יום ראשון, 4 בינואר 2015

המדריך המלא לתזונה קרניבורית - שבעת הכללים של הדוב

כל הנחוץ לבריאותנו בחבילה אחת
אוסלי "הדוב" סטנלי, הוא אחד הדוגמאות הטובות ביותר לאדם שביסס את תזונתו כקרניבור מוחלט במשך יותר מ-50 שנים. הוא היה תומך נלהב של תזונה אשר לא כוללת בתוכה שום מקור קלורי מן הצומח (ומעבר לכך - שצמחים ממש פוגעים בבריאותנו).
בעולם הרוק, הוא מוכר כטכנאי הקול של הלהקה גרייטפול דד, וכאדם מאוד מוכשר ויצירתי, הוא היה חלוץ בתחום, מאמצע שנות השישים והשיבעים.

עוד בצעירותו, הוא קרא את עבודתו הנפלאה של סטפנסון והיה מושפע ממנה עמוקות (חוקר קנדי של האזור הארקטי מהמאה הקודמת, שטען על בסיס מסעותיו הרבים עם האינואיטים, שתזונת האדם יכולה להיות קרניבורית לחלוטין, ללא שום בעיה בריאותית - טענה שגרמה לביקורות רבות בעולם הרפואה לפני קרוב למאה שנים. קישור חינם לספר המדהים של סטפנסון - The Fat of the Land).

אוסלי, למד את המדע שעומד מאחורי תזונה קרניבורית (או יותר נכון את ההבנה שאין ביסוס מדעי מאחורי המלצות התזונה או כל תזונה מעורבת עם פחמימות וירקות לאדם), ומשנות העשרים לחייו עד ליום מותו ביסס את תזונתו על בסיס החי בלבד.
הוא היה פעיל בעשור הקודם בפורומים שונים בנושא, שם ניתן למצוא מספר רב מתגובותיו. תגובות ופוסטים של אדם בעל נסיון של עשרות שנים בתחום.

אוסלי הלך לעולמו בתאונת דרכים ביום שבת, 12 למרץ, 2011, קרוב לביתו באוסטרליה.
הוא היה בן 76.

אלו הם שבעת הכללים לביצוע התזונה הקרניבורית על פי אוסלי סטנלי.
הכללים, שלקוחים בהסכמה מלאה מאתרו הנפלא של צ'ארלס וושינגטון (תומך ותיק ובעל ידע רב בתזונה), כוללים חלק מההערות של צ'ארלס ושלי (בסוגריים).

שבעה כללים פשוטים לאדם הטורף:


1. אכול אך ורק מעולם החי. (ביצים, דגים, בשר אדום, עופות וקצת מוצרי חלב הם כולם ממקור החי, במילים אחרות, בשר).
2. לא לאכול כלום מעולם הצומח. (כמות מאוד קטנה של תיבול כמו שום, צ'ילי, תבלינים, עשבים, שניתן להוסיף, לא נחשבים כ'אוכל'). 
3. על מוצרי חלב: המנע מחלב ויוגורט (עשירים בפחמימות - לקטוז), השתמש רק בשמנת אמיתית (שמנת מתוקה עם אחוז גבוה של שומן), גבינות וחמאה לא מלוחה. (רבים מאיתנו רגישים למוצרי חלב, לדרגה כזו או אחרת, ולכן להם רצוי להורידם לגמרי. הדוב טען מספר רב של פעמים שכל מה שצריך זה סטייק שומני ומים).
4. לא לבשל את הבשר יתר על המידה - רק מעט מבחוץ - לטעם - נא, עד נא מאוד. מהסיבה הזו אני נמנע מחזיר. (לדעת צ'ארלס אין בעיה עם חזיר, וגם לא עם דרך הכנת הבשר, הוא מכין את שלו עשוי, עד עשוי למחצה רוב הזמן. אני את הבשר שלי אוהב די נא). 
5. יש לאכול כבד ומוח רק לעיתים רחוקות - הם עשירים בפחמימות. (כמות הפחמימות באיברים אלו מזערית, ויתכן שהן בכלל מתמוססות די מהר לאחר מות החיה, כמו כן אלו איברים עשירים מאוד במקורות תזונה חשובים. אני מאוד אוהב כבד, אבל אוכל רק כשמתחשק לי, ולא על בסיס יומי/קבוע). 
6. לוודא שיש הרבה שומן ממקור החי עם כל ארוחה, ולאכול בעיקר מהשומן עד שאתה מרגיש שהספיק לך - בנקודה זו אתה יכול לאכול יותר מהרזה (מהחלבונים) אם אתה רוצה - לקלוריות אין חשיבות, כמו כן אין חשיבות לכמות הארוחות ליום. שומן/שמן ממקור צמחי לא מזון טוב. (לפי צ'ארלס, לא כל ארוחה חייבת להיות עשירה בשומן). 
7. לא צריך שום תיסוף משום סוג. שתה הרבה מים ואל תוסיף מלח לכלום. (לדעתי במקרים מסוימים יש מקום בתיסוף, בעיקר מלחים ומינרלים כמו מגנזיום בתחילת הדרך בשל תהליך ההסתגלות).
זה הכל חברים 
לא להיות אובססיביים לגבי מה שאתם אוכלים, עקבו אחר הכללים וזה יהפוך לטבע שני ולא תצטרכו לחשוב על כך כלל. מה שאתם אוכלים מותנה סוציאלית, רוב האנשים לעולם לא ישנו את תזונתם מהתזונה שאימם האכילה אותם כתינוקות, רק חלק קטן מהאוכלוסיה שניחן בכח רצון רב ותשוקה לגוף בריא יוכלו לבצע את התזונה. אפילו לבעלי השמנה קיצונית ישנה בעיה עם דרכי. יתכן ורמת האנרגיה שלכם תרד בימים או בשבועות הראשונים, אבל ברגע שאתם מותאמים קטוגנית לתזונת אפס-פחמימות (קרניבורית), זה יעבור והאנרגיה שלכם תעלה חזרה.

