יום ראשון, 30 ביוני 2013

מדוע אני מוריד חמאה לחודש? + מתכון לחמאה מזוקקת (גהי)


הלילה החלטתי להכין 2 צנצנות של חמאה מזוקקת, כתחליף לחמאה הרגילה שאני אוכל בצורה חופשית בחודשים האחרונים.
שנה שעברה, אחת הטעויות שעשיתי בנסיון להיות במצב קיטוגני (מתחת ל 50 גרם פחמימות ביום), ביחד עם אגוזים, היתה הצגת מוצרי חלב שמנים לדיאטה (שמנת לקפה, גבינות עיזים שמנות, חמאה וכו'). אחרי הכל, במוצרי חלב שמנים כמעט ואין פחמימות ולאילו שאין רגישות הם הוספה לגיטימית לדיאטה (אם אתם לא על פליאו). רציתי לעשות את הדיאטה מעניינת יותר אבל זה פשוט לא עבד. מהר מאוד הבנתי שהרבה ממוצרי החלב אינם מסכימים עימי, חלקם אף היו ממש בעייתיים.

אבל ללא בדיקות מעבדה מקיפות, כיצד ידעתי שאני רגיש?


* מדידות של גופי הקיטון (B-OHB) שמצביעות על שריפת שומנים, הראו קריאות נמוכות - כנראה מצביע על תגובת אינסולין לאחד ממרכיבי החלב ולכן מונעות שריפת שומנים.
* לחה באופן קבוע, בעיקר בבוקר.
* הרגשה כללית לא טובה - סחרחורות לדוגמה.
* כמו עם האגוזים אליהם אני רגיש, אבל בסדר גודל קטן יותר, העלאת משקל. שוב, כנראה תגובת אינסולין.

אני זוכר עוד לפני הדיאטה הקיטוגנית, נסעתי עם אימי ואחי שבאו לביקור, לאפסטייט ניו יורק בכדי לקנות ישירות מהחוה חלב מלא ולא מפוסטר, מפרות שאוכלות רק עשב (raw milk) - אגב, זה היה פשוט מעדן, חובה לנסות פעם בחיים!!!
אולם מהאפשרויות המקומייות, ניסיתי הרבה סוגים וחברות שונות במשך תקופה, עד שבסופו של דבר, הבנתי שכמעט כולן פשוט לא עושות לי טוב.
אחרי תקופה ללא מוצרי חלב, שוב הצגתי שני מוצרים שהפעם לא הראו סממנים מובהקים לרגישות. שניהם היו מחברת קריגולד (Kerrygold), חברה אירית בה הפרות אוכלות 100% עשב. המוצרים היו גבינת צ'דר והחמאה המפורסמת שלהם.
עם הזמן, החלטתי משום מה שהגבינה מיותרת. למרות שהיא מדהימה, פשוט היתה לי הרגשה פנימית שלמרות שאין סממן מובהק לרגישות, אולי עדיף בלי, והיא ירדה בלי הרבה קושי.
וכך, בחודש האחרון נשארתי רק עם החמאה. חולה על החמאה שלהם, אני מוסיף אותה לכל דבר ואף אוכל עם כפית ישר מהחפיסה כ"נישנוש" במשך היום -  אני יכול לגמור קרוב לחפיסה שלמה ביום. אגב, ככה אני יורד משקל בחודשים האחרונים... :)

אז למה לי להכין חמאה מזוקקת אתם שואלים?

