יום שישי, 22 בנובמבר 2013

טעויות נפוצות בדיאטות נמוכות בפחמימות (פליאו, HF-LC, קיטוגנית או אפס"פ)



את הפוסט הבא אני מקדיש לאלו שכבר בחרו לשנות את אורח חייהם, ונמצאים על דיאטה דלת פחמימות, אבל נתקלים בבעיות כאלו ואחרות. בין אם זה פליאו, פליאו דל פחמימות, תזונה דלת פחמימות רוויה בשומנים, קיטוגנית או אפס פחמימות/דיאטה קרניבורית.
אם אתם עדיין לא מודעים לשינוי אורח חייכם על פי ההמלצות בבלוג, אני ממליץ קודם כל לקרוא יותר, בין אם זה מהבלוג שלי או מאחד המקורות שהזכרתי בפוסט מקורות המידע.

אני חושב שהפוסט הזה הוא פשוט מתבקש, והיה צריך להגיע לפני הרבה זמן. ישנם הרבה אנשים עם בעיות כאלו או אחרות ששינו את אורח חייהם התזונתי והפסיקו לראות תוצאות, או לפעמים רואים אפילו הרעה מסוימת במצבם. הפוסט הבא הוא בשבילכם.


אני מודע לעובדה שיש גם גורמים אחרים שיכולים להשפיע חוץ מתזונה, כמו חוסר שינה, זיהום, לחץ, עישון, תרופות ואורח חיים כזה או אחר. אבל אני לא מתמקד בהם כרגע, אני אתעמק בכתבה זו במקור הדיאטטי האפשרי לבעיות השונות.
אני אחלקם לסעיפים, על כל עחד מהם אתן פירוט כמובן.

אם אתם על דיאטת פליאו אמיתית ונקייה, משלבת מזונות מהחי ופחמימות מהצומח, סעיפים 1, 2, 4, 6 ו 7 יהיו רלוונטיים יותר אבל אני ממליץ לעבור על כולם.

אם אתם על דיאטה נמוכה בפחמימות או קיטוגנית, כל הסעיפים רלוונטיים.

אם אתם על דיאטת אפס פחמימות אמיתית, שלא משלבת שום מוצר מהצומח או פחמימות, סעיפים 1, 3, 5, 6 ו 7 יהיו רלוונטים, כאשר מספר 3 ו 5 הם הנפוצים ביותר בדרך כלל.


1. כנות והתמדה


זה החלק הכי חשוב שאני מוצא שרוב האנשים סביבי כושלים בו. אני לא רוצה להכנס כרגע לפסיכולוגיה וכוח רצון (או אי כוח רצון) של אלו שסוף סוף מבינים שהם צריכים לשנות את אורח חייהם, בין אם זה בגלל בעיה מטבולית בריאותית או בכדי לשפר את איכות חייהם, כי זה יהיה ארוך ומיגע.
אני זוכר בתחילת דרכי, לאחר קריאה ראשונית בחומר, התחילו ניצוצות של הבנה בסיסית בביוכימיית גוף האדם, ובעצם גילוי האפשרות האמיתית לעשות שינוי משמעותי ע"י שינוי אורח החיים (לרוב, כמובן זו היתה הורדת משקל עודף, הרי זה מה שכולם מתעמקים בו תחילה).
ההתלהבות הראשונית הזו, פשוט השפיעה על כל סובבי, חברי ומשפחתי. רציתי לשתף את כולם במידע החדש הזה, חשבתי שבדיוק כמוני, אם הם רק יקבלו את המידע הנכון, הם ישנו את תזונתם ויגיעו לתוצאות המתבקשות. 
הצגת מידע, שיחות של שעות, צפיית הרצאות יחד, פרסום מקורות מידע, כתבות ומחקרים רפואיים - והיחיד שדובק בשינוי חייו לבנתיים הוא, ניחשתם נכון, אני לבדי...
לאט לאט התחלתי להפסיק לשתף ו"לקדוח" לאלו הסובבים אותי. מהר מאוד הבנתי שמסיבות כאלו ואחרות, רוב האנשים, לא ישנו את תזונתם. הם יעשו שינוי ראשוני, אבל כמעט תמיד יחזרו חזרה להרגלים ישנים.
בין אם זו התמכרות (יכול להרחיב על כך שעות), או לחץ חברתי. בין אם זה סביבה שבנויה להכשיל או חוסר כוח רצון. בין אם זה שאיפות מאוד נמוכות או חוסר אמונה שתזונה יכולה לגרום לשינוי זה או אחר.
רוב האנשים אינם חזקים מספיק בכדי לשנות את ההרגלים שלהם, הם דבקים בדיאטה עליהם גדלו, ולרוב אם הם שינו את הדיאטה, הם יחזרו בסופו של דבר להרגלים הישנים תוך מספר שבועות, אם לא מספר ימים.
אלו שכן מוכנים לשנות, הרבה פעמים בכלל מקבלים המלצות שגויות מהמיינסטרים, אבל זה ליום אחר.

אם אתם אחד מאלו, אז לפני שאתם ממשיכים הלאה, אני חושב שזה מאוד חשוב להיות כנים עם עצמכם קודם כל. לפני שאתם טוענים שדיאטה זו או אחרת אינה עובדת או מתאימה, אני מקווה שאכן עקבתם אחר התוכנית למשך תקופה ארוכה מספיק (לפחות חודש ימים).
אם אתם עדיין לא שם, אז כמובן ששאר הסעיפים לא יהיו כל כך רלוונטיים, אבל עדיין כדאי לעבור עליהם בכדי ללמוד מטעויות אפשריות שעוצרות אתכם או ללמוד לשינוי כשיבוא היום.

2. יותר מדי פחמימות


לרוב, כאשר אדם מגיע לדיאטות נמוכות בפחמימות, זה יהיה בגלל בעיה מטבולית, תנגודת אינסולין ועודף משקל. אותו אדם מבין שהורדת הפחמימות נחוצה, אבל לאיזו כמות?
ובכן, ללא חקירה מאוד מקיפה ובדיקות דם כאלו או אחרות, אני לא אוכל לדעת באיזו רמה כמות זו או אחרת של פחמימות יגרמו לנזק בגוף.
אני יכול להגיד את זה אבל - יהיו כאלו שיחליפו את תזונתם לדיאטת פליאו קלסית, ובכך ישפרו את איכות הפחמימות, מפחמימות עמילניים על בסיס דגנים וסוכרים, לירקות ומעט פירות. ובכך יראו שינוי מיידי, לפעמים אדיר. אלו הם בדרך כלל אנשים יותר רגישים לאינסולין.
* כמובן, שהנ"ל יראו הרבה שיפורים אחרים בנוסף, שכן הם מורידים פוגעים מטבוליים רבים בתזונתם!

אולם יהיו כאלו שפחות רגישים לאינסולין שיגיעו להחלטה שהדיאטה הקיטוגנית או נמוכה מאוד בפחמימות היא הדרך הנכונה ונתקעים - לאנשים אלו, לפעמים כמות הפחמימות (קטנה כשתהיה), לא תהווה את ההקלה על גופם והמעבר לשריפת שומנים וקיטוסיס.
הרבה אנשים בכלל לא יודעים את ההבדל בין 30 גרם ביום ל 70 גרם ביום. הם לא יודעים כלל כמה פחמימות וסוכרים נמצאים במזון זה או אחר. אני אפילו רואה סוכרתיים שעושים את הטעות הזו, כאשר אצלהם הצורך לדעת כמות פחמימות היא קריטית יותר.
הרבה מקורות מצביעים על העובדה שבכדי להגיע לשריפת שומנים, אנו צריכים להגביל את הפחמימות ל 50 גרם ביום ממקורות לא עמילניים כמובן. אולם יהיו כאלו עם תנגודת אינסולין כה גבוהה, סוכרת סוג 2 למשל, שאפילו ב 20 גרם פחמימות, גופם יעשה הכל בכדי להמשיך לשרוף גלוקוז. אם זה מהפחמימות שהם אוכלים או מגלוקוניאוגנזה.
תמיד זיכרו, תנגודת אינסולין מצביעה על מצב מטבולי שבו הגוף קורא לתגובה מאוד גבוהה של אינסולין בכדי לעשות את העבודה המתבקשת - גם אם זה בכדי להכניס את הפחמימות מהסלט ירקות שאכלתם בצהריים. מצב שמונע מגופכם לשרוף שומנים ולהגיע למצב מטבולי קיטוגני. כך יגרם מצב מאוד לא נעים של כמות מאוד נמוכה של פחמימות להזין את המוח בעיקר, (לא מזכיר אפילו פעילות גופנית - שתפגע קשות!) אבל חוסר יכולת לשרוף שומנים וקיטוסיס ברמה המתבקשת - מצב מאוד לא נעים (low carb limbo).
לאנשים אלו, הגבלת פחמימות למינימום, קרוב לאפס תהיה נחוצה (ממליץ להצטרף לדף אפס פחמימות ישראל בפייסבוק, בכדי לראות אם זה מתאים לכם).
כן, כן חבר'ה, אני יודע שקשה לקבל, אבל אני רק השליח, זוכרים? אני רק מפרסם את המידע, לא מכריח אף אחד עדיין.

3. עודף חלבונים



תמיד חפשו יותר שומן לעומת כמות החלבונים

זו אחת הטעויות הגדולות ביותר שאני רואה אנשים על דיאטה קיטוגנית או אפס"פ עושים. הם מצליחים להוריד את הפחמימות, אבל לא מגיעים למצב מטבולי קיטוגני. לפעמים, אפילו על אפס פחמימות, הם מרגישים רע, עולים במשקל, יכולת גופנית יורדת  - פשוט לא נכנסים למצב המטבולי הנכסף.
* אני כמובן לוקח בחשבון שאותו אדם עבר את תהליך ההסתגלות הראשוני שלוקח שבועיים עד חודש.