אז זו כל התורה הקרניבורית על רגל אחת, קצר וקולע (וכך זה אמור להיות).

קרדיט
אני חייב להודות לטוד, מקים קהילת אפס פחמימות ישראל, שהיא הקבוצה הישראלית בפייסבוק שתומכת בדרך חיים זו, כאדם שהעלה אצלי את המודעות לתזונה הזו.

קטוזיס
אם אתם מבצעים את התזונה הזו לפי הכללים הנ"ל, אתם בקטוזיס (גם אם זו לא המטרה העקרית של התזונה).
בכדי לא להיות בקטוזיס על תזונה קרניבורית שכזו - ללא פחמימות כלל - אתם תצטרכו לאכול הרבה חלבונים, ובעקרון להתעלם לחלוטין מהכלל השישי (להתחיל מהשומן ואז לסיים עם הרזה - חלבונים).
או, אתם גם יכולים להתקשה בתזונה/בקטוזיס במקרה של רגישות למוצרי חלב (היה ואתם אוכלים מהם), הנ"ל יכולים לגרום לתגובה אינסולינימית או דלקתית אצל חלקנו.
אני חייב לציין שאם אתם נמנעים/מגבילים שומן, מהר מאוד תגלו שאי אפשר לבצע את התזונה הזו כראוי (קשה לי לראות אדם שתלוי בסוכר לפעילות מוחו ללא פחמימות בתפריט כלל לאורך זמן).

קישור לקבוצתנו בפייסבוק שמקדמת קטוזיס על בסיס החי - תזונה קטוגנית.

לסיכום

לסיכום הרשו לי להעתיק את פוסט הפתיחה הראשון של אוסלי "הדוב" סטנלי, שנכתב על ידו בכדי הציג את עצמו לפורום התומך בתזונה נמוכה בפחמימות, בפברואר 2006!

הוא קרא לכותרת הפוסט בשם "התזונה האמיתית לאדם, היא קרניבורית לחלוטין".

בין אם אתם מאמינים בדרך חיים זו, או לא, מרתק לקרוא את דבריו של הדוב וללמוד מהניסיון הרב שלו.
אפילו בפורום דל הפחמימות אליו הוא העלה את הפוסט הוא עורר מחלוקת רבה (בדיוק כמו שהקטוגנית/קרניבורית מעוררות מחלוקת רבה גם היום בפורומים השונים ובקבוצות הפייסבוק השונות).

ממליץ לקרוא את התגובות של חברי הפורום שמגלים לראשונה את התזונה הפרובקטיבית הזו, ואת תגובותיו של אוסלי אליהן כשהוא עוד היה בחיים כמובן, בפוסט המרתק הזה שעוד מעט ימלאו לו 9 שנים (מקור).


