יום שבת, 15 בספטמבר 2012

הגבלת פחמימות ושריפת שומנים


התלבטתי ארוכות כיצד לבנות את הפוסט הבא, עם כל פוסט שעובר אני מבין שאני בעצם מכין את הבמה לדיאטה שאני נמצא עליה היום. עם הקמת הבלוג רציתי להסביר על המקום בו אני נמצא כרגע, אבל מהר מאוד הבנתי שאם אני אדבר על הנושא המורכב הזה, רוב האנשים (אם לא כולם?) לא ידעו את מונחי היסוד אפילו, וזו הסיבה למרבית הפוסטים הקודמים.
מי שעקב אחרי עד כה, מתחיל להבין מספר דברים בסיסיים. למשל שאחד הדברים העיקריים שעלינו לעשות בשביל להרזות ולשפר את התסמונת המטבולית, תהיה שליטה על כמות האינסולין שמיוצרת ע"י הלבלב. מעבר לכך הם מבינים שעליהם להוריד בכמות הפחמימות בכדי לעשות זאת. אי לכך השאלה הבאה שתעלה תהיה, עד כמה עלי להגביל את כמות הפחמימות?
תחילה ברצוני להבהיר ללא קשר להגבלת פחמימות, הייתי ממליץ לכולם להפסיק או להוריד משמעותית בצריכת סוכר, ואני מבין שזה קשה. אם יש משהו אחד שכולם יסכימו עליו וזה לא משנה איזו דיאטה זו, הצעד הראשוני יהיה תמיד הורדת צריכת הסוכר.
שנית, מסיבות שעדיין לא הגעתי אליהן, הצעד הבא יהיה להוריד את כל מוצרי המאפה והחיטה בעיקר. בעתיד אני ארחיב על מוצרי החיטה וכיצד תעשיית המזון מתמחרת אותם כמוצר בריא ונחוץ, אך הדבר אינו קרוב למציאות כלל.
צעדים אלו, ביחד עם הורדה של מספר גורמים נוספים שמזיקים בדיאטה שלנו היום (כמו שמנים צימחיים תעשייתיים), הם כמובן, הסיבה העיקרית שדיאטת הפליאו מצליחה כל כך והופכת להיות הטרנד החדש. עכשיו שיש לכם מעט רקע בסיסי בביוכמיית גוף האדם, אתם מבינים שבעצם הורדה של כל הפחמימות המעובדות, הסוכרים והמאפים למניהם גורמת להורדה משמעותית של ההורמון אינסולין.
ביחד עם אינסולין ישנם לא מעט הורמונים אחרים שמושפעים מהדיאטה, ממצבי לחץ, מהשינה וגורמים רבים אחרים שאני לא אגע בפוסט זה. אולם ההורמון מספר אחד שמשפיע על תחלואות העולם המערבי והתסמונת המטבולית מסתמן להיות אינסולין*. שליטה בכמות המיוצרת של הורמון זה יהיה המפתח לחיים בריאים וארוכים.

* הערה - אינסולין הוא לא הורמון "רע", כל הורמון שגופינו מייצר הוא בעל חשיבות כלשהי, שום דבר שגופינו מייצר טיבעית, לא נועד לפגוע בנו ישירות. תמיד תזכרו שתפקידו העיקרי והמקורי של ההורמון אינסולין הוא הכנסת אנרגייה לתאים בהם אנרגייה זו נזקקת, הוא הורמון אנבולי שעוזר "לבנות" דברים. איזון רמות הסוכר בדם הוא רק תפקיד "שולי", בעצם לעולם לא נועדנו להתמודד עם רמות כל כך גבוהות של סוכרים במשך כל היום, כל יום. הגוף יקרא להורמון היחיד שיהיה מסוגל להתמודד עם המצב הלא טיבעי הזה - אינסולין.
ללא הורמון זה, שתי פרוסות הלחם שאתם אוכלים לארוחת הבוקר פשוט מאוד הופכות להיות רעל, הן יעלו את רמות הסוכרים בדם לרמה גבוהה שפוגעת באיברים השונים בגוף. זה למה אנשים שחולים בסכרת סוג 1, חייבים להזריק אינסולין אחרי כל ארוחה, במיוחד עם היא כוללת פחמימות.