ובכן, בדיוק כמו בעודף פחמימות, הרבה אנשים מגיעים לתזונה זו עם נזק מטבולי מאוד קשה - תנגודת אינסולין חריפה. לאנשים אלו, עודף חלבונים מעבר למה שהגוף זקוק באותו הרגע, יגרום לתגובה גבוהה יותר של אינסולין, ולתהליך של ייצור גלוקוז מחלבונים בכבד (גלוקוניאוגנזה).
אצל אדם בריא, עם רגישות לאינסולין, עודף החלבונים יהפכו לגלוקוז בכבד, ויאוחסנו כאנרגיה אנאירובית בשרירים ובכבד ללא הפרעה בשריפת השומנים וכמובן לנסיעת כדוריות הדם האדומות ולגזע המח. כמות האינסולין הנחוצה תהיה מינימלית בכדי לעשות את העבודה.
זה הגיוני שאחרי ארוחה עם חלבונים יש צורך באינסולין, אומנם בכמות קטנה בהרבה מפחמימות, אבל עדיין - בכדי להכניס את חומצות האמינו לרקמות שזקוקים להם - אינסולין הוא הורמון אנאבולי, לא לשכוח. (ראו מחקר על תגובת אינסולין לחלבונים כאן)
ככל שאותו אדם יהיה "שבור" יותר מטבולית, כך הוא יצטרך יותר אינסולין בכדי לעשות את אותה העבודה.
שימו לב, שאחרי ארוחה עשירה בחלבונים, רמות הגלוקוז והיציאה מקיטוסיס יכולה להמשך לפעמים מספר ימים (כמו שאני גיליתי על עצמי), ובכך תמנע ממכם להגיע למצב זה.

מה זה יותר מדי חלבונים? 

שוב, בלי מדידות והמון מידע אישי, יהיה לי מאוד קשה לדעת.
כמות החלבונים הנחוצה לאותו האדם תהיה תלויה בגורמים הללו: 
מין, גיל, פעילות גופנית, מצב מטבולי, בין אם יש צורך לגוף לבנות רקמות (ילד/נער שגודל, אשה בהריון, אחרי מחלה קשה וכו').

למרות שזה לא אומר כלום לגביכם, אני יכול להביא דוגמה אישית, שלאחר הרבה מדידות עצמיות, אני יודע מה הצורך שלי בחלבונים.
אני גבר בן 30, פעיל גופנית, עם תנגודת קלה/בינונית לאינסולין, A1C 5.8 - טרום סוכרתי בהגדרה,77~ קילו עם כ 12% שומן.
אני גיליתי שארוחה שתכלול יותר מכ-40 גרם חלבונים, גורמת לי לצאת מקיטוסיס, בלי פחמימות כלל!
כמובן שגם שזה יהיה תלוי בעוד גורמים - פעילות גופנית ובכמה עברתי את ה"סף" למשל.
אם עשיתי אימון קשה וארוך בבוקר לפני, סביר להניח ש 40 גרם בארוחה אחת לא יהוו בעיה כלל, אולי אפילו 50.
לעומת זאת, אם לא התאמנתי יומיים, והתישבתי לאכול ארוחה שכללה 50 גרם או יותר חלבונים, אני מרגיש זאת מהר מאוד בשעות שאחרי הארוחה. ובדיקות קיטונים מאשרות זאת. אם אכלתי יותר, סטייק גדול 400 גרם שיכול לכלול 80 גרם חלבונים למשל, מוציא אותי מקיטוסיס לפעמים למספר ימים.
באופן ממש כללי, אצלי, חלבונים צריכים להוות כ 80 גרם ביום ללא אימונים, ולא יותר מ 100 גרם ליום ביום עם אימונים. כמובן שזה מספר לא קבוע, אלא נזיל יותר.
אני משתדל להפריד את הארוחות עם מינימום של 5-6 שעות בין לבין. כמובן שהוספת שומן עוזרת להפריד את הארוחות לפעמים יותר מכך.

אם ניקח אישה, לא פעילה, בעלת מסת שריר נמוכה יותר אז יכול להיות שאפילו 2/3 ממה שאני אוכל, יהיה יותר מדי בשבילה.
אני ממליץ לתקופה של מספר שבועות, למדוד (ואוף, כמה אני שונא מדידות) ולשקול אולי את כמות החלבונים שאתם אוכלים בארוחה וביום אחד. זאת כמובן רק אם אתם מאלו חסרי המזל, בעלי תנגודת אינסולין חריפה, שאולי עודף חלבונים עוצר מבעדכם להגיע למצב מטבולי קיטוגני מהסיבות הנ"ל. (אני משתשמש כשאני צריך ב nutrition data).
לקריאה נוספת יש הרבה מקורות באינטרנט - אפשר תמיד לבדוק את של נורה.

* הערה מאוד, אבל מאוד חשובה - לכל אלו שמתנגדים לרעיון ומאמינים שזה ממש לא "פליאוליטי" או טבעי לעשות זאת - אני ממש מבין ללביכם וגם אני שונא ולא רוצה לחשוב על מדידות. אבל אחרי תקופת חיים ארוכה מילדות וינקות, לפעמים אפילו תסמונת מטבולית שהועברה מהאם אליכם, הגבלת חלבונים תהייה נחוצה. אף לא אחד מאיתנו נולד לעולם במטרה למדוד דבר זה או אחר שהוא אוכל, ואני מתנגד לכך בעיקרון.
לצערי, זה העולם בו אנו חיים היום. אנחנו כבר לא בעולם בו צייד וליקוט מהווה את בסיס תזונתינו והמצב המטבולי של כולנו הוא זהה ותקין. לפעמים, בכדי לסובב את הגלגל אחורה, אנו נצטרך לעשות את המאמץ הזה. עמכם הסליחה, זו המציאות. 
לאלו שלא מראים בעיה או עצירה בדיאטה והנכם רגישים לאינסולין בצורה מספיקה בכדי שעודף החלבונים לא יהווה בעיה, אשריכם. אני מקנה בכם.

4. רגישות למאכלים שונים

בהחלט

כאשר אנו מורידים מקורות תזונה שלמים מהדיאטה בשל בעיה מסוימת, זה כמובן אומר שמקורות דיאטטיים אחרים חייבים לעלות. לפעמים, כאשר ישנם רגישות למאכלים מסוימים, זהו מתכון לאסון.
הרבה פעמים, אנשים מגיעים לדיאטות אלו, עם בעיות במערכת העיכול, ציליאק, מעי דליף ורגישות שנגרמת מחשיפה ארוכה רוב חייהם לאוכל מתועש ומעובד (דגנים, סוכר ושמנים צמחיים בעיקר).
בין הפוגעים העיקריים, שכנראה אחד המקורות הראשיים לבעיות המטבוליות הרבות, תהיה כמובן החיטה המודרנית. מבעיות פסיכולוגיות, לפגיעת במערכת העיכול, מפגיעה במערכת החיסון העצמית של הגוף, להפרעות קשב וריכוז וכו'. (וידאו מעולה בנושא פה).
הבעיה שלאחר שהנזק נגרם, הרבה מקורות אחרים בתזונה יהוו בעיה ולפעמים יכולים אף להחריף את הבעיה. מאכלים אלו נחשבים "כשרים" על דיאטות נמוכות בפחמימות, קיטוגניות ובמיוחד בפליאו/פרימל, ולעיתים רחוקות נחשדים כבעייתיים בדיאטות אלו.
כמעט כל מקור תזונתי מהצומח מהווה בעיה כלשהי זה נראה, למערכת עיכול פגועה. בהרבה מהם כמות נוגדי התזונה והרעלנים עולה על הדגנים, להרבה תהיה כמות גבוהה של סיבים שלא מתעכלים, שלרוב רק גורמים ליותר נזק במעיים (בניגוד גמור לדעה הרווחת היום).
אגב, זו אחת הסיבות שאני היום על אפס פחמימות ומבסס את תזונתי על מקורות מהחי בלבד. ההקלה על מערכת העיכול עצומה.

רגישות למאכלים שאני הולך לציין ברשימה למטה, יכולה לגרום לעלייה חדה באינסולין, נפיחות, עלייה במשקל, תקיפה אלימה של המערכת החיסונית, כאבי ראש, כאבי פרקים, גזים והרשימה ארוכה.
אלו הם המקורות העקריים שיכלתי לחשוב עליהם:

מוצרי חלב שונים (סעיף הבא, הסבר נפרד בשל עצמו)
סוגי ירקות שונים, כן הירקות התמימים (פה, פה, פה, פה, וסירטון מעולה פה)
ביצים - בעיקר חלבון הביצה (הלבן)
כל סוגי הדגנים (כולל אורז וקינואה) שלפעמים נחשבים "בטוחים" יותר (כמובן עדיין עמילניים, ראו סעיף 2)
מוצרי קוקוס שונים (חוץ משמן קוקוס לרוב)
קפאין
אבוקדו (כן, אפילו אבוקדו תמים שלרוב לא מזיק - ראו עדויות, כולל אצלי אגב)
שוקולד מריר וקקאו (אל תרביצו לי)
תחליפי קמח שונים לאפייה / שמרים
מקורות "טבעיים" לסוכר


הדרך הטובה ביותר לדעת אם אחד מהמאכלים הנ"ל פוגעים בכם, תהיה כמובן ע"י אלימינצייה לחודש, לעבור את תקופת הגמילה שמלווה לכך, ולראות איך אתם מרגישים.
רמז עבה שאני תמיד מזכיר בבלוג - המקור הדיאטטי שיפגע בכם הכי הרבה, יהיה כמעט תמיד, הדבר אליו אתם הכי מכורים.
אם קשה לכם לראות את חייכם ללא אותו המאכל, זהו כנראה מקור הבעיה הכי גדולה. ויש לכך סיבות רבות ולא נכנס לכך כרגע (איזור התגמול במח, התמכרות, חידקים ביוטיים בקיבה ועוד).
לפעמים מקור זה או אחר יכולים גם להזיק ללא תסמינים של התמכרות, חשוב להדגיש.

5. מוצרי חלב


זהו סעיף מאוד חשוב, בעיקר לאלו שמנסים דיאטות דלות פחמימות, נוסח קיטוגני או אפס פחמימות אבל משלבים מוצרי חלב שונים בדיאטה. הרי מוצרי חלב הם מקור טוב לשומנים ואפשר למצוא הרבה היצע ללא פחמימות כלל. אבל כאן הבעיה, הרגישות למוצרי החלב יכולה להגיע ממרכיבי החלב השונים ולאו דווקא מהשומן בפרט.
חלבון החלב העיקרי, קזאין, כמעט זהה במבנה הכימי לגלוטן. הרבה מחקרים מראים על כך שלאנשים עם רגישות לגלוטן, ישנה ריאקציה חיסונית זהה למוצרי חלב (cross-reactivity). כלומר עם החשפותם לחלבון הנ"ל הם מגיבים בדרך זהה כאילו אכלו חיטה ונחשפו לגלוטן.
אני מאמין שזה יותר נפוץ ממה שהמומחים חושבים, או כמובן מה שאתם חושבים על רגישות למוצרי חלב.