בימים האחרונים שמתי לב שמשהו שנעלם מחיי לגמרי במשך השנים בהם אני על דיאטת פליאו, חזר - אדמומיות מגרדת בכפות הרגליים.
במשך שנים, מאז הצבא היו לי בעיות של פטריות ברגליים. שום משחה ושום טיפול לא עזרו, הם תמיד חזרו והציקו. עם המעבר לפליאו ב 2011, הרגליים הפכו לחלקות כמו עור של תינוק. ללא שום משחה או טיפול. היום אני מבין, שבמשך כל השנים הללו, זו כנראה היתה תגובה לרגישות מאחד ממרכיבי החיטה (פוסט מפורט ליום אחר).
אבל היום אני לא אוכל שום דבר שחיטה יכולה להתחבא בו. כיצד זה יכול להיות? מעדויות רבות של אנשים שדוגלים בדיאטת פליאו, ומידע מצטבר שלי, אני יודע ששתי הרגישויות הגדולות ביותר, הם ככל הנראה לאחד ממרכיבי החיטה (גלוטן, גליאדין), או לאחד ממרכיבי החלב - לקטוז וקזאין לרוב.
אי לכך החלטתי לעלות על ניסוי של חודש. למשך כל חודש יולי, אני אוריד את החמאה מהתפריט לגמרי. כתחליף אני יעשה חמאה מזוקקת לפי הצורך. חמאה מזוקקת מפרידה את כל מוצקי החלב מהשומן (אותו אני כן רוצה!) ולכן נחשבת כשרה גם למישהו שרגיש למוצרי חלב. אני אשתדל לא לשנות שום דבר אחר בדיאטה בכדי לראות אם יש שינוי.

אני אעדכן על פי הצורך אם יש שיפור או שינוי כלשהו בתקופה הזו - לדוגמה, האדמומיות ברגליים, הורדה נוספת במשקל או כל משתנה אחר.
אם לא יהיה שינוי, אני אחזור לחמאה האהובה עלי ואסמן את הדבר הבא והיחידי שאינו "פליאו" בדיאטה שלי - שוקולד מריר של לינדט. אז הישארו קשובים.

חמאה מזוקקת, בעיקר על בסיס חמאה מפרות שאוכלות עשב מכילה ויטמינים שונים מסיסים בשומן שהינם חיוניים ביותר לכל חלקי הגוף (D,E,A,K2).
ממש קל להכין חמאה מזוקקת לבד, וכך הכנתי את אחת הצנצנות הלילה:

1. הכנסת החמאה למחבת עמוק או לסיר.


2. המסת החמאה על אש נמוכה (לשים לב, כי היא יכולה לגלוש).



3. הפרדת הציפה לכלי נפרד.



4. כאשר השמן נראה כמעט צלול מהמוצקים, יש לסנן לצנצנת זכוכית ע"י בד לסינון גבינה.



5. המוצר הסופי, יופי של צבע כתום (אומרים שזה מצביע על ריכוז גבוה של מינרלים וויטמינים):


והנה סרטון קצר ע"י שרה מאגודת ווסטן איי פרייס, שמסבירה כיצד להכין חמאה מזוקקת:



8 תגובות:

  1. תודה אביב! מאוד נהנית לקרוא את הפוסטים שלך..בהצלחה!

    השבמחק
  2. מחכים ומצפים לתוצאות...

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה
      בינתיים יש שיפור קל אבל לא משמעותי, אני אמשיך כחודש ואבדוק הלאה. אם אני אוכל להחזיר חמאה בלי הפרעה של שריפת קיטונים, כמובן אשמח מאוד!

      אני גם חושד בשוקולד שאני אוכל - אולי יש שאריות גלוטן מהמפעל בשוקולד? למרות שהם לא מזהירים, אי אפשר לדעת...

      מחק
  3. אז מה בסוף הניסוי של חודש רק עם גהי ללא חמאה ? פיספסתי או לא כתבת ?

    השבמחק
  4. הי, אני חדשה באתר הזה ודי חדשה בפליאו. אני רואה תמונות של מתכונים ורציתי לראות את הסרטון להכנת גי, אך משום מה לא רואה כלום, במסגרת של הסרטון ובכלל לא נפתח לי. אודה על עזרתך.

    השבמחק
  5. היי, שלום, נהניתי מהפוסטר שלך. האם אפשר להשיג חמאת קריגולד האירית בארץ?

    השבמחק
  6. האם שומרים את הגהיי במקרר או בחוץ?

    השבמחק