עכשיו שאנו מבינים שהגבלת פחמימות יכולה להועיל לרובינו, השאלה שכולם רוצים לדעת היא עד כמה?
למעשה בכדי לענות על שאלה זו, עלינו לשאול את עצמנו את שתי השאלות הבאות:

1. עד כמה אני לא רגיש/ה לאינסולין.
2. עד כמה גבוהות המטרות שלי?

הדרך הקלה ביותר לענות על השאלה הראשונה היא קביעה של מספר מאפיינים, אם אתם זוכרים מהפוסט שלי, הם המאפיינים של התסמונת המטבולית: "האם יש לך עודף משקל? היקף מותניים רחב? לחץ דם גבוה? ערך גליקמי (סוכר דם) או טריגליצרידים גבוהים? האם יש לך כולסטרול HDL נמוך?"
אם עניתים על אחת מהשאלות הנ"ל בחיוב, אתם לדרגה זו או אחרת לא רגישים לאינסולין.

עד כמה עלי להגביל פחמימות?
הגרף למעלה שלקוח מהבלוג של דר' פיטר עטייה, מראה פשוט מאוד לאיזו רמה ברצונכם להגביל את כמות הפחמימות בדיאטה. כל אחד מאיתנו יהיה ממוקם באחד האיזורים בגרף בהתאם למצבו המטבולי היום והמטרות שלו.
בדיוק כמו פיטר עטייה, גם אני לא זכיתי בלוטו כשזה מגיע להתמודדות עם פחמימות ורגישות להורמון אינסולין - הן מבחינה גנטית והן מהיסטורית הדיאטה שלי (אני הייתי חי על סוכרים ופחמימות), אי לכך אני בצד הימיני של הגרף.
גם לי יש שאיפות גבוהות, אני לא רוצה שום סימן של התסמונת המטבולית להמשך חיי, אני רוצה להיות רזה ובריא ככל האפשר, יש לי שאיפות גבוהות כשזה מגיע לאתלטיקה (תחרויות אופנייים) וגם אני, כמו דר' עטייה רוצה להיות גמיש מבחינה מטבולית. מה שממקם אותי בחלק העליון של הגרף כשזה מגיע למטרות שלי.
אי לכך, בהדרגתיות, עם לימודים של שנה שלמה בנושא, והורדת הפחמימות בפרט, הגעתי למצב בו אני נמצא היום.
הגעתי למקום בו כמות הפחמימות שאני צורך תהיה מוגבלת, אפילו מוגבלת מאוד, אני משתדל להשאיר אותה מתחת ל 50 גרם ליום, כולל סיבים תזונתיים. אני לא אוכל שום מוצרי חיטה או אפילו ירקות עמילניים. אין לי שום סוג של סוכר בדיאטה. הפחמימות שאני צורך יגיעו בעיקר ממעט ירקות עליים שאני אוכל, אבוקדו ומעט הקוקוס שאני מנשנש מדי פעם. בעתיד אני יעשה פוסט שלם על התפריט והדיאטה שלי, והיא לא דיאטה משעממת כלל, אני מבטיח.
בנוסף לכך אני מגביל את כמות החלבונים שאני אוכל, אבל אני תמיד אשאף לאיכות חלבונים הגבוהה ביותר, וממקור החי. וגם זה משהו שאני ארחיב עליו בהמשך. אבל מה שאתם רוצים לזכור זה שמעבר לכמות מסוימת של חלבונים ב"ישיבה" אחת, הגוף יהפוך את העודף לגלוקוז בתהליך שנקרא גלוקוניאוגנזה (Gluconeogenesis). כרגע אני לא אוכל יותר מ 30 ל 35 גרם של חלבונים בישיבה אחת (לדוגמה, כ 100-150 גרם של בשר שגודל על מרעה) ואני מגביל אותם לכ 80-90 גרם ליום.
שאר הקלוריות שלי במשך היום יגיעו משומן, בעיקר שומן רווי, כמו שמן קוקוס, חמאה מזוקקת*, שומן עגל ושומן כבש (grass fed), שמן זית, ביצים ובשר שמן.
*לצערי רק לאחרונה גיליתי שמוצרי חלב למניהם לא "מסכימים" איתי, אפילו אם רוב הקלוריות מגיעות משומן.

משפט מפתח לכל מי שעיניו נפקחו ממה שרשמתי למעלה:
שומן לא יעלה כמעט כלל את רמת האינסולין בדם!