מעדויות וקריאה, מצטיירת לי תמונה כזו - אין כמעט אדם אחד שיכול להגיד שאכילת חיטה במשך חייו לא עשתה שום נזק למערכת העיכול (אולי יש הרבה שלא מרגישם זאת ישירות ולכן לא מודעים לכך בכלל). לכן רובינו בעלי מערכת עיכול רעועה (מעי דליף) לדרגה כזו או אחרת. ככל שהמצב גרוע יותר, יותר סממנים של רגישות לגלוטן יצוצו שלרוב לא מקושרים לרגישות. רק במקרים קשים, עולה על כך רופא המשפחה כאשר המצב מגיע לציליאק. וגם כך, ישנם המון חולי ציליאק שאינם מודעים למצבם העגום כלל.
הבעיה היא שממחקרים עולה, שליותר מ 50% מבעלי אי סבילות לגלוטן, ישנם בעיה ממשית עם קזאין. כלומר כאשר הם צורכים מוצרי חלב, הגוף מזהה את את החלבון כגלוטן ומפעיל את המערכת החיסונית בצורה זהה.

בנוסף, אי סבילות ללאקטוז (סוכר החלב) מהווה בעיה להרבה אנשים היום, וזה מה שהרבה מחקרים אחרונים מראים. זה נראה שעם השנים, לאחר שאנזים הלאקטז יורד מגיל הינקות, הקושי בעיכול סוכרי החלב הופך להיות בעייתי יותר.

ישנם גם ממצאים רבים שמראים על תגובת אינסולין חריפה למוצרי חלב, בעיות עור, נפיחות, דלקתיות, העלאת משקל וכל המתלווה לכך. ראו מחקרים פה ופה, שמראים שאולי חלבוני החלב מעלים יותר אינסולין מלחם לבן (???).

אני חושב שאפילו במצב מטבולי קיטוגני מוכח ע"י קריאות ומדידות קיטונים, מוצרי חלב יכולים להשפיע על הגוף לרעה, אפילו בזמן שריפת שומנים! (כנראה תגובה דלקתית, חיסונית ונפיחות).
וכן, לאלו שמחפשים הנחות, אני מדבר גם על חמאה ושמנת מתוקה. אני מודע לכך שהם מכילים לרוב את שומן החלב (שהוא בפני עצמו אינו בעייתי), אבל אם יש רגישות, גם כמות קטנה של כל אחד ממרכיבי החלב יכולה להשפיע.
שוב, הדרך הטובה ביותר תהיה אלימינצייה. מצטער.

המקור היחיד שאני אחשיב בטוח ממוצרי החלב יהיה חמאה מזוקקת (גהי/סמנה), שכן זה שומן בלבד ללא מוצקי החלב כלל.

התמכרות למוצרי חלב היא אמיתית, בדיוק כמו החיטה, שמכילה חומרים התמכרותיים זהים למורפין (Gluteomorphin and Prodonorphin), יש בחלב מרכיב כימי התמכרותי (Casomorphin IgG), שמשפיע על איזור התגמול במוח. ולכן לאלו שרגישים למוצרי חלב, יהיה קשה מאוד להורידם. אתם כנראה צריכים להיות עקשניים כמוני או לפנות לעזרה מקצועית.
לצערי, לאלו שמחליטים להוריד את המוצרים הנ"ל ואומנם רגישים לאחד המרכיבים, רוב הסיכויים שהם ירגישו הרעה במצבם בהתחלה. וזה בשל הגמילה הראשונית - כן בדיוק כמו גמילה מסמים.

אבל אם אכן אתם רגישים ותצליחו להוריד את מוצרי החלב, אתם תרגישו הקלה מיידית כבר בימים הראשונים, לפעמים ממש משמעותית.

6. יותר מדי אוכל


אני מאמין שאם אתם קוראים של הבלוג שלי, אתם כבר יודעים שקלוריות אינן חשובות ולרוב, ספירת קלוריות רק מביאה לאובססיביות, והרעבה עצמית שלבסוף שוברת את הדיאטה ומחזירה כמעט את כל המשקל שאותו אדם הוריד, לרוב עם אקסטרה. זה לא טבעי ולא עובד לטווח הארוך, אם בכלל.
מי שעדיין לא מודע עד כמה תאוריית הקלוריות בעייתית, אתם מוזמנים לבדוק את עבודתו הנפלאה של גארי טאובס (כאן, כאן וכאן).
וזה מביא אותי לנקודה הבאה.
רק בגלל שקלוריות אינן חשובות, אין זה אומר שאנחנו עכשיו על דיאטת "אכול כפי יכולתך"!.
אני מקווה מאוד שזה ברור. כן, אפילו אם אתם על אפס פחמימות או דיאטה קיטוגנית.
אחת הטעויות הגדולות ביותר שלי שנה שעברה, היתה כשניסיתי תקופה של מספר חודשים ארוכים להיות במצב מטבולי קיטוגני, וחשבתי, שאם אני לא אוכל הרבה פחמימות, אני יכול לאכול כמה שאני רוצה. אויש כמה טעיתי.

בזמנו, באמת שפיטמתי את עצמי, ועשיתי הרבה טעויות אחרות שלא עזרו כלל (עם שילוב של מוצרים מהצומח - אגוזים, ירקות, אבוקדו, קוקוס וכו'). אבל הניסוי הזה של over-feeding, בהחלט לא עבד. למישהו עם תנגודת אינסולין, כמו שלי יש, תמיד תהיה כמות כלשהי של אינסולין בדם, אפילו מינימלית. ובעודף קלוריות משומנים, חלבונים, ואולי מאכלים שונים שרק פוגעים (ראו סעיפים ודוגמאות מעל), אפשרי בהחלט גם לעלות משקל על דיאטה נמוכה בפחמימות!!!
אחד הדברים שחשוב לשים אליהם לב, על דיאטות נמוכות בפחמימות, קיטוגנית, היא תחושת השובע שמגיעה עם שינוי תזונתי כזה.
אם אתם עושים הכל נכון, אתם אמורים להרגיש פחות רעבים, ללא חישקוקים למאכלים אסורים. זה בתקווה שעברתם את תהליך ההסתגלות וכל הסעיפים למעלה אינם מהווים בעיה.
אתם אמורים עם הזמן לפסוח על ארוחות, לפעמים בלי לשים לב בכלל. אתם אמורים לבצע פעילות גופנית ארוכה ומאומצת, לפעמים בלי אוכל כלל. ארוחה עשירה בשומנים אמורה להחזיק אתכם שבעים שעות ארוכות לאחר האוכל.
אם אתם הגעתם לשם, אני מקווה שתנצלו את האפשרות הזו, ותנו לגוף להחליט מתי הוא באמת רעב. ולא סתם "כי אני יכול לאכול מתי שבא לי, כמה שבא לי, אני על דיאטה קיטוגנית".
תקשיבו לגוף, וזה קשה בהתחלה, אני יודע, אבל המערכת ההורמונלית תתחדד ותשתפר עם הזמן, וההורמון לפטין יתחיל שוב לאותת למח על מאגרי השומן הרבים שעל גופכם, בתקווה שתהיו שבעים יותר ואנרגטיים יותר.

* אם אתם לא על דיאטה קיטוגנית/אפס"פ, ופחמימות מהוות יותר קלוריות בתזונתכם, אז מן הסתם הסעיף הזה יהיה חשוב אף יותר - ככל שהמערכת ההורמונלית תהיה משובשת יותר, הפחמימות "יעלימו" את תחושת הרעב הטבעית (בעיות של אינסולין ולפטין).

7. הפחד משומן


כמו שאתם מכירים אותי, לי אין בעיה בכלל עם הסעיף הזה, נהפוכו, אני למדתי לאהוב שומן כל כך, שלפעמים אפילו אני (כן אני) שואל אם אני אוכל יותר מדי ואם יש דבר כזה?
אבל מסביבי? זה מה שאני רואה כל הזמן - אנשים פשוט לא יכולים להתנתק מהפחד משומן.

הם עדיין מאמינים, איפשהו בתת מודע, שיותר מדי שומן יגרום להם ל"כולסטרול גבוה" ולכן להתקפי לב (אני לא רוצה להתחיל אפילו...).
הם עדיין לא יכולים להבין שהמיתוס של הקלוריות הוא בדיוק זה - מיתוס!
הם פיתחו במשך כל חייהם, עוד מבית הוריהם לרוב, פחד וסלידה משומן, בעיקר ממקור החי בדיאטה.
הם לא יודעים כיצד לאכול שומן שוב.
הם מקשרים שומן טבעי עם שמן צימחי שגורם לבחילות וסחרחורות (לפחות ככה זה היה אצלי בעבר).

אתם חייבים להבין, אתם לא יכולים לא לאכול שומן ולעשות דיאטה דלת פחמימות. נקודה.
כפי שהסברתי בסעיף 3, יש גבול מסוים של חלבונים שהגוף מסוגל או יכול לעכל. מעבר לכך אין הרבה יתרונות באכילה גבוהה של חלבונים, במיוחד אם מטרתכם היא דיאטה קיטוגנית. רוב האנשים יגבילו באופן טבעי את החלבונים ל-לא יותר מ 30% מהקלוריות היומיות שלהם (חוץ מאלה שעדיין תקועים בסעיף 3).
לאנשים כמוני, עם תנגודת אינסולין, יש ימים שזה מגיע ל 20%. אולי פחות!

מה שאומר, שאם אתם לא מרעיבים את עצמכם, ואתם מאלו שסעיף מספר 2 הוא בעייתי בשל בעיה מטבולית (פחמימות להזכירכם), אתם פשוט תהיו חייבים ללמוד לאכול שומן. ולאהוב שומן!
אין משהו יותר טבעי מזה, אין משהו שמרגיש יותר בריא ונכון מלאכול שומן מהחי.
במשך מליוני שנים, צדנו את החיות השמנות ביותר בשל כמות השומן על גופן. (אתם יכולים לצפות בהרצאה המעולה של מיקי בן דור בכדי להבין).

אני רוצה להמחיש זאת ע"י דוגמה שאני אישית מכיר ממכר:

ניקח את המאכל הקל ביותר להבין, כי הכמויות נמדדות בקלות - חביתה פשוטה. 
נניח שאותו אדם סוף סוף התחיל להבין את המסר. בסדר - פחמימות להוריד. שומן מהחי - בריא.
אותו אדם הוא בעל תנגודת אינסולין חריפה נניח, ובעיה מטבולית, שכל חייו אכל דיאטה עשירה בפחמימות ודלה מאוד בשומנים.
והוא מחליט לעשות חביתה מ 3 ביצים וכפית חמאה, בחשיבה שכפית חמאה היא "הרבה" שומן, אולי גם סלט ירקות בצד עם מעט לימון... אם אתם מאלו שחושבים שזה ארוחה עשירה בשומנים, אז זהו, שלא.
וכן זו דוגמה אמיתית. 