Hello all,

I have been eating the natural human dietary regime for over 47 years now. I do not eat anything whatsoever from vegetable sources. The only things veggie I use are spices. My diet is usually 60% fat and 40% protein by calories. I used to eat 80/20 when younger and about twice as much quantity of meat also, but that seems too much energy at my age, which is 71- even though I am very active. I think the body actually becomes more efficient with energy as you age, but I have no way of proving it true. Otherwise, my body today is very like it was at the age of 30. I figure most of what we call 'aging' is due to insulin damage to the collagen and other body structures. No carbs = no insulin. I don't heal quite as fast when injured as I did as a youngster, however. But I have few wrinkles, and my skin is still strong and elastic.

At this point I would like to point out that a zero carb diet does NOT cause ketosis. The body rapidly adapts within a few weeks and begins consuming the ketones from fat metabolism. A fully keto-adapted body excretes no ketones in the urine. A metabolic by product, 'ketone bodies' are actually a special kind of carb, and they substitute for glucose at the structures which use it. They have the added advantage of making you feel good- and well fed.

The body cannot store dietary fat, there is no mechanism for transport across the adipose cell's wall, nor can it 'burn' carbs, which actually are toxic in more than the tiny amount required by the brain and a few other structures. The body converts dietary carbs (all convert to glucose as they are absorbed) into body fat. The conversion mechanism requires insulin which is very tissue-damaging. It is correct to say that dietary carbs are the base cause of both heart blockage and diabetes, (not a disease).

I must warn all of you that it is very unlikely that very many will be able to eat as I do over the long term, or in fact, to follow any diet for long which is much different from the one you were trained to as a baby/child. This is because diet is learned much the same way language, dress and behaviour is, and is buried deep and inaccessible, a part of your acculturation/socialisation. The very thing which makes us human is that deep and almost instinctive complex of behaviour.

It requires a powerful will and a determination to change, in order to succeed in adopting the 'extreme' diet which this website is based on. Even those who are morbidly obese, as powerful a motivation as any I can imagine will have 'cravings' for what I call 'non-food' (all vegetation and carbs) which will eventually prove irresistible. A few may manage to stay on the diet for years, but unless you are prepared to stick with it for maybe ten or more years, you will drift back into eating what I consider poison. For some reason my mum was not interested in forcing me to eat the veggies I hated so, and i was able to eat only what I liked- mostly meat, especially hamburger and the fat those at our table would cut from their steaks. Still I had massive struggles abandoning the 'civilised diet'.

I suggest that no non-food be taken home, none allowed in your fridge or pantry (out of sight is hopefully out of mind). Make a request when seated in a restaurant that the bread bin be removed (but please leave the butter), and when ordering, request that the vegetables be removed from the plate in the kitchen (just say you don't like to see 'good food go to waste').

Even during the years I was soundman for Grateful Dead, I stuck to my guns and remained totally carnivorous. I am restricted by the forums rules (as I read them) from telling about my essay on diet and exercise which is posted on my website. Basically it states that humans were totally hunting peoples until the end of the paleolithic age. No paleolithic archeological dig has ever produced any food residues from vegetables. Chemical analysis of bones from the digs indicates they are the same composition as the African lion- thus, virtually no intake of vegetation. There were no 'hunter-gatherer' societies until the neolithic, even though some modern HG tribes still made and used typical paleolithic napped-stone tools. The so called Nearthin and Paleodiet thus are both nonsense, true paleolithic people were total carnivores and ate no veggies whatsoever.

In the relatively short evolutionary period since the consumption of vegetables as food there has not been any real adaptation to such low grade low energy, difficult to digest foods. Because we have no adaptation to digesting or processing vegetables as food, they are all basically very bad for us.

We evolved as an active, group-hunting animal. We have a high natural requirement for physical exercise and cannot live long or be healthy without a lot of it.

I hope my post is of some help to others. Just persist. I show that it IS possible to overcome your dietary socialisation.

Owsley “the Bear” Stanley

24 תגובות:

  1. מעניין אבל אקסטרים; וחוץ מזה, מאוד יקר לאכול כך וגם משעמם. אתה באמת חושב שסלט ירקות הוא השטן כפי שמציין סטנלי?

    השבמחק
    תשובות
    1. בנוגע לאקסטרים (קיצוני), אני אתן לדוב לענות, על ידי העתקת חלק מתגובתו בפורום מעל:

      The name of this website is lowcarber.org,, is it not? A low carb diet is 'extreme' relative to the usual western civilised diet. My diet is just the end point of lowering carbs. My statement was not that it took 'far too much willpower', only that it requires strong willpower and great determination.

      הכל בעיני המתבונן...