בתמונה הבאה אתם רואים את ההרכב הקלורי והכמות בגרמים של הדיאטה שלי בשבעת הימים האחרונים:

הרכב קלורי והכמות בגרמים של הדיאטה שלי בשבוע האחרון

כמו שאתם רואים, יותר מ 80% מהקלוריות שלי מגיעות משומן, קצת יותר מ 11% מחלבונים וכ 7% פחמימות, אני אפילו רוצה להוריד את הפחמימות לכ 5%...
אני לא ממליץ לכולם לאכול כמוני כמובן, הדיאטה שלי היא בעצם הגבלת פחמימות ברמה הקיצונית ביותר. קשה לי להאמין שרובכם מסוגלים להגיע לרמה זו או שזה בכלל רצוי.
הגבלה והפחתה בסיסית של כמות הפחמימות תעזור לאנשים רבים, וכמו שאמרתי למעלה, הורדת סוכרים ודברי מאפה תגרום לשינוי גדול אצל רובינו. אם במקום לחם, ספגטי, אורז וכדומה, נהפוך את מרבית הצלחת לירקות, מעט מהחלבונים שגופינו זקוק לבנייה, והרבה שומנים בריאים - הרבה מהסממנים של התסמונת המטבולית יתחילו להשתפר.

* אני חייב להדגיש אבל, שככל שהאדם יהיה "שבור" יותר מבחינה מטבולית, הוא יצטרך להגביל יותר את כמות הפחמימות בדיאטה שלו, ודיאטה זו תהיה הכלי הטוב ביותר להורדת משקל והפיכה של התסמונת המטבולית.

הרמה בה אני מגביל את הפחמימות היום וה"אומנות" המדעית בה אני בונה את הדיאטה שלי, מראה את השינויים הכי גדולים, לא רק במשקל אלא גם ברמה הקוגניטיבית של המח, וזה מה שמענין אותי הכי הרבה.
אני ארחיב עוד ארכות על הדיאטה הזו והמצב המדהים בו אני נמצא היום, כאשר אינני תלוי כלל בפחמימות וברמות הסוכרים מהדיאטה שלי יותר. מצב בו האפשרות לשרוף שומנים היא אופטימלית. מצב בו אין לי נפילות אנרגייה במשך היום. מצב בו המח מחליף את סוג הדלק עליו הוא מתפקד לדלק זמין יותר ובריא יותר. מצב בו החשיבה הקוגניטיבית שלי היא אופטימלית. מצב בו אני מחליף אחת ולתמיד את חומר הבעירה של גופי ובעיקר של מוחי לשריפת שומנים וגופי קיטון.

 ברוכים הבאים לדיאטה הקיטוגנית.

 The Ketogenic diet


בפוסטים הבאים אני אסביר יותר על הדיאטה הנ"ל וכיצד גופינו פועל ביעילות מירבית בכל אספקט על שריפת שומנים.
וזה רק יהפוך להיות יותר ויותר מענין אז הישארו קשובים.







24 תגובות:

  1. טוב לדעת!
    חידשת לי לגבי החלבונים, תמיד ידעתי שהגוף יכול לספוג רק בסביבות ה 30 גרם אבל לא ידעתי שהשארית הופכת לגלוקוס.
    יש טבלה של אחוז חלבון לחלקי בשר שונים?
    אז זה אומר שאתה אוכל הרבה ארוחות קטנות ביום?

    השבמחק
    תשובות
    1. אני אוכל בין שתיים לשלוש ארוחות ביום. אבל מנשנש לפעמים על קצת קוקוס, אבוקדו, זיתים וכאלה אני אוכל בין60 ל 90 גרם חלבון, אני לאחרונה לא אוכל ארוחת בוקר, אני אצרוך את רוב הקלוריות שלי בחלון של כ 8 שעות, למרות שלרוב אני אנשנש משהו גם בשעות מאוחרות יותר.
      בנוסף לפחמימות כמובן, אני מודד כל חלבון שאני אוכל ורואה איך אני מרגיש ורמת הקיטון שלי בדם (שריפת שומנים) ככלל מאוד פשוט, בכל 30 גרם של בשר, דגים או גבינות יש כ 7 גרם חלבונים
      הכי קל לבדוק באתר הבא:
      http://nutritiondata.self.com/

      אני ארחיב על חלבונים באחד מהפוסטים הקרובים

      מחק
    2. אביב, מה שרשמת על הפיכת החלבון לגלוקוז לא כל כך מדויק.
      מארק כתב על כך - http://www.marksdailyapple.com/dear-mark-how-much-protein-can-you-absorb-and-use-from-one-meal/#axzz26i8VjIiq

      ובלי קשר, התמונה של האינדיאני מאוד יפה, אבל משהו מאוד צורם בכך שהיא בכל מקום כשמגלגלים מטה. הייתי ממליץ לך על תמונה שלא חוזרת על עצמה, משהו פשוט ונקי יותר.
      חג שמח!