מה זה אומר לאכול שומן?

נתחיל מכאן, אם הוא ממש רגיש לפחמימות, הוא יצטרך להוריד את הסלט אולי (שכן אין בירקות הרבה יתרונות מוכחים!). להכין חביתה עם 3 ביצים, להוסיף שלוש חלמונים ולעשות אותה עם רבע חבילת חמאה. כ 50 גרם מינימום!
עכשיו אתם מבינים מה הכוונה לאכול שומן? אני כמובן מתכוון גם לשומן אמיתי ממקור בשר כמובן - כן ממש שומן ויזואלית על הצלחת- יאם!

למה זה חשוב?
אם אתם לא אוכלים מספיק שומן לשבוע, מהר מאוד אתם תהיו רעבים והחשק למאכלים אסורים יעלה (לרוב פחמימות).
אם אתם עדיין לא שבעים, ותכינו משהו דומה לאכול שוב, רוב הסיכויים שתאכלו עודף חלבונים (סעיף 3).

לעומת זאת, אם נחזור לאנלוגיה למעלה, לאחר ארוחה עשירה יותר בשומנים כמו שתיארתי, אתם אמורים להרגיש שבעים ומאושרים. נניח אכלתם את זה בשעות הצהריים, יכול להיות שתלכו לישון בלילה עדיין שבעים ותשכחו מארוחת הערב... אתם מתחילים להבין את ההבדל?

שומן מעלה את רמת השובע בארוחה.
שומן משדר למח רוגע, בניגוד לסוכר שעולה ויורד ומשפיע על האנרגיה והפעילות הפסיכולוגית.
שומן כולל מכלול ויטמנים נחוצים לגופינו ולמוחינו.
שומן הוא חומר בעירה "נקי" ללא בעיית התחמצנות.
שומן מעלה את שריפת השומנים בכבד וייצור גופי קיטון בדיאטה נמוכה מספיק בפחמימות.

בקיצור, אתם רוצים להרזות? תתחילו לאכול שומן.

NO OTHER WAY AROUND IT

* אגב, מאוד חשוב להדגיש - כי אני יודע שיהיו כאלו שאולי יתחילו לאכול הרבה יותר שומן, ואולי עדיין לא הבינו את העקרון.
שומן בנוכחות פחמימות מתנהג מאוד שונה משומן ללא פחמימות בדיאטה!
אחרי ארוחה עם פחמימות, רמות האינסולין בגוף יהיו גבוהות לפעמים למשך ימים (שוב, תלוי עד כמה אותו אדם יהיה "שבור" מבחינה מטבולית), ולכן הרבה שומנים יחד עם אכילה של פחמימות מדי פעם יכולה להוות בעיה מאוד רצינית לאלו עם התסמונת המטבולית בעיקר.
לכן, לפני שאתם מתחילים, נא לעבור שוב על סעיף 2, שבעצם הולך יד ביד עם הסעיף הנ"ל.

* עוד נקודה חשובה - יהיו כאלו שיתקשו להכניס יותר שומנים לדיאטה בגלל בעיות בכיס המרה, שלרוב נובעות מחוסר שימוש במשך שנים (חומצות כיס מרה). אי לכך, אנשים אלו אומנם ירגישו בחילה עם אכילה מרובה של שומנים. אנשים אלו יצטרכו להשלים מקור חומצי חיצוני לארוחה שתעזור בעיכול השומנים, לפחות בשבועות/חודשים הראשונים.
אני מציע להתיעץ עם איש מקצוע שמבין בנושא, אם זו אכן בעיה.


בפוסט הבא שלי, אולי אפרט על תהליך ההסתגלות למצב מטבולי קיטוגני. להרבה, תהליך זה הופך להיות ארוך מאוד ומיגע, בדיוק בגלל אחת או יותר מהסיבות הנ"ל. הם לרוב, לאחר ייסורים של מספר שבועות קובעים נחרצות שזה לא אורח חיים מתאים להם. אני מקווה שאת נושא הבעיות האפשריות, כיסיתי לפחות.

בהצלחה לכולם, אם יש שאלות, אשמח לענות.

62 תגובות:

  1. אביב היקר היה כיף לקרוא אני מודע לתחום כי אני עובד עם אנשים על פיתוח גוף וירידה באחוזי שומן תוך שמירה על מסת שריר גבוהה דיאטות אלו ידועות גם בשנות ה40 אצל מפתחי גוף

    השבמחק
    תשובות
    1. הי מר ביגמן
      שמח לשמוע :)
      מי כמוך יודע שבפיתוח גוף, יש וריאציות שונות של משחק עם פחמימות בזמן האימוני ולפני תחרות. ונחשתם נכון, לפני התחרות, בכדי להתחטב, מה הדבר הראשון שיורד מהתפריט? חחח פחמימות.
      אבל כמובן שהשיטות והתזונה הכללית, באימונים ובזמן ההתחטבות, איננה בעיקרון לבריאות כללית...

      מחק
  2. אביב, מילה אחת 4 אותיות:
    ''שאפו'' !
    תרשה לילה להוסיף שאלה שאני חושב שנחוצה שלא התייחסת אליה בכלל בבלוג וזה סעיף שכל מי שמנסה דל פחמימה על בסיס ספורט אנארובי מבצע כדרך קבע, ''העמסת פחמימות'' , אני יודע שבשביל בן אדם כמוך צמד המילים גורם לרעד קל בגוף אבל מהי עמדתך בנושא ? יש צורך\ אין צורך\ יש צורך בצורה כזאת או אחרת ?

    השבמחק
    תשובות
    1. ארז תודה רבה גבר

      לפני שאני אענה לך על השאלה, כמו כל דבר אחר בחיים, זה תלוי... תלוי בהרבה גורמים.
      אני יודע למה אתה שואל, עברנו על כך בעבר. זה קשור להרמת משקולות ושיפור יכולת מקסימלית בספורט הזה - אין ספק שבמצב זה לפחמימות יש מספר יתרונות, כמו העמסה לאחר אימון קשה, וזו בתקווה שאתה מספיק רגיש לאינסולין בכדי שהשיטה לא תזיק למערכות הורמונליות ומטבוליות בגוף.
      כמובן שזה אומר שאתה לא באמת נכנס לקיטוסיס.
      אתה חייב להיות מ-א-ו-ד רגיש לאינסולין בכדי לשלב העמסת פחמימות כל כמה ימים ועדיין להגיע למצב מטבולי זה, ככה שאין לי הרבה מה לענות באספקט הזה.

      לפני שאני אתן את תשובתי, אני רוצה שתענה לי על מספר שאלות, ורק אז אענה. אני מאמין שאם תעבור על השאלות, אתה תגיע לתשובה לבד, אבל אשמח לשמוע מה אתה עונה. נתחיל:

      מה חשוב בספורט שלך? חיטוב והורדת אחוזי משקל כמו body builders או שזה פשוט לדחוף יותר משקל, גם אם אתה נושא 20% שומן עליך?

      האם חשוב לך להגיע למטבוליזת שומנים וקיטוסיס או שזה לא מענין אותך?

      האם הספורט בו אתה עוסק הוא חשוב לך יותר מכל דבר אחר, ואתה תדאג לבעייה מטבולית כזו או אחרת בגיל מאוחר יותר? (30-40)?

      האם אתה עוסק בספורט הנ"ל רק תחביב אישי, ולא תחרותי? כלומר, לאף אחד חוץ ממך לא איכפת אם שברת שיא או לא?

      האם אתה מוכן לרדת ביכולת הגופנית שלך לחודשים הבאים ואולי אפילו עד שנה פלוס עד שתחזור לאותה רמה בה אתה נמצא עכשיו (מחוטב יותר חחח)?

      האם אתה מוכן לשנות את אורח חייך ולוותר על הרבה מתענוגות האוכל מסביבך? - כן אני מודה, פחמימות וסוכרים הם טעימים וממכרים, לעולם לא טענתי אחרת.

      האם זה שינוי שאתה רואה שאתה יכול לעשות לתקופה ארוכה, אולי לכל חייך?

      האם יש לך בעיות מטבוליות כאלו ואחרות שאולי יעלמו על דיאטה זו או שאתה מרגיש מעולה בכל אספקט אפשרי וזו לא בעיה בכלל?

      תעבור עליהם, תענה ואז נמשיך משם :)

      מחק
    2. מצטער על הדילאי הייתי קצת מנותק ביום האחרון, אז ככה :
      בספורט שלי(פווארליפטינג) אין קשר בין מראה לבין הישג, זו הסיבה שבד''כ פוואליפטרים מאוד מאוד שמנים, אבל זה אבל גדול אני לא תומך בגישה ולא חושב שככה ספורטאי צריך להיראות אבל זה כבר לנושא אחר .
      מאוד מאוד מאוד חשוב לי להישאר על אחוז שומן נמוך , אני אף פעם לא הייתי שמן ולא קרוב לזה , תמיד הייתי עם מבנה גוף מאוד שרירי אבל אף פעם לא הגעתי למטרה שהצבתי לעצמי שזה אומר להיפטר ''מהשומן העיקש'' ( חשוב לי לשמוע את דעתך בנושא )אני כבר שנתיים און אנד אוף בדיאטה הקטוגנית ע''פ לייל מקדונלד (שאני מבין שיש בעיה בגישה שלו ושוב אשמח להארה בנושא), לעומת זאת ממש חשוב לי ההישגים בתחום הפווארליפטיג, השאלה שמסקרנת אותי האם זה הולך יד ביד ?

      כן חשוב לי להגיע למטבוליזיות שומנית והגעה לקטוזיס (מאז שהכרתי את הדיאטה אני לא מפסיק לקרוא עליה , ואני ממש מוקסם מהדרך ) אבל שוב שאני מנסה להבין האם זה הולך יד ביד עם האימונים הנ''ל ?

      הספורט שאני עוסק בו הוא לא כל עולמי ,זה תחביב ,תחביב שאני מאוד מאוד אוהב אבל בכל זאת אני לא מתפרנס ..

      שוב אני מתחרה אבל באופן חובבני ,ויש ליפוטנציאל מאוד גבוהה שאני רוצה לנצל , כבר שברתי שיא ארצי וקרוב לשבירת שיא עולמי , ככה שקשה לי להאמין אני אוותר על הספורט בקרוב .