      האמת שיתכן ומאוד זול לאכול כך, אם יודעים מה לקנות. מה גם, שיורד מעגלת הקניות כל ה"רעש" שמסביב.

      לגבי הירקות (שזה שם כולל למגוון עצום ושונה מהצומח), ועמדתי בנושא, אני אצטרך לכתוב פוסט ענק ומפורט (עוד אחד לרשימה האין סופית). אבל על רגל אחת, בוא רק נגיד שעמדתי היא שהם אינם נחוצים לבריאותנו.

      מחק
    2. ייתכן אבל איני גם איני רואה נזק מאכילתם.
      הדוב כפי שציין מגיב נוסף גם נמנע מחלקי פנים; משהו שלדעתי חשוב לא פחות ואולי יותר מסטייק. אגב, אני מנחש שלא סיימת את הסטייק הנפלא בן ה-600 גרם מהבלוג הקודם בישיבה אחת... (;

      קראתי את הלינק של ד"ר רוזדל ומעניין מה שהוא מביע שם בכל הנוגד ותרמוגנסיס בכלל, ולגבי בלוטת התריס בפרט ואמשיך לעקוב. בינתיים מאוזן עם תרופה: TSH נמוך ו-T3 תקין, אבל בהחלט מאתגר יהיה לנסות להגיע לכך ללא סיוע חיצוני. למרות ששוב, הבלוטה אצל מי שמטופל כרונית זה שנים "שרוטה" כבר.

      לקח לי זמן להבין (; אבל כמות הפחמימות והחלבון היומית ברורה. כעת אני צריך ללמוד לתרגם את כמות השומנים המונחת לפני לגרמים ולקלוריות בהתאם, כדי לדעת מה המשמעות הקלורית של 300 גרם שומנים (חלמונים, חמאה, שמנת מתוקה ביתית, שומן כבש, אגוזים, שומן וחמאת קוקוס וכדומה) בחיי היום יום.

      מחק
    3. אכן סיימתי את ה-660 גרם סטייק כמו גדול.
      כבר לא מודד קיטונים, אבל לא מרגיש כמו שפעם הרגשתי כשאוכל מדי פעם כמות חלבונים גבוהה בארוחה אחת.

      אתה לא צריך לספור את השומנים, לך לפי הצורך הטבעי של הגוף שלך (שובע ורעב). את הכמות בפוסט הקודם הבאתי רק כדוגמה להעביר נקודה מסוימת - האמת הם האחרונים שאתה צריך לחשוב על כמותם.

      מחק
    4. אבל אתה לא דואג שיכול להיווצר עודף בברזל וויטמין איי בפרט מכבד?

      מחק
  2. אביב, רב תודות על מספר הפרסומים בימים האחרונים!
    לגבי הדוב - יש לו כמה ספיחים באתר שלו עצמו בקשר לנושאים אחרים (שינויי האקלים הגלובליים לדוג'), בהם הוא הפגין חוסר ידע משווע...
    בנוסף, ממה שקראתי גם בשרשור שקישרת אליו בפורום - הוא טען (בעודו בחייו מן הסתם) שהוא אינו אוכל איברי פנים, הוא אינו מזכיר broth למיניהם וטוען שהאינואיט גם לא אכלו אותם (מה שדי הרבה אנשים כבר הפריכו)...ואז פחות או יותר השרשור שהבאת הידרדר לקראת סופו להשמצות הדדיות בין גולשים עד שננעל...
    אז מה אני אמור להסיק מהכתוב? ידע אפוי חלקית? גאון אבסולוטי? (אגב האלבומים שהוא מזכיר באתר לא רעים בכלל :-) )

    בכל אופן, שוב תודה על הזמן והטרחה,
    גדוד מאותגרי הפייסבוק

    השבמחק
    תשובות
    1. אני כמובן רק העלתי את הפוסט בכדי להציג את דרך חיים זו, שאיפשהו גם אני מאוד קרוב בדעתי אליה (כמו שהבלוג שלי מראה).
      הידע שהוא מציג בנושא התזונה הקרניבורית הוא נרחב, אבל מאוד שנוי במחלוקת. וכמובן כמו כל אדם אחר, גם הוא יכול לטעות, בדיוק כמו שאני יכול לטעות - כולנו בני אדם.
      אני לא מכיר את עמדתו בנושאים אחרים, אז נמנע להגיב.