      מחק
    3. שנית, דיברת על הגעה לגמישות מטאבולית ובאותה נשימה הזכרת שאתה בדיאטת VLC - Very Low Carb.
      גמישות מטאבולית היא לא היכולת להתקיים משומן בלבד אלא היכולת לשרוף גם שומן וגם פחמימות. אין להישארות בקטוזיס יתרון בריאותי. ראה את בני הקיטאוואן שמתקיימים על 70% פחמימות מהדיאטה שלהם, בניגוד קיצוני לאינואיטים שלמדנו להכיר ולאהוב מדיאטת עתירת שומנים. שניהם בריאים, חזקים ונטולי מחלות.
      לראייתי אין שום דבר גמיש בשמירה על 50 גרם ומטה של פחמימות ליום. אתה לא יכול להגיד שאתה מגביל את החלבון והפחמימות שאתה צורך ולקרוא לזה גמישות. האדם הקדמון לא ספר גרמי פחמימות וגם לא חלבון.. הוא פשוט אכל מזון אמיתי לפי מה שהיה קיים בסביבתו ובאיזורים שהיו מלאי שפע, לפי מה שהבטן שלו אמרה לו.

      מחק
    4. תודה על הלינק, אכן חלבונים הוא נושא מאוד שנוי במחלוקת, אני אהיה חייב לרשום על הנושא הזה בהרחבה. מה שאתה צריך לזכור אולם, שזה מאוד אינדיבידואלי וכמובן קשור גם לסוג החלבונים. לגבי התמונה, אני חושב כבר הרבה זמן לשנות אותה, אני יעבוד על זה
      כשאני אומר "גמישות מטבולית" אני מתכוון ליכולת לשרוף שומנים (מהדיאטה או מהאגורים עלי) כאשר אני זקוק להם - כמו לפסוח על ארוחה, או על יום שלם ללא אוכל. תאמין לי אני הייתי במצב של תלות כמעט בלעדית בצריכת פחמימות, הייתי במצב מאוד קיצוני, זה לא היה כיף. אוף, עוד פוסט לרשום עליו, אני אגיע גם לזה. לגבי הגבלת פחמימות וחלבונים כמוני, אני מדגיש שוב, אם קיטוסיס היא לא המטרה שלך אז זה לא כל כך רלוונטי. קיטוסיס הוא אכן מצב מטבולי מ-א-ו-ד מחייב ולא "גמיש" בבחירת האוכל (כמו שאמרת), אולם זה מציע חומר בעירה שונה למח וכך מציע "גמישות מטבולית" ברמת המח - אל תשכח, זהו לוח הבקרה ששולט על כל הגוף, ואני נהנה מהאחרון הכי הרבה - תאמין לי זו הרגשה נפלאה, כדאי לך לנסות אם זה מענין אותך.

      חוץ מספרים בנושא, הכי קל יהיה לבדוק את סדרת הפוסטים האחרונה של ג'ימי מור על כך:
      http://livinlavidalowcarb.com/blog/jimmy-moores-n1-experiments-nutritional-ketosis-day-91-120/15560
      אביב