      אם להיות כן, קשה לי עם המחשבה לרדת בביצועים לתקופה ארוכה , אך גם קשה לי נורא עם המחשבה של עלייה באחוזי שומן (אני בחור נמוך 1.62,עם מסת שריר גדולה ככה שהמחשבה להיות גם באחוזי שומן לי יושבת לי טוב במיוחד שאני שואף למראה אסתטי )

      כמו שאמרתי אני כבר שנתיים ללא פחמימה און & אוף ככה שאני די רגיל לחיות ללא פחמימה
      (למרות שאני בגיל שהסביבה נורא לוחצת ההפך שנות ה20 היפות), כל זה ואני עם תפריט די משעמם מכיוון שזהו ההיצע שיש כרגע.

      האם אתה רואה את עצמך חיי בגישה כל חייך?'' פייר שאלה קשה מאוד , אבל הבטחתי להיות כנה אז ..יהיה לי קשה לראות את עצמי בגישה הנ''ל ולא בגלל שאני לא יכול אלא שהסביבה ותרבות הצריכה כל כך שגויה (הבנתי את זה רק לאחר תחילת קריאת הספר של וולק&סטיב) שפשוט קשה לי לראות את זה קורה .

      אני לא מכיר בעיה מטבולית אצלי (אולי אני פשוט לא יודע לזהות) אבל הבעיה היחידה שלי היא ''שומן עיקש'' , נורא קל לי להוריד משקל אבל איך שאני מגיע לשלב הקריטי הגוף פשוט נעצר ולא מוריד יותר ואף מעלה משקל , אני עדיין מנסה לפענח את זה, אני כבר כל כך הרבה זמן בדיאטה הקטוגנית (אונ&אוף כן? ) שכל פעם אני לומד על עצמי משהו חדש .
      האינדיקטור היחידי שאני יכול להיעזר בו כרגע זה מד סוכר, גם אם אני אוכל ארוחה גדולה של חלבון כמו 80 גר' בארוחה אני נשאר סביבות 80 אם זה בוקר או לאחר אימון אני בממוצע 60-70.

      מקווה שלא העמסתי עליך :) ותודה רבה שאתה מפנה מהזמן !

      מחק
    3. אוקיי, אז יש פה קצת ניגוד אינטרסים. ובכדי לנסות לעזור, אני קודם כל אתן את תשובתי. אני לא חושב שתאהב אותה.
      אני וכנראה אף אחד לא יוכל להבטיח לך שיפור ביכולת הגופנית שלך עם המעבר לדיאטה הזו. רוב הסיכויים שהיכולת שלך תפגע תחילה מאוד, וייקח לה מספר חודשים לעלות לכיוון איפה שאתה היום. יותר מכך, אני אפילו לא יכול להבטיח שאי פעם תחזור בדיוק לאותה רמה. אני הייתי מאוד שמח אם אתה ב 95% מהיכולת שלך היום על דיאטה קיטוגנית אמיתית אחרי שנה.
      עכשיו בא ניקח את זה הלאה - הדיאטה הזו אינה מבטיחה התחטבות מתחת לאחוז שומן מסוים כמו תרופת קסם. זה משהו שגם לי היה קשה לקבל בהתחלה.
      זה נראה שאנשים עם עודף משקל רציני יורידו קילוגרמים מהר מאוד בשל ההקלה על גופם מהירידה באינסולין.
      לאנשים עם משקל יותר תקין, זה נראה שהגוף מתאזן לפי פעילות הורמונלית ומצב מטבולי עכשוי, יהיו כאלו שירדו הרבה ומהר, יהיו כאלו שירדו פחות. משקל זה לא כל הסיפור על דיאטה זו.
      העניין הוא, שעם הזמן, ואני מדבר פה על שנים, הפעילות ההורמונלית והרגישות של ההורמונים משתפרת, וכך היכולת האמיתית של הגוף להוריד משקל, לפעמים באה לביטוי, בצורה הבריאה והנכונה ביותר לגבי אותו אדם.

      אתה חייב להבין, אין זה אומר דווקא שאם אתה לא על דיאטה קיטוגנית, אתה תעלה משקל. יש הרבה אנשים על הרבה דיאטות כאלו ואחרות שמצליחים להוריד משקל גם בלי להגיע למצב מטבולי קיטוגני (זה תמיד משפיע על מנגנוני האינסולין בדרך זו או אחרת, אפילו הגבלת קלוריות - שכן גם מגבילה פחמימות מן הסתם.).
      לשנות את חייך לגישה כזו זה דרך חיים ואמונה. אתה צריך להיות אדם מאוד חזק ובטוח בדעותיו. ולרוב אנשים מגיעים אלי או כל מקור מידע אחר "רק בשביל להוריד קצת שומן" ובסוף חוזרים להרגלים ישנים.
      לדרך חיים זו ישנם המון יתרונות (אני חייב לרשום על כך פוסט שלם מתישהו - יתרונות פוטנציאליים וממשיים) - אבל שבירת שיאים בהרמת משקולות היא כנראה לא אחת מהן. זה נראה שבעולם התחרותי, אנשים שעוסקים בפעילות אירובית ירוויחו יותר.
      ישנם רק עדויות בודדות (אני מאמין שטוד מכיר), על אנשים שחזרו בדיוק לאן שהיו בעברם על דיאטה זו בעצימיות שדורשות שיא יכולת אנרגטית לזמן כה קצר.

      אם הבנת מה רשמתי למעלה, אז לא, אני לא חושב שזה יעזור בזמן הקרוב, ואולי אף לעולם לא.

      עכשיו אתה צריך לעשות את ההחלטה, האם דרך חיים זו חשובה לך יותר מהספורט שאתה אוהב כל כך?
      לפי התשובות שלך, נראה לי שהתשובה היא לא.

      אבל גם זה בסדר, גם אם תחליט בעתיד לנסות, אתה תמיד יכול להתחיל, גם אם זה 5 או 10 שנים הלאה...

      אז כן, העמסת פחמימות לסירוגין וימים שלמים ללא פחמימות היא דרך טובה מאוד לפרוס את הדיאטה שלך בספורט זה.
      כמובן שיש לשים לב לכמות הפחמימות (!!!!), מתי אתה צורך אותן, איכותן ומקורן. כלומר כשאני אומר פחמימות אני כמובן לא מתכוון ל500 גרם סוכרים מפיתות, לפות, פיצות ומאפים מתוקים, אלא תפו"א מתוק למשל, ירקות עמילניים, אולי אורז לבן (אם אין בעיה), או כל דבר ש"כשר" בפליאו - דיאטה נקייה חשובה מעל הכל, גם עם פחמימות.

      בלי עוד הרבה פרטים והתעסקות ארוכה במקרה הפרטי שלך, אני לא אוכל לדעת כמויות של שומנים/חלבונים/פחמימות בכדי להבטיח התחטבות, ואם אתה תצטרך "להרעיב" את עצמך בכדי להגיע לאחוז השומן הנכסף. זה מעבר לבלוג שלי לצערי.

      מקווה שעזרתי
      בהצלחה :)

      מחק
    4. תודה על התשובה הכנה אביב, באמת לא אהבתי אותה (כמובן את התוצאה :P) כי איפה שהוא ציפיתי לזה .
      אני בידיוק 3 ימים לפני תחרות ואפשר להגיד שלמרות שאני קטוגני אני כן 95 % בשיאי (אני אפילו במצב של אימון יתר , אבל זה לנושא אחר ) .
      לגבי הדיאטה ידוע לי שהיא לא מבטיחה התחטבות , זה כבר עניין של קלוריות (שלפי מה שהבנתי מהבלוג אתה די מסתייג מערך קלורי , ומאוד הייתי מעונין לקבל לינקים שיאירו את עיניי ) .
      אני לא מדבר איתך כי אני ''רוצה להוריד שומן'' :) אני ממש אוהב את הדרך ואני חושב אני יחייה על פיה בעוד כמה שנים שאני יהיה אדון לעצמי (עם מקרר משלי !! )
      רציתי לשאול אותך, אני פשוט עוקב אחרי בן אדם באינסטגרם שהוא גמיש מטבולית ואחרי תקופת ההסתגלות לדיאטה מבצע העמסה אחת ל-7 ימים ועל פי טענתו חוזר לרמת קטוזיס גבוהה כפי שהוא היה לפני העמסה . זה נשמע הגיוני ? הוא מתאמן עצים והעמסה אחת לשבוע מאוד מחזקת אותו.

      ד''א העמסות שלי פעם היו ''מלוכלכות'' היום הם סביב פחמימה עם אינדקס גלקימי נמוך (שיבולת שועל, קוסקוס , בטטה וכו'.. ) ויש הבדל עצום בין ההרגשה לעמסות עם אינדקס גלקימי נמוך לגבוהה (ד'א אותו בחור שאני עוקב אחריו ממליץ גם להימנע מגלוטן בהעמסות ) .

      עזרת לי ואתה ממשיך לעזור לי עם הבלוג ,המשך כך !

      מחק
    5. "אני בדיוק 3 ימים לפני תחרות ואפשר להגיד שלמרות שאני קטוגני..."
      לפי מה אתה יודע שאתה קיטוגני? מתי אכלת פחמימות פעם אחרונה?

      קלוריות אינן חשובות, בכוונה הזו - שבכדי "לאכול פחות" על דיאטה שמעלה אינסולין ומערבת פחמימות זה בעייתי, להרבה אנשים.
      כאשר אתה מחליף למצב מטבולי קיטוגני, רמת השובע לרוב עולה פלאים ולכן "לאכול פחות" הופך להיות קל יותר או בא טבעית - הבדל גדול!

      להעלות רמת קיטונים תוך כמה ימים, במיוחד לאדם שרגיש לאינסולין - לא אומר מצב מטבולי קיטוגני.
      אתה כנראה לא מבין את ההבדל, בפוסט הבא אני אולי אפרט ארוכות על תהליך ההסתגלות ואז אולי תבין מה הכוונה.
      לצאת ולהכנס מקיטוסיס זה לא מצב מטבולי קיטוגני. נקודה.
      אולי זה יעזור לאדם X להתחטב, לשרוף שומנים ולשפר שיאים של הרמת משקולות. שוב, תלוי במצבו המטבולי של אותו אדם. לכן אני מאמין שהיא אופצייה טובה בשבילך אולי.

      בטטה בסדר, דגנים כמו שיבולת שועל, קוסקוס (חיטה!!!) ממש לא אופטימלי - אני חושב שאתה צריך לחקור יותר על דיאטת פליאו. (בטטות, בננה, פלנטיין, גזרים וירקות שורש, דלעות, אולי אורז לבן וכו') ככל שבעיה מטבולית והשמנה נראת, הייתי מוריד בכמות כשאתה "מעמיס" ובערך הגליקמי של אותו מקור.
      אתה יכול להפנות את המקור של אותו בחור בבקשה?