      לגבי הסקת מסקנות - עצה שלי זה פשוט לקחת מהנאמר מה שנכון לך, ולדעת לסנן דברים. חשוב להדגיש אבל, שכשזה מגיע למדע, צריך לשים אג'נדות ודעות קדומות בצד, וזה לא קל לעשות בזמן ש"מסננים דברים".
      בעולם הבריאות והתזונה ישנן המון דעות ורובן מבוססות על מדע טוב, וזו הסיבה שאנחנו שומעים כל כך הרבה דעות שונות.
      אני מקשיב לכל "מומחה" כזה או אחר, ולוקח ממנו דברים שלהבנתי נשמעים לי נכון, ואם הם לא, ויש בכך צורך, אני אחקור אותם הלאה.

      מחק
    2. אה, ותודה על העידוד, אני מאוד שמח לשמוע מקוראי הבלוג שלי שלא מגיעים מעולם הפייסבוק. חשוב לי מאוד, ומעודד אותי להמשיך לכתוב!

      מחק
  3. שלום אביב,
    אני מאוד נהנה לקרוא את האתר שלך וההסברים המקיפים והמובנים שלך (-:
    אני בן 33, בריא באופן כללי ובעל משקל ממוצע (כרגע קצת רזה). יש לי מספר שאלות שלא קשורות בהכרח לפוסט הזה אלא לכל השיטה:
    1) מכיוון שאני צמחוני (וזה לא ישתנה), אין באפשרותי לאכול כ"כ הרבה שומן בריא. כן העליתי מאוד את צריכת שמן הקוקוס, החמאה, הגבינות השמנות, שמן הזית והאבוקדו שלי אך עדיין שומן מהווה מיעוט בתזונה שלי (פחמימות הן עדיין הרוב, בעיקר ירקות). עם זאת, כבר מספר חודשים אני צם לסירוגין. יוצא לי לצום בערך פעמיים בשבוע ליום שלם, ועוד פעם בשבועיים ליומיים מלאים (יש לי כוונה אפילו להאריך זאת). בנוסף אני מדלג על ארוחת הבוקר כמעט תמיד (ואז יוצא צום של כ-18 שעות). דרך אגב, אני לא מרגיש בעייה מיוחדת לצום ואין לי נפילות אנרגייה.
    במתכונת הזאת, האם אתה סבור שיש סיכוי שהגוף (ובייחוד המוח) לומד להשתמש במידה מסוימת בחומצות קיטון? ברור לי שזה לא קרוב לדיאטה קטוגנית, אבל אולי קצת? חשוב לי לשמור על המוח מכיוון שיש היסטוריה של אלצהיימר במשפחה.
    2) רמת הגלוקוז שלי היא בסביבות 70 לאחר צום של לילה, וזה עקבי בשנים האחרונות. מצד שני, נראה לי שאני מאוד רגיש לפחמימות מכיוון שמהר מאוד לאחר ארוחה רואים את ההשפעה בשכבת השומן ההיקפית שלי, ואני מעלה משקל (שומן) בקלות. איך ניתן להסביר זאת לאור רמת הגלוקוז שלי? האם אתה מכיר מכשיר שמודד רמת אינסולין בדם?
    3) בעבר עסקתי בספורט באופן תדיר (ריצות ארוכות כולל מרתון ואופניים). לפני שנה הופיעו אצלי כאבים חריפים בברכיים, שבעקבותיהם נאלצתי לעבור ניתוח. הניתוח לא עזר ואני עדיין מושבת כליל מספורט אירובי. אחת מהסיבות שהתחלתי בצום לסירוגין היא כדי לשמור על המשקל בהעדר ספורט (יש סיבות בריאותיות נוספות רבות לפי מה שקראתי). קראתי על כך שספורט אירובי לזמן ארוך גורם לנזק מצטבר לגוף וללב (בין השאר בגלל רדיקלים חופשיים ונזק לרקמות). בתור רוכב אופניים, האם אתה יודע משהו על הנושא?
    זהו לבינתיים, תודה מראש על תשומת הלב והזמן (-:
    בועז

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום בועז.