      מחק
    5. השאלה היא אם היית בדיאטת פחמימות גבוהה קדמונית או האם צרכת חיטה. מה שהביא אותי לפריימאל היה דיאטה עתירת פחמימות מדגנים מלאים, חיטה שיבולת שועל וכד' כשמטרתי הייתה לעלות במשקל. אחרי מספר חודשים הבנתי שזה פשוט הורס לי את הגוף ואת הראש. הלכתי לקיצון האחר ונכנסתי לקיטוזיס. אע"פ שירדתי את כל ה-7 ק"ג שהעלתי בעזרת הדגנים מאוד מהר תקופה של כחודש וחצי, לא הייתה לי אנרגיה פיזית. בשבילי זה פשוט לא עבד אפילו כשהגוף שרף את מצבורי השומן שלו.
      כיום אני מגוון - בחלק מהימים בשבוע אני יורד על צלחות של תפוחי אדמה ובטטות, בחלק מהימים אך ורק בשר וירקות. אני מתאמן קשה יותר מאי פעם, מסת השריר גדלה והמשקל יציב.
      אני חושב שראוי לרשום על מקום הפחמימות בדיאטה, כי יש להן מקום של כבוד אע"פ שבתזונה קדמונית נוטים לא לשים עליהם דגש או לעתים להשמיץ אותם..
      בכל אופן, הייתי מייעץ לשפץ את הפוסט עם המידע החדש מהבלוג של מארק ובנוסף לכך למקד את הפוסט יותר טוב (הוא קצת אול אובר דה פלייס) ולפרט מהן המטרות בכניסה לקטוזיס. הייתי מדגיש שלפחמימות ומכת אינסולין אחרי אימון יש השפעה חיובית על הגוף ועל השרירים.
      הצעה נוספת לבלוג היא להפוך את הבלוג ואת החלק של התגובות לפורמט עברי במקום אנגלי שהרי אנחנו כותבים מימין לשמאל..
      מקווה שאתה לוקח את ההצעות ברוח הנכונה. זהו אינו נושא פשוט לכתוב עליו כלל וכלל, וכל הכבוד הן על המחויבות לדיאטה והן על הבלוג. ישר כוח

      מחק
    6. אני לא חושב שפחמימות הן מקור כל הרוע. כמו שציינת, אפשר למצוא שבטים שלא היו במגע עם העולם החיצוני וחלק מסוים מהדיאטה שלהם התבסס על פחמימות (לא חיטה כמובן, אלא לרוב על ירקות שורש עמילניים). חוסר התחלואה בשבטים אלו מצביע שכנראה משהו שקיים בדיאטה שלנו ולא קיים בדיאטה שלהם גורם לתסמונת המטבולית (כנראה צריכה גבוהה של סוכר ופחמימות מעובדות על בסיס חיטה). מה שמאפיין את כל השבטים המרוחקים הללו כולל אלו שהיו צורכים פחמימות זה החשיבות לש-ו-מ-ן בדיאטה שלהם, הם ידעו עקב נסיון של מאות הדורות לפניהם, שבכדי להיות בריאים ולתפקד בצורה אופטימלית, הם צריכים שומן ממקורות שונים (סוגים שונים של שומן בעלי ערך תזונתי שונה)...
      לפי מה שאתה רושם, אין לך בעיה של השמנה או תסמונת מטבולית, כלומר אתה רגיש לאינסולין וזה למה אתה יכול לתפקד טוב עם פחמימות בדיאטה. אני מאמין (מנסיון אישי) שכשניסית להיכנס לקיטוסיס, עשית טעויות מסוימות והסיבה שלא הרגשת טוב היא כנראה שלא צרכת מספיק מלח (שוב אני ארחיב על הדיאטה, תן לי זמן ואני אגיע לזה). ישנו איזור "אפור" בדיאטה הזו, אני הייתי תקוע שם מספר חודשים ואני לא מקנה במי שתקוע שם, זה איזור בו אין מספיק גלוקוז לתפעל את המח בצורה אופטימלית וזה מה שהוא רגיל לשרוף, אבל מצד שני שריפת השומנים ברמת הכבד ויצור קיטוסיס נמוכה מדי בשביל לספק את כל הדלק שהמח זקוק לו (יותר מדי חלבונים היא סיבה אחת למשל...) ואז אתה נתקע באמצע, עייף, אומלל, ללא אנרגיות ומאמין שהדיאטה הזו לא בשבילך. שוב, יש אנשים שקל להם להגיע לקיטוסיס ויש אנשים שהתהליך יכול לקחת יותר זמן והם יצטרכו לעקוב אחר כל דבר שהם אוכלים (לצערי, אני אחד מהם) אבל התגמול כשהגוף נכנס למצב הזה הוא עצום. וזה מנסיוני האישי ומהרבה מידע שמתחיל להיות זמין יותר ויותר - עולם הפליאו מראה המון התענינות בדיאטה הזו לאחרונה.
      פחמימות אכן יהיו בעל השפעה טובה לאחר אימון כ-א-ש-ר אתה משתמש בהן כחומר בעירה, אך לא נחוצות כאשר אתה אתה מותאם לשריפת שומנים (אפילו כאשר את בונה מסת שריר).
      בכל מיקרה, אם מצאת משהו שעובד בשבילך, ואתה מסוגל להתמודד עם פחמימות "בטוחות" בדיאטה שלך אז למה לשנות? רק תמיד תזכור ידידי, אם זה עובד עליך זה לאו דווקה יעבוד על מישהו עם בעיית השמנה וחוסר רגישות לאיסולין (אני העלתי שומנים כאשר אני אוכל פליאו!!!)...
      אני אנסה לשפר את הבלוג עם הזמן, תודה על ההתענינות וההצעות לשיפור :), אשמח לענות על כל שאלה אחרת...
      אביב