      שמח שאני עוזר :)

      מחק
    6. האמת שאני לא יודע בוודאות שאני קיטוגני , פשוט מסתמך על העובדה שאני כבר 12 ימים על 30 גר' ביום (אפילו פחות) , מן הסתם שאני כבר עברתי את תקופת ההסתגלות אני כבר 3 חודשים מבצע מהעמסה אחת לחודשיים . בעתיד מקווה שהשיג מד קיטונים.

      לגבי הקלוריות בגדול אתה צודק , למרות שעכשיו אני קטוגני (לי מה שאמרתי בנ''ל) ואני מגביל קל' אני עדיין רעב ,ואני רעב פסיכולוגית ז''א שאני יכול לאכול ארוכה גדולה של שומנים עם קצת חלבון ואחרי 10 דק' להרגיש רעב שוב .

      מצד אחד אתה אומר קוסקוס(סולת),ש''ש is no no מצד שני אורז לבן שיש לו אינדקס ממש גבוהה ביחס קוסקוס\ש''ש

      לא בדיוק מקור אלא דף אינסטגרם (בקרוב הוא פותח אתר) שבוא הוא מפרט על מה שהוא אוכל ומתאמן , מידי פעם מפרסם מקורות מידע ..
      http://web.stagram.com/n/ketoking/

      מחק
    7. העמסה אחת לחודשיים?!?!? אני חשבתי פעם בשבוע...
      זה כבר set up אחר מאוד ממה שחשבתי. טוב אם אתה אוכל 30 גרם ליום באמת במשך חודשיים, אז המצב שלך הרבה יותר טוב משחשבתי. אתה אמור להיות במעין נדנדה של יציאה וכניסה לקיטוסיס אולי, לא ברור עד כמה אתה מקבל את כל היתרונות של nutritional ketosis, אבל אני שמח מאוד לשמוע.
      אתה בהחלט עם רגל אחת שם :)
      אם אתה יכול לאכול כך ולהעמיס פעם בתקופה כה ארוכה בלי תופעות לוואי של יציאה מקיטוסיס, אשריך!

      תנסה כפית שמן קוקוס אחרי הארוחה, יכול לעזור עם הרעב הראשוני אחרי. זה מצביע על שחרור של אינסולין אגב, אפילו בדיאטה נמוכה בפחמימות, עדיין אינסולין משתחרר מעט אחרי ארוחות.
      עם הזמן זה אמור להשתפר - פחות אינסולין = יותר רגישות = שבע מהר יותר.

      ערך גליקמי הוא רק חלק מהבעיה - במוצרי חיטה ודגנים, יש הרבה בעיות מעבר לכמות פחמימות שגורם לבעיות. מתוך הדגנים, אורז לבן הכי פחות בעייתי - לא שאני ממליץ כבסיס דיאטטי כמובן.

      מחק
    8. פאק התכוונתי שבועיים * (מצטער שגרמתי לך לכתוב הרבה)
      מצטער על האכזבה !
      אני עוד יגיע לשם .
      עוד לא שמעתי מקורות מידע על nutritional ketosis ע''פ הרשת יש קטוזיס ויש מצב רגיל..
      יש הבדל בין אדם עם קמות קטונים בדם של 3.0 לדוגמא במצב של nutritional ketosis לבין בן אדם שמבצע העמסות אחת לשבועיים וגם לו יש רמה של 3.0 קטונים בדם ?

      אולי אני עושה פה סרט כמו כל בן אדם אני התחלתי להיכנס לזה ברצינות רק לפני שבועיים לערך.
      מקווה שהתמונה תתבהר לי בעתיד

      מחק
    9. ארז, השאר קשוב, אני מקווה לכתוב בקרוב על תהליך ההסתגלות והזמן שלוקח לגוף ולמוח להכנס למצב מטבולי זה. הרבה שאלות יענו לך בפוסט הזה. רק שיהיה לי כח... :)

      מחק
    10. מה זה כוח ?? 2 ליטר של super coffee ולעבודה אנשים פה חמים על חומר שאתה מוציא !!!!

      מחק
    11. תודה על העידוד ארז, רציתי לעבוד על הפוסט הסופ"ש האחרון אבל לא יצא לי. מקווה בקרוב.

      מחק
  3. וואוו. פוסט מעולה ומושקע. תודה! אשמח לשמוע איך נראה התפריט היומי שלך כיום.
    תודות!

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה שחר, אני עובד על פוסט קצר בו אני אראה בתמונות תפריט של 3 ימים. אז בקרוב :)

      מחק
  4. היי אביב
    זה מוטי מאפס.
    תדע לך שכאשר אני התחלתי את דרכי בדל ובאפס נעזרתי בבלוג שלך.
    יש בו שפע של אינפורמציה.
    זה מקום מצויין להתחיל איתו.
    עד היום אני מפנה אנשים לבלוג המצוין שלך.

    וגם הפוסט הזה הוא חשוב מאין כמותי.
    בעיקר לכאלו שהם מהגרעין היותר קשה
    שלהם הולך פחות בקלות.

    איזה יופי!

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה תודה תודה
      אלו הם בדיוק התגובות שגורמות להמשיך לכתוב, גם אם זה לקח לי יותר מ 12 שעות. לא מגזים.
      אני מקווה בפוסט הבא לרשום על תהליך ההסתגלות שבעצם יסגור מעגל לפוסט הזה.
      תגובות כאלו מעודדות אותי לעשות זאת מהר יותר, כי זה יהיה נושא ארוך ויקח לי שעות של עבודה. נראה, אולי סופ"ש הבא...

      תודה מוטי

      מחק
  5. אהלן אביב , וקודם כל כל הכבוד על היוזמה ועל הזמן שהושקע בכתיבת בלוג זה.

    רציתי לשאול מה אתה חושב על מצב ספציפי יותרף, המצב שלי.
    אני מתאמן כבר מעל שנה בSTREET WORKOUT ומאוד חשוב לי המראה, ושמירה על אחוזי שומן נמוכים..
    לכן רוב התפריט שלי מורכב מחלבון, מעט פחמימה ומעט שומן.. במידה ואתחיל את התזונה שאתה מציע, האם זה לא יפגע בתהליך בנית השריר שלי באיזשהי צורה?
    שאלה נוספת, הרי גם בנתח סטייק וגם בטחינה ישנה כמות (מזערית אומנם) אבל קיימת של פחמימות.. האם זה לא "נחשב"?

    השבמחק
    תשובות
    1. הי אופיר
      תודה על ההערכה :)

      אם מה שאתה עושה היום עובד (תקן אותי אם אני טועה), אז למה לך לשנות?
      אני לא מבין כיצד אחד אוכל הרבה חלבון, מעט פחמימות ומעט שומן - כל מקור חלבון טבעי יגיע עם שומן עליו, אלא אם כן אתה אוכל חזה עוף או אולי אבקות חלבונים. וזה לא בריא לטווח הארוך בעיקרון. שוב, עם הערה כזו קצרה, קשה לי לנתח מה בדיוק אתה אוכל.
      דיאטה קיטוגנית שמתבצעת כראוי משמרת שרירים ואת חוזקם (אולי לא בשיא הרמת משקולות במצב תחרותי - ראה תגובה לארז למעלה).
      סטייק - כמעט ללא פחמימות כלל, אם בכלל.
      טחינה - יותר בעייתית, יש כמות פחמימות קטנה (תלוי בכמות). אבל הבעיה בזרעים עצמם ובשמנים שמקורם בצומח בכלל, איננה כמות הפחמימות דווקא, אלא בעיות אחרות שיכולות להתלוות אליהם.

      מחק
    2. הסיבה הפשוטה היא שאני לא מצליח לרדת מעבר לאחוז שומן שבו אני כרגע (10%~)..
      השאלה שלי אם אני עכשיו מבטל לחלוטין פחמימות ומכניס יותר שומן ללא שינוי בחלבון, האם באיזשהי צורה תפגע מאסת השריר, או לחלופין האם אצליח לשמור עליה ובמקביל לאבד אחוזי שומן

      מחק
    3. יכול להיות ש 10% זה מה שמרגיש נכון לגוף שלך? לא רע בכלל אגב...
      אני לא יודע באיזה מצב אתה עכשיו, אולי המעט פחמימות שאתה אוכל, אינן משפיעות כל כך ואתה בכלל במצב קיטוטי?
      אולי אתה אוכל פחמימות בדיוק במצב גבולי, והורדה נוספת אומנם יכניס אותך לשם ותרד עוד קצת? קשה לדעת אופיר.
      הכי טוב לנסות ולראות לאן זה מוביל. תקרא יותר מהפוסטים שלי ומקורות אחרים לפני השינוי, ואם אתה עושה שינוי, אשמח לשמוע על תוצאות.
      אם אתה לא "שם" ומוריד יותר פחמימות (ואי לכך אוכל יותר שומן), תצפה לתקופה שלא תמיד קלה של הסתגלות.
      דיאטה קיטוגנית שמבטיחה מספיק ייצור גופי קיטון משמרת שרירים. אז אין בעיה שם.

      מחק
  6. Hi Aviv
    (Sorry , no Hebrew keyboard) I have been on Paelo for a few months are recently switched to zero-carb / Keto diet, my daily menu is somewhat similar to yours, bacon, eggs, other fatty meats, butter, coconut oils, etc and occasionally in moderation some green vegs, nute, dark chocolate . I used a Ketoostix to check ketone values and all evidence shows things are going well, I also feel great and continuously losing weight and sizes, one thing that is still not clear to me is the old caloric balance of calories in vs. calories out, my exercise levels are low to moderate which means I go to the gym 1-2 times a week , mostly do an hour of low intensity cardio (walking, cross trainer, etc) and a bit of weight lifting , I would assume that my caloric expenditure is 2500 – 3000 daily, I did a rough calculation of my caloric intake and in some cases I get more calories from food that what I use, what happens to the execs calories ? does the body stores it as fat ?
    I did some research in the web and found many different answers to this question and wanted to see what’s your take on this.
    Thanks,

    -Oded

    השבמחק
    תשובות
    1. עודד - הטענה שעודף קלוריות גורם להשמנה היא מאוד פשטנית - ישנם גם הרבה גורמים חשובים אחרים - היעילות בעיכול המזון (יתכן שחלק מהמזון כלל לא מתעכל בגלל מחסור באנזימים מסוימים או בחיידקים במערכת העיכול), בקרת הטמפרטורה של הגוף - רוב הקלוריות מנוצלות לשמירת חום הגוף ולא לפעילות גופנית, כך שאם במזג אוויר קר אתה יוצא חשוף - אתה תשרוף הרבה מאוד קלוריות. בנוסף, ישנם כל מיני הורמונים בגוף שמשפיעים על צמיחת התאים (שריר ושומן) ועל האנרגיה שהם צורכים. בקיצור - בהחלט ישנם אנשים שאוכלים הרבה, פעילים מעט, ולא משמינים, אולם זה זה לא בהכרך לאורך זמן, בד"כ בגילאי 40 ומעלה, גם הם מתחילים להשמין.