      אם אתה משלב בתזונתך את המוצרים שהזכרת, אז בהחלט ניתן לבצע תזונה צמחונית בצורה בריאה מאוד.
      אני אעתיק לכאן חלק ממה שכתבתי בסוף הפוסט למדריך התזונה הקטוגנית:

      לצמחונים - תלוי איפה הגבולות שלכם בדיאטה הצמחונית, אבל אם אתם משלבים ביצים, דגים, פירות ים, ומוצרי חלב שמנים (בעיקר חמאה), אני חושב שזה בהחלט אפשרי. אפילו אגיד דרך מעולה ועשירה לבצע את הדיאטה.
      בחודשים האחרונים רוב הדיאטה שלי בנויה על שקשוקה שאני אוכל פעם ביום, לפעמים אפילו פעמיים (מתכון בעתיד), וסלמון מעושן עם גבינת צ'דר. אתם ממש יכולים לטעון שאני "צמחוני", (עד לסטייק שאני אוכל פעם בשבוע).
      הייתי ממליץ לשלב חמאה או חמאה מזוקקת (אם יש רגישות) כחלק גדול מהתפריט. הגוף רואה זאת כשומן מהחי, למרות שאנו מחשיבים זאת כ"מוצרי חלב". ככה שבהחלט שווה ניסיון, ואני מאמין שלא תתאכזבו.

      1. כמו שהבנת מתגובתי מעל, כל עוד הירקות שאתה משלב הם לא ירקות שורש עמילניים או סוכריים, בהחלט אפשרי להכנס לקטוזיס על תזונה צמחונית, ואפילו לבסס אותה על מזונות מאוד עשירים ובריאים (טופו, סייטן ושאר חיקויי מזון מעובדים, מחוץ לתפריט כמובן, כמו כן דגנים!).
      מעדויות בקבוצה הקטוגנית בפייסבוק, ישנם צמחונים שהראו קריאות גופי קיטון בדם ברמה של "פלירטוט קטוגני" אפילו מבלי לנסות (אולי מסביר מדוע תזונה צמחונית שמורידה את מרבית הפוגעים העקריים והפחמימות המעובדות, עוזרת לחלק מהאנשים, כל עוד היא מבוצעת נכון).
      שמח שאתה מודע לאפשרות להפחית את הסיכון לאלצהיימר על תזונה נמוכה בפחמימות (עם עדיפות למצב מטבולי קטוגני לדעתי).

      2. רמות הסוכר בצום הן לא מדד טוב בהכרח, אבל היה ורואים תוצאות גבוהות מדי על בסיס קבוע, אז המערכת כבר בטוח "משובשת" (סוכרת).
      מה שרמות סוכר נכשלות להראות זה את רמות ההורמונים השונים ברקע ורגישות הרקמות להורמונים הללו, בעיקר אינסולין ולפטין.
      בדיקת אינסולין ניתן לעשות רק על ידי מעבדה, אתה יכול להתעניין אצל רופא המשפחה אם אתה יכול לקבל הפניה לבדיקת אינסולין בצום (תוצאה טובה לפי הספרות הרפואית היא מתחת ל-10 mcIU/ml, עדיף לדעתי מתחת ל-5 mcIU/ml).

      3. כן, יש הרבה חומר על כך, והמון דעות שונות, אין ספק שפעילות גופנית כרונית, יכולה לגרום לנזק מצטבר כזה או אחר על הגוף.
      זו הסיבה שמנוחה היא אולי הזמן החשוב ביותר לספורטאי, ולא מודגשת מספיק בעולם הספורט.
      לפעמים יכולים לעבור שבועות במשך השנה שאני לא מתאמן כלל או ממש קצת.
      כשהייתי רוכב תחרותי, הייתי מתאמן בצורה מחזוריות (periodization training), עם דגש רב על מנוחה.

      החלמה מהירה, ובהצלחה בהמשך בועז.

      מחק
    2. שוב שלום אביב,

      תודה על תגובתך המפורטת.
      בהתאם להמלצתך ביצעתי בדיקת דם כולל אינסולין בצום.
      רמת האינסולין בצום הייתה 3.3 mcIU/ml.
      עוד מספר ערכים: גלוקוז - 68 mg/dL, כולסטרול כללי - 175, HDL - 61, טריגליצרידים - 53, TSH - 3.2. ערכים אלו הם די עקביים בשנים האחרונות.
      נראה לי שערכים אלו תקינים, לא? איך לדעתך אפשר עוד להסביר את העובדה שמאוד קל לי לעלות באחוז השומן וקשה לי לרדת? האם אתה מכיר בדיקות להורמונים נוספים?

      עוד שאלה: קראתי לא מעט שבירקות רבים יש פיטוכימיקלים שהם אנטי דלקתיים, אנטי סרטניים ועוד מגוון אנטי למיניהם. אם כך, מדוע להימנע לגמרי מצריכתם, במיוחד מאלה הדלים בפחמימות?
      אני למשל אוהב ואוכל הרבה ירקות ממשפחת המצליבים, כמו כרוב, ברוקולי, כרובית ועוד.