      אביב

      מחק
    7. היי אביב, הייתי ממליץ לך לקרוא מאמרים מאת ריי פיט ודני רודי -
      http://raypeat.com/articles/
      http://www.dannyroddy.com/articles/
      יש שם נקודות מבט מאוד מעניינות על פירות וסוכר. קריאה טובה.

      מחק
  2. אהבתי
    שאלה - איך בדיוק מגבילים את רמת החלבונים הרי מאז שהתחלתי את הדיאטה אני לרוב אוכל בשר + מוצרי חלב ושניהם מהסוג השמן אך גם מכילים חלבון.
    איך אני מגביל את רמת החלבון אם אני בשבועיים האחרונים מתחנזר על בשר בקר וגבינות?

    השבמחק
    תשובות
    1. זה אכן אחת הטעויות הראשונות שמישהו יעשה על דיאטה דלת פחמימות, אני כמובן ארחיב על כך בעתיד הקרוב, כי זה אחד הדברים החשובים ביותר.
      תחשוב על זה ככה, במשך יום אחד, הגוף שלך יכול לעכל כמות מוגבלת של חלבונים, זה מאוד אינדיבידואלי בין אדם לאדם, אבל ככלל בסיסי אתה רוצה להשאיר את הכמות בין 0.8 גרם ל 1.5 גרם של חלבון לכל קילוגרם של משקלך הרזה. כלומר נניח שהמשקלך הרזה יהיה 70 ק"ג, אתה לא רוצה לאכול יותר מ 105 גרם חלבונים ביום (וזה רק אם אתה פעיל מאוד) אז זה יתן לך כ 400 קלוריות ליום, נניח שאתה מגביל את הפחמימות לכ 50 גרם ליום, זה יהיה כ 200 קלוריות, סך הכל 600, שאר הקלוריות צריכות להגיע משומנים - אם אתה אוכל קרוב ל 3,000 קלוריות ביום אתה צריך לאכול 2,400 קלוריות שמגיעות משומן ביום! זה נשמע לא אפשרי, אבל זה קל מאוד, אני אביא הרבה דוגמאות וכיצד אני אוכל בכדי להנחות. אולם אם אתה לא מנסה להיות קיטוג'ני (?) אתה לא צריך להגביל חלבונים כל כך, אבל אתה מהר מאוד תגלה שקשה לאכול דיאטה גבוהה בחלבונים ותרגיש לא כל כך טוב, שומן יהיה מקור האנגייה המועדף! תמיד תזכור את זה

      מקווה שעזרתי אופק

      מחק
  3. כל הסיפור הזה אמנם נשמע מעניין, אבל אחת הסיבות שאני מעדיף תזונת פליאו היא החופשיות שיש בה, לא סופרים קלוריות, אוכלים לשובע, ונעשים בריאים יותר.
    דווקא לדעתי לא בריא לאף אדם לחשב בצורה מדויקת כל כך את מה שנכנס לו לפה, מה גם שהאדם לאורך האבולוציה מעולם לא עשה את זה.

    השבמחק
    תשובות
    1. מסכים עם כל מילה. בתזונת הפליאו הדגש הוא על אוכל אמיתי ועשיר מבחינה תזונתית. גם לי, לקח הרבה זמן להסכים עם הרעיון שבכדי לראות את התוצאות שאני רוצה לראות (אני מאוד קיצוני) אני אצטרך להביט מעבר לפליאו (הגבלה של מזונות מסוימים שנחשבים פליאו).
      כמו שאמרתי, אחת הסיבות שהפליאו יועיל מבחינה בריאותית כמעט לכולנו, היא הורדה של כל מוצרי הדגן, הסוכרים והמאפה. אם כל אחד מאיתנו היה מאמץ את הדיאטה הזו, מצבינו היה משתפר מאוד. אני לא חושב שאף אחד צריך לספור קלוריות כלל.
      בהצלחה דוד, אני כל כך שמח לראות את הפליאו גודל בארץ!

      מחק
  4. תודה על שיתוף הידע בצורה כל כך ברורה.
    מאיפה יש לך בארץ בשר שגדל במרעה ושומן מהחי שאכל עשב?

    השבמחק
  5. אני גם אשמח לשמוע על מקורות בשר של בקר מרעה. תודה רבה על האינפורמתיה

    השבמחק
    תשובות
    1. נראה לי יש בשר שמגיע מארגנטינה שאוכל עשב, כמו שאופק רשם למטה, תבדוק בקבוצה paleo israel בפייסבוק

      מחק
  6. אני לא מכיר באזור שלי (מרכז) מקומות ספציפים, אני קונה בשר מקצב רגיל. תעלו את השאלה הזו בפורום פליאו בפייסבוק, שם אני יודע בוודאות שפרסמו מספר פעמים על מקומות שמוכרים בשר מסוג זה

    השבמחק
  7. אביב שלום,

    מעניין אותי מאוד השיפור שחווית במצב הקוגנטיבי, אשמח אם תוכל להרחיב בנושא זה.

    תודה.

    השבמחק
    תשובות
    1. את הפוסט הנ"ל כתבתי ממזמן, מאז עברתי הרבה. אין בכלל מה להשוות בין דיאטה "נקייה" יותר (כמו פליאו) לבין דיאטה מערבית רגילה כשזה מגיע ליכולת מנטלית, לפחות אצלי.
      אני זוכר איך הייתי מרגיש פעם, עם ערפול וחוסר אפשרות להתרכז, על פליאו, זה השתפר פלאים.
      על דיאטה קיטוגנית, זה אפילו עולה מדרגה. כמובן תלוי בכמות הקיטונים.
      מעל 1.0 מילימולר B-OHB אני מרגיש מעולה ויכולת מנטלית חדה מאוד.

      מחק
  8. אביב שלום לך,

    הנני חולת סכרת ,לפני זה חליתי בסכרת הריונית ועד היוןם לצערי.

    אני משתדלת לאכול פחות פםחמימות אבל יש לי את הארבע פרוסות של לחם חיטה מלאה מרוחה בחומוס או אבוקדו או כל ממרח שמותר לי. שבעצם קשה להפסיק לגמרי.
    אפשר לקבל ייעוץ בנושא המאפים.
    ואיך אפשר לאכול פיצה גם היא נחשבת לפחמימה לא?

    תודה רבה

    גלית

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום גלית
      אני שמח שאת מבינה את היתרון של הגבלת פחמימות כמישהי עם סכרת. הגבלת פחמימות וע"י כך הצורך בפחות אינסולין היא הבריאה ביותר.
      לגבי מאפים, אני נגד כל המוצרים שנחשבים מוצרי מאפה רגילים (כן, גם "לחם מחיטה מלאה") - זו מילה אחרת לסוכר. מאפים = פחמימות = גולוקוז (סוכרים) = סוכר דם גבוה = תגובת אינסולין גבוהה. ולסוכרתית זה ממש לא כדאי.

      בבלוג של הגר ואסף, בלוג דל פחמימות, יש הרבה מתכונים שיכולים להחליף דברי מאפה. כמובן שאני, בדיוק כמוהם, בעד אוכל אמיתי קודם כל - שומן ובשר, ביצים, עוף, דגים, ירקות לא עמילניים ואולי קצת פירות וירקות, תלוי בשאיפות ובמצב מטבולי.

      תבדקי את הבלוג בשביל מתכונים:
      http://www.carbfree.co.il/

      יש לי בבלוג מתכון מעולה לפיצה דלת פחמימות, ללא קמח או סוכר. תבדקי, היא יוצאת פצצה.

      אם יש לך חשבון פייסבוק, אני מציע לך להצטרף לקבוצה "סיירת סוכרת", הרבה מידע, עדויות, הצלחות ושאלות את יכולה למצוא שם, אני גם פעיל שם לפעמים.
      בהצלחה :)

      מחק
  9. מה ההבדל בין המוצג לעיל לבין דיאטת אטקינס הותיקה ?

    השבמחק
    תשובות
    1. היא דומה (במיוחד בשלב הראשון), אבל