      מחק
  7. היי אביב,אני עושה את הדיאטה כבר שבועיים,כמעט ונעלמו לי הפטריות בציפורניים! האם יש קשר?(זה כבר שנים שכלום לא עוזר)עור כף הרגל התרכך והדלקת חניכיים כמעט נעלמה לחלוטין!! אני ממש בשוק מהתוצאות. אני שותה משקאות דיאט ללא פחמימות האם זה בסדר? כמו כן אני שותה בערך 10 כוסות קפה חלש ביום עם סוכרזית נוזלית ללא פחמימות(קראתי שלא לצרוך את האבקתית מכיוון שיש בה פחמימה לשקית) .שאלה נוספת: אני דתיה ובשתי השבתות האחרונות לא אכלתי חלה ,האם זה יהיה בעיתי אם יום אחד בשבוע אקח חופש מהדיאטה? ואם זה בעייתי מה אוכל לעשות לגבי הלחם בשבת?האם זה יהרוס לי את מצב הקטוזיס?תודה,סמדר.

    השבמחק
    תשובות
    1. סמדר, מקווה מאוד שתסלחי לי על כך שפספסתי את התגובה שלך. לא מבין איך. ממש בטעות עליתי על זה עכשיו...
      אומנם יש הרבה יתרונות לדיאטה הזו, ומה שאת מתארת הן רק חלק ממה שגם אני עברתי.
      הבעיה עם לחם הוא לא רק כמות הפחמימות, גם בכמות קטנה, אם יש רגישות (והשאלה היא למי אין?!), אז כל כמות של חיטה, קטנה כשתהיה, תהיה מאוד בעייתית. ויכולה להפעיל מנגנון שלם של מערכת החיסון...

      מחק
  8. רק הערה נוקדנית קטנה - שאתה לא חייב להציג ויכול למחוק מייד:
    המילה שאתה משתמש בה - "לאומת", מלשון אמת, פירושה לוודא שמשהו אמיתי.
    אתה צריך לכתוב "לעומת", מלשון עימות, שפירושו להציב שתי עובדות/דברים נוגדים

    השבמחק
    תשובות
    1. אין לי בעיה להציג את ההודעה :)
      היתה לי בעיית איות כל חיי, זה השתפר המון עם השנים וככל שאני כותב. אני בטוח שבפוסטים הישנים שלי, יש יותר טעויות. תודה על ההערה, אני אשנה בפוסט :)

      מחק
  9. "לפני כל שינוי תזונתי, נא להתיעץ עם רופא מוסמך."
    ואז הרופא יגיד לך לא לאכול שומן רוויי

    השבמחק
  10. אני התחלתי עם דיאטת פלאו, לפני כחודשיים ולא ממש רזיתי...
    אולי אני לא מבין את הקשר בין חלבונים ושומן?
    לא אוכל פחמימות בכלל. (אולי פעם בשבועיים קצת אורז.)
    וגם חשבתי לתומי שקצפת, ללא סוכר, משמנת של 38% שומן זה בסדר. או שאני טועה?

    השבמחק
    תשובות
    1. הי דני.
      1. דיאטת פליאו לא מבטיחה הרזיה.
      2. אורז הוא דגן, ומעלה סוכר בדם. יש כאלו שלא יכולים להתמודד עם אורז, גם פעם בשבועיים.
      3. מוצרי חלב בעקרון גם לא פילאו. אם יש רגישות, צריך להורידם. תנסה חודש בלי, ואז תראה איך אתה מרגיש.

      מחק
  11. לאביב שלום ותודה
    כל הזמן אני קוראת וחוזרת וקורת וכל פעם לומדת עוד פרט שרק עכשיו יכולתי להבין.
    אחרי שנה ו בפלאו זה נתן לי להתרגל ולהמשיך אלה .נפלתי על הבלוג שלך ומאז אני מכורה כי איבנתי כמה טעויות עשיתי . וקודם כל תודה על הזמן שאשקעתה בכל הכתבות ובבלוג זה.

    השבמחק
  12. שלום אביב , אני מודה לך על הידע שאתה חולק , אני עם בעיות מעיים התחלתי בדיאטת הפחמימות הספציפיות ובדרך גיליתי את פליאו ,ונכנסתי לקבוצות . ללא ממש מצליחה להבין את כל המושגים ,אבל בהחלט מבינה את העיקרון ,אני מתחילה את הבוקר עם 2-3 פירות ,לא שותה קפה מכל סוג , ללא סוכרים או אוכל מתועש או מעובד ,ללא עמילן, ללא גלוטן , ללא מוצרי חלב . אוכל הרבה ירקות בסלט חסה כרוב עגבניה בצל גמבה ,טחינה ,שקדים אגוזים הרבה , שמן זית , חזה עוף ,סטייק , דגים ,את המנה הבשרית או הדג אוכלת לצד סלט גדול עם שמן זית . אוכלת 2-3 בצים קשות .מרגישה רעב לעיתים פסיכולוגי , האם אני פליאו ,שוקלת 54 קג 164 גובה עושה הליכות כל בוקר 6 קמ .תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. זה נשמע משהו קרוב לפליאו, לפי הפירוט שלך נראה שאולי חסר קצת שומן וזה יכול להסביר את הרעב...

      מחק
  13. הי אביב, מה נשמע? הבלוג שלך אדיר! אז ברכותיי ותודה רבה לך על שיתוף המידע הנפלא הזה :-)
    שאלה:
    לאחר שקוראת את הבלוג וההנחיות מעלה כבר כמה ימים, התחלתי ליישם - ואני על תזונה קטוגנית למדיי להוציא קצת עגבניות ותרד וכפית שוקולד אתמול. חוצ מזה אוכלת גבינות שמנות, שמנת, חמאה, חמאת קוקוס, נקניק טונה וסרדינים.
    מטרתי הינה אחת: להיות רזה ולרדת 11 ק"ג. עשיתי פליאו בעבר ומכירה היטב ואוהבת את הבלוג של קדמוני (ידידנו דעאל המופלא), ולמרות שאני אוהבת פחמימות מורכבות ובריאות עד מאד, יכולה לגמרי לוותר עליהן.

    יחד עם זאת - אני על תזונת פליאו שלושה שבועות וקטגונית שבוע - ולדעתי עליתי במשקל. האם זה ייתכן? יכול להיות?

    לא יכולה לתאר לך את התסכול... אודה להתייחסותך/תגובה ממך/משו... :-(

    וגם שאלה - מה דעתנו על נקניק סלאמי שמוכרים בסופר? כי קניתי 400 גר' וסיימתי אותם בסופ"ש..
    מנסה למצוא כתובת דוא"ל שלך אך לא מוצאת...

    תודה על תגובתך!! אסתר :-)

    השבמחק
    תשובות
    1. בהחלט ניתן לעלות משקל על דיאטת פליאו, ואפילו על תזונה קטוגנית, למרות שעל האחרונה יהיה קשה יותר (יצריך התעלמות כוללת של הפוסט למעלה).
      בכל מקרה, שבועיים על פליאו ושבוע על קטוגני זה מאוד קצר ויהיה קשה מאוד להגיב על כך.

      נקניקים מעובדים יהיו כמו עדיפות שניה, רק אם חייב, או אם נתקעים (או ממש בא לך), הם לרוב נחותים יותר מבשר טרי. אם יש אפשרות, תמיד עדיף מקור טוב יותר לבשר.

      מחק
  14. איך אני אמור לאכול בזמן עלייה במסת שריר

    השבמחק
    תשובות
    1. מורכב מאוד, מקווה לעשות פוסט בעתיד...
      השריר צריך גירוי, רגישות להורמונים אנבוליים, וחומרי בניה לתחזור, שימור ובנייה. וזה ממש על קצה המזלג כמובן :)

      מחק
  15. הי, מה ניתן למרוח לילד בכריך, כשהוא אוהב רק חומוס, שהרי קטניות אינן מומלצות. אם משרים את גרגירי החומוס ומכינים לבד- האם זה בסדר?

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה כנראה לא יודע את עקרונות התזונה כאן. התזונה כאן בבלוג מבוססת על פליאו, אורח חיים קדמוני. והצעד הראשון בדיאטת פליאו הוא הורדת מוצרי חיטה - כלומר, אסור כריכים\פיצות\מאפים\פסטה... כך, שקודם כל תפסיק להביא לילד שלך כריכים - זה לא אוכל וזה בטח לא ראוי להזין אותנו, ובעיקר את ילדינו. הכריכים הם הסיבה המרכזית בשלל מחלות שכיחות כל כך עד שהתחלנו לחשוב עליהן כמובנות מאליו (קשב וריכוז, למשל).
      אחרי שהפסקת להאביס על הילד שלך חיטה (ודגנים בכלל), תפסיק לתת לו שמנים מעובדים, זרעיים, מרובי אומגה 6, מזוככים ודלקתיים (שמות נרדפים לאותם שמנים - קנולה, חמניות, שומשום...). החומוס הקנוי מלא בהם!!!. אם אתה בכל זאת רוצה חומוס, תשרה את הגרגירים לפחות 48 שעות, ואם אפשר תשרה - שכן חומוס הוא קיטנית ופעולות אלה מנטרלות חלק מהרעלים. מקווה שהבנת.

      מחק
  16. השאלה אם תרופות הקסם הן תרופות ביבוא אישי

    השבמחק
  17. מכל שפע המידע לא הצלחתי להבין איך אני מרכיבה לי תפריט, בקיצור....מה כן לאכול ??

    השבמחק
    תשובות
    1. אפשר להתחיל כאן, המדריך המלא לתזונה קטוגנית:

      http://meeverlapaleo.blogspot.com/2014/06/blog-post_12.html

      מחק
  18. שלום, ברצוני לשאול-
    כמה זמן לוקח בערך לגוף להכנס למצב קיטוזיס לאחר תחילתה של תזונה ללא פחמימות או דלה מאוד בפחמימות?
    אדם ממוצע, צעיר ובריא, לא בעודף משקל וללא תרום סכרת.
    אני יודעת שזה שונה מאדם לאדם, אבל אפשר לקבל רעיון כללי של תקופת זמן?
    כלומר- שבוע? חודש? חצי שנה? יומיים?
    כמה זמן בערך?
    תודה רבה ויום טוב.
    אני מאוד אוהבת את הבלוג שלך.
    שאלה נוספת:
    האם הריח הרע מהפה עקב הפסקת הפחמימות ישתפר עם הזמן או שישאר כמו שהוא?