      תודה מראש, בועז

      מחק
    3. הי בועז.
      ראשית, הייתי לוקח בדיקות כאלו איתי לבנק! מעולה.
      לגבי עליה במשקל - תלוי מה אתה אוכל במשך היום ומה קורה עם אינסולין ולפטין במשך היום. אומנם אינסולין בצום היא בדיקה מעולה, אבל גם פה התמונה לא נגלת במלואה. יש גם לזכור שדלקתיות מסוימת, גם ממשהו שאתה אוכל ורגיש אליו, יכולה לגרום לעלייה במשקל.

      לגבי ירקות, אני מקווה שאולי בעתיד אני אגיע לזה עם פוסט מפורט, אבל אין לנו צורך אמיתי בהם בכדי להיות בריאים (באסקולה של "אפס פחמימות", צמחים והמרכיבים הפיטוכימיקלים שבהם יכולים לשמש כ"תרופה" בלבד - לא כמזון - אז אני לא שולל לחלוטין את מה שכתבת).

      מחק
  4. היי אביב,
    אהבתי את מה שכתבת וגם אני אוהבת סלמון מעושן עם גבינה שמנה, רק אני תוהה למה אתה מעדיף תמיד גבינת צ'דר על שאר הגבינות השמנות?

    השבמחק
    תשובות
    1. לאחרונה לא אוכל מוצרי חלב, חוץ מגהי.
      אבל הצ'דר פשוט מאוד כי אני יכול להשיג גבינה איכותית מחברה טובה, מקומית, וכי היא מיושנת מעל שנה - והיא טעימה מאוד כמובן :)

      מחק
  5. שלום אביב - אתה לא מדייק במספר פרטים עובדתיים וחבל
    1. יוגורט הוא דל לקטוז (כי החייידקים בו מפרקים את הלקטוז) ולכן קל לעיכול להרבה אנשים שמתקשים בעיכול חלב. כמות השומן בו תלויה בחלב ממנו הוכן - מחלב כבשים אפשר ליצור גם יוגורט עם 10% שומן.
    2. לגבי האסקימואים - הם היו ידועים בכך שרוב מזונם לא היה מבושל (בגלל מחסור בחומרי בעירה איכותיים, והקושי להבעיר אש גדולה במחסות האיגלו שלהם). כתוצאה מכך, נשמרים הרבה ערכים וויטמינים ומינרלים שבבשר ובדגים אשר לא אובדים בעת בישול הבשר.
    3. ישנו סיכון רב באכילת דגים ובשר לא מבושלים (שלא הוקפאו) ובמיוחד איברים פנימיים בגלל הסיכוי לקבל טפילים וזיהומים שונים ומשונים. חלק גדול מדגי הים נגועים בתולעים טפיליות (נראה כמו חוטים לבנים דקים) אשר יכולות לעבור לבני אדם, ביפן - מולדת הסושי - ישנם הרבה בני אדם שנפגעים מכך. חיות המשק אולי אינן בריאות בגלל מזונן הבעייתי אך הן נקיות מטפילים הרבה יותר מהחיות שניזונות ממרעה טיבעי. הקפאה ובישול יעילים מאוד בחיסול טפילים וזיהומים.
    4. בגוף האדם ישנם מספר מנגנונים ביולוגיים פרימיטיבים שמעט ידוע עליהם. למיטב הכרתי, אכילת ירקות עליים ירוקים עתירי כלורופיל מפעילה מנגנונים קדומים שטובים לבריאות, ועם הזמן מעודדת התישבות של בקטריות טובות לבריאות במערכת העיכול. אחד מהגורמים רבי החשיבות להצלחה של כל דיאטה שהיא הוא הרכב חיידקי המעיים.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום ידידי.
      נראה שנפלה טעות - לא אני כתבתי את הכללים של התזונה הקרניבורית, אלא "הדוב". אני רק תרגמתי לעברית.
      אם תשים לב, הוספתי את נקודת מבטי בהערות בין לבין, שמסכימות עם חלק ממה שציינת.
      עדיין, אני אענה נקודתית בהנחה שאתה פונה אלי:

      1. מסכים, רק שהבעיה עם מוצרי חלב היא לרוב הרבה מעבר לכמות הפחמימות, או הפחמימות בכלל.

      2. מסכים בגדול, למרות שישנן מספר דעות ואסכולות בנושא.

      3. מסכים.

