאין ביסוס מדעי שעומד מאחורי תזונה מעורבת עם פחמימות וירקות לאדם), ומשנות העשרים לחייו, עד ליום מותו, הוא ביסס את תזונתו על בסיס החי בלבד.
הוא היה פעיל בעשור הקודם בפורומים שונים בנושא, שם ניתן למצוא מספר רב מתגובותיו. תגובות ופוסטים של אדם בעל נסיון של עשרות שנים בתחום.

אוסלי הלך לעולמו בתאונת דרכים ביום שבת, 12 למרץ, 2011, קרוב לביתו באוסטרליה.
הוא היה בן 76.

אלו הם שבעת הכללים לביצוע התזונה הקרניבורית על פי אוסלי סטנלי.
הכללים, שלקוחים בהסכמה מלאה מאתרו הנפלא של צ'ארלס וושינגטון (תומך ותיק ובעל ידע רב בתזונה), כוללים חלק מההערות של צ'ארלס ושלי (במרכאות).

שבעה כללים פשוטים לאדם הטורף:

Human Mammal, Human Hunter


הסרטון הקצר מעל לקוח מסידרת התעודה של ה BBC Earth, והוא אחד הסרטונים האהובים עלי בנושא התפתחות האדם כצייד.
למרות שהוא צולם בהווה, זוהי הצצה נדירה לעברינו הרחוק כציידים לקטים, הרבה לפני התפתחות העולם המערבי בו אנו חיים היום.
כיצורים עם מוח מאוד גדול, פיתחנו צורות שונות ומגוונות לצייד חיות גדולות, ובסרטון הזה ניתן לראות סגנון שנקרא צייד בהתשה, אחת השיטות העתיקות ביותר לצייד ככל הנראה, שמבוצע על ידי שלושה ציידים משבט הסאן באפריקה.

כבר תקופה ארוכה שאני רוצה להעלות את הסרטון לבלוג, עברו שנים מאז שצפיתי בו בפעם הראשונה. ולמרות שהוא מאוד מפורסם בעולם הפליאוליטי, הרגשתי שהוא חייב להיות חלק מהבלוג.
כל כך עוצמתי ומרגש.

בזמן שאתם צופים בסרטון, הנה מספר נקודות ותהיות שכדאי לשים אליהן לב:

יום שבת, 3 בינואר 2015

תזונה נמוכה בפחמימות תמיד תהיה תזונה גבוהה בשומנים!

מקור: www.cavemandoctor.com

היום נעבור שיעור בחשבון (מאוד קל, מבטיח), לצריכת מקורות אנרגיה בהתאם לפזיולוגיית האדם.
אני לא הולך להתעמק יותר מדי בדרך, אלא ביחס אבות המזון על תזונה נמוכה בפחמימות. אלו שמכירים את הבלוג שלי, כבר יודעים כיצד לדעתי התזונה אמורה להתבצע.

לאדם עם קצת ידע בנושא, העובדה שתזונה נמוכה בפחמימות תמיד תהיה גבוהה בשומנים, היא די ברורה. אבל הרבה פעמים אנשים שרק נכנסים לעולם הזה, ויותר מכך, אולי מנסים את התזונה, לא מאמינים או מבינים את החשיבות של שומן בתזונתם, ובגלל הפחד משומן, הם מאמינים שהם יכולים לבצע אותה מבלי להדגיש שומנים (או עם הגבלה מסוימת).
הרבה פעמים כאשר הם מנסים להגביל שומן, יחד עם פחמימות, מתחילות לצוץ בעיות תוך זמן קצר לרוב, והם מחליטים נחרצות שזו לא התזונה בשבילהם - אין פלא.
אם הגעתם למסקנה החשובה הזו שכמות הפחמימות בתזונתכם צריכה להיות מוגבלת מסיבה כזו או אחרת, אתם חייבים להבין ששומן חייב להפוך למקור הקלורי העיקרי בתזונתכם.
זה לא בדיוק עניין של בחירה, כפי שמייד תראו.

בפוסט הזה, עם חיבור מתמטי פשוט של כיתה ב', אני אנסה להסביר את הסיבה לכך.