    השבמחק
    תשובות
    1. אומרים שלוקח בערך שבועיים בממוצע כל עוד לא עושים טעויות שונות, זה אכן תלוי בהרבה גורמים.
      אגב ההסתגלות חזרה לשריפת שומנים ממשיכה להתייעל במשך חודשים ארוכים, ואולי אפילו שנים לשינוי.
      "הריח הרע" בדרך כלל נעלם לאחר שמסתגלים לשימוש גופי קיטון ביעילות, יכול לחזור כשהגוף פולט אותם בנשיפה מסיבה כלשהי בעתיד.
      אצלי לא היתה את הבעיה הזו כלל אגב...

      מחק
  19. אהלן אביב, פוסט מעולה כרגיל, יש לי שאלה לגבי מה שרשמת -״שומן בנוכחות פחמימות מתנהג מאוד שונה משומן ללא פחמימות בדיאטה!״ נניח ואין לי בעיית של רגישות לאינסולין, ואני אדם בריא. לפי מה שאתה אומר אם אני למשל אוכל פליאו אז אם אני אוכל קצת אורז אז זה לא טוב להוסיף עליו הרבה שומן?

    השבמחק
    תשובות
    1. מעתיק תגובה שלי מהקבוצה הקטוגנית בפייסבוק:

      זו אחת הבעיות עם תזונת הפליאו בדרך שמבצעים אותה הרבה אנשים היום, והסיבה העקרית שקראתי לבלוג שלי "מעבר לפליאו" בעצם.

      בעקרון תזונת הפליאו כמו שהיתה אמורה להתבצע במקור היתה אמורה להיות נמוכה בפחמימות, וככל שהמצב המטבולי נהיה גרוע יותר, כך הדגש היה אמור להיות על פחות ופחות פחמימות בתזונה.
      ככלל אצבע בהשוואה לתזונה מערבית רגילה, על פליאו קלסי כמות הפחמימות בדרך כלל יורדת, ואיכותן עולה (יותר ירקות, פחות מעובדים וסוכרים), ולכן מי שמבצע את התזונה בצורה הנכונה, בהחלט יכול לראות שיפור (בדיוק כמו צמחונים שרואים שיפור כשמשווים את התזונה לתזונה מערבית).

      הטעות מתחילה באמת כשמבססים את תזונת הפליאו על כמות גבוהה מדי של פחמימות "בטוחות" (היינו שורשים וסוכרים "פליאוליטיים"), ובנוסף לכך מוסיפים שומן מבלי להתחשבן. במצב כזה אותו אדם נמצא במוד שריפת סוכרים עם אינסולין גבוה, יחד עם השומן הרב שנצרך - בסטאפ הזה השומן מתקשה להשרף לאנרגיה, ובמקרה הטוב רק נאגר ברקמות השומן. וככל שהמצב המטבולי גרוע יותר, זה הופך להיות מתכון לאסון.

      כשהמצב המטבולי גרוע, הבעיה תהיה יכולת משובשת של הגוף להתמודד עם הפחמימות הנצרכות. לאחר צריכת פחמימות, אדם "שבור מטבולית" יתקשה לחזור למוד שריפת שומנים, ולכן המפתח חייב להיות הורדה בכמות הפחמימות.
      לי פחות חשוב איך יקראו לתזונה - פליאו, דל, אטקינס, בורנשטיין או קיטוגנית - הכל שטויות, כל עוד הפחמימות הנצרכות יהוו כמות נמוכה מספיק בכדי לאפשר שריפת שומנים לאנרגיה למרבית שעות היום. ישנם אנשים שיכולים להתמודד עם 100 גרם פחמימות ממקור פליאוליטי (לא קיטוגניים מן הסתם), ויש כאלו ש 20 גרם פחמימות יהוו בעיה.

      מחק
  20. היי אביב, כרגיל כיף לקרוא כל מילה! אני גם עוקב צמוד בקבוצה בפייסבוק. תודה לך על הזמן והעזרה!
    אשמח לעזרתך בנושא מסוים,
    אני התחלתי עם תזונת פלאו לפני כ-8 חודשים בערך ולאט לאט בחודשיים האחרונים מתחיל להתקרב לכיוון הקטוגני בתקווה להצליח לעמוד בדרישות.
    בחודשים האחרונים אני סובל מעייפות, מעט סחרחורות ולעיתים טשטוש ראייה קל, שלא הכרתי לפני כן, בקיצור מרגיש זקן לגילי... פניתי לבדיקות דם בהן נמצא שיש לי HbA1C של 5.8% (ראיתי שציינת שבפוסט שאתה עם HbA1C של 5.8% וקראת לזה תרום סכרתי). הרופאה טוענת שאין צורך כרגע לעשות משהו עם זה. חשוב לציין שאני עושה פעילות גופנית ברמה בינונית ושוקל 55 ק"ג.

    אשמח לעזרתך ולעצותיך, מה היית ממליץ לעשות בסיטואציה זו.

    תודה רבה!



    לאור מה שציינת לגבי ה-HbA1C

    השבמחק
  21. אביב שלום
    תודה על הפוסט הזה . אני רק שבוע בתוך תזונת פלאו
    סובלת מבחילות מטורפות ולא מבינה על מה כולם מדברים - להוריד במישקל!!
    אני מרגישה שהבטן שלי נפוחה טילינג.
    הבנתי לבד שזה מהשומן והורדתי לכמות שאני יכולה להכיל (אבל זה משאיר אותי ללא תחושת שובע ממושכת כך שמגיע לארוחות רעבה!!)
    מהפוסט אני מבינה שאולי יש לי בעיה בכיס המרה
    אז מה עושים עכשיו רק רופא או שיש נוגדי חמצון טבעיים
    שניתן להשיג בבתי המרקחת
    פשוט ניראה לי שכל הבירוקרטיה עכשיו עד שיקבעו לי תור
    עד לביצוע הבדיקה עד לתוצאות
    אני כבר "אבחיל" את נפשי לדעת .

    השבמחק
  22. היי
    יש אפשרות לעבור אצלך סוג של ייעוץ אישי חד פעמי, כדי לצמצם טעויות קריטיות בדיאטה דלת פחממות במטרה להוריד אחוזי שומן? Yossisamia@gmail.com

    השבמחק
    תשובות
    1. אני תמיד מנסה לעזור כשיכול, לא בתשלום כמובן, אבל מעדיף דרך הפייסבוק אם יש לי את הזמן, הרבה יותר קל לי.
      כשיש לי קצת זמן פנוי אני מעדיף לכתוב בבלוג בכדי לעזור לאנשים בעתיד שיוכלו לקרוא ממנו.
      צריך לשכתב את הפוסט הנ"ל האמת, עבר הרבה מאז שכתבתי אותו :)

      מחק
  23. היי.
    אם ברצוני לרדת באחוז שומן..זה בסדר לאכול את הכמויות שומן שאתה מתאר? ועדין ארד בשומן?
    כמובן ללא פחמימות. (גם ללא פירות? בננה?)
    מתאמנת 4 פעמים בשבוע עם משקלים בינוניים-כבדים

    השבמחק
  24. כל הכבוד על המאמץ והשיתוף!! תודה.

    השבמחק
  25. היי אביב,
    תודה על היותך! אינך בוחל במילים ונותן את כל הכלים להצלחה! אתה פשוט בנית ובונה אנציקלופדיה לחיים מושלמים! אני אישית מכיר אותך ושוחחנו לא פעם.
    תודה על השקעתך, אינך מבין כמה שינית את חיי

    השבמחק
  26. אביב ערב טוב.
    אני שלושה שבועות על תזונה דלת פחמימות. אין לחם דגנים ובצקים...
    התחלתי במקביל ספורט 3 פעמים בשבוע.
    אוכלת בעיקר ירקות, ביצה 1 ביום, מנת עוף וגבינה מידי פעם בערב. לא ירדתי אפילו קילו, להיפך עליתי חצי קילו. אני מתוסכלת מאוד!!! מתגעגעת ללחם ובמצוקה של ממש...
    אשמח לסיוע... תודה רבה

    השבמחק
  27. המון מידע והכל מעניין, תודה.
    אם נרצה להכנס למצב קטוגני ומהר... האם הדרך הקשה והמהירה ביותר אינה פשוט צום?
    ואם כבר צום, אז מה משך הזמן המינימלי. על מנת להבטיח קטוזיס?
    ומעידך מה משך מקסימלי בשעות ליום ואו ימים בשבוע המאפשרות להיות בקטווזיס מבלי להזדקק להפוך את פירמידת המזון. לדוגמה אכול כפי יכולתך בפרק זמן של שעתיים שלוש רצופות ביממה וצום במשך כל שער שעות היממה.

    השבמחק
  28. שאלה: איך מחשבים את ה'פחמימות נטו' ביחס לתוית מוצר?

    השבמחק
  29. מה לעשות... שומן מהחי, טהור כזה, LARD, די מגעיל אותי. אין לי בעיה עם מאכלים שמנים (בשר שמן מאוד, גבינות שמנות וכו') אבל זה לא. אז מה, לא אגיע לקטוזיס בחיים?

    השבמחק
  30. שלום לך יקירי. כתבה מעולה. אני בן 66,קדם סוכרתי עם כ20 ק"ג עודפים. ויש לי שאלות:
    האם אין באמת יותר מידי שומן? עד היום (כשנתיים במתכונת קיטו) נהגתי לאכול מעט מאד פחמימות, יותר שומן ועוד יותר יותר חלבון . לאחר קריאת ההרצאה שלך כבר הבנתי שעלי לשנות זאת להרבה שומן, פחות חלבון (80 גר?) וכ 20-30 פחמימות.
    שוקו - מכיל כ90 ג' פחמימות למאה. איך זה יכול להתאים לדיאטה?
    האם הוספה של שמן זית לגבינה לבנה (ברמה של 1:1) הופכת אותה למזון קטוגני? או נקניק עם פרוסה עבה של חמאה? כלומר, כללית השאלה שלי היא האם כריכה וחיבור של מזונות "רגילים" לשומן, הופך אותם לקטוגנים?

    השבמחק
  31. היי, איך אפשר לדעת שאני באמת מכניסה מספיק שומן לגוף?

    השבמחק