      4. לא מסכים עם החלק הראשון, מסכים עם החלק השני של מה שכתבת.

      מחק
    2. לגבי הנקודה הראשונה שלך - מוצרי חלב (הכלל השלישי) - את החלק הזה: "(עשירים בפחמימות - לקטוז)" אני העתקתי הישר מהמקור של הכללים - מהבלוג של צ'ארלס וושינגטון - הוא כתב את ההערה הזו, וכמו שציינתי בהקדמה, תרגמתי גם את הערותיו.
      לגבי מה שכתבתי על מוצרי חלב - עדיין בתוקף, בלי קשר לפחמימות שבהם.

      וחשוב לי להדגיש שוב את הנקודה השלישית שלך של בשר נא - להיזהר במיוחד עם דגים וביצים.
      (יש שטוענים שבשר נא בצורה מסוימת - אולי רק צרוב טוב מבחוץ ובטמפ מסוימת מבפנים - יותר מזין מבשר שעשוי היטב).

      מחק
    3. יש דיווחים שרוב העמים ה"פרימיטיביים" היו מודעים היטב לסיכון שבאכילת בעל חיים נגוע בטפילים. האסקימוסים ידעו איזה נתחים מהדג אפשר לאכול נא ואילו לאכול רק לאחר הקפאה, יבוש, התססה או בישול קל (רוב הפרזיטים והזיהומים מתים תוך מספר שעות ממות בעל החיים בו שכנו). בישול קל של הבשר או הדג לטמפרטורות של 55-65 מעלות (הבשר הופך מאדום לוורוד) יהרוג את הפרזיטים והזיהומים תוך שמירה על מירב הערכים התזונתיים והטעם הטיבעי. גם הקפאה עוזרת, אך משנה את המרקם הטיבעי של הבשר. במנות המודרניות בהן משתמשים בבשר נא (בסגנון קרפצ'ו וטרטר) השריה מוקדמת בתבלינים ומיץ הלימון או התססה, משמשים להשמדת הבקטריות המסוכנות. אנשים ששרדו את תקופת הילדות שלהם בסביבה מזוהמת, מפתחים מערכת חיסון וחיידקי מעיים עמידים לזיהומים - זאת הסיבה שתושבים בהודו ובאפריקה יכולים לשרוד משתיית מיים מזוהמים שמפילים למשכב את התיירים ששותים מהם.

      מחק
  6. אביב
    פעם ראשונה שאני קוראת את כללי הדב למרות שאני מכירה את תזונת אפס פחממות כבר הרבה זמן, מזל שיש אותך!
    ממה שאני יודעת אין ממש הגבלה על כמות אכילת הבשר בתזונה הזו לכן אם אני מבינה נכון לא ממש מגיעים לקיטוזיס בעזרת התזונה הזו. האם אין בתזונה הזו שום שאיפה לקיטוזיס? האם המטרה בתזונה הזו היא אחרת?
    ושוב תודה שאתה מביא את הדברים ישר למח!

    השבמחק
    תשובות
    1. אין שאיפה להגיע לקטוזיס, אבל אם שוב תעברי על הכללים, בעיקר הכלל השישי, זה די מתבקש.
      בכל מקרה, קשה לי לראות מישהו שנשאר על התזונה הזו לאורך זמן בלי להיות בקטוזיס בגלל עודף חלבונים שהוא צורך על בסיס קבוע...

      מחק
  7. ביוגורט יש הרבה לקטוז? עדיף שמנת מתוקה על יוגורט??
    זו טעות. ביוגורט, החיידקים הפרוביוטיים ''אוכלים'' את הלקטוז ועוד גורמים מזיקים שנמצאים בחלב, ואילו שמנת מתוקה, היא הבעייתית. למה קוראים לה מתוקה? כי היא עשירה בסוכר (לקטוז). כלומר, בשמנת מתוקה יש המון לקטוז בהשוואה למוצרי חלב אחרים ובטח בהשוואה ליוגורט.
    לדעתי כדאי לאכול לפחות יוגורט בתזונה כזאת - שיהווה מקור לחיידקים פרוביוטיים (עדיף יוגורט מחלב לא מפוסטר).
    חוץ מזה, כל שאר העיצות טובות!

    השבמחק
    תשובות
    1. כן אלו הם דבריו של הדוב, לא שלי.
      בכל מקרה, אני חושב שמוצרי חלב יכולים להוות בעיה לא רק בגלל כמות הפחמימות הקטנה שיש בהם בהכרח...

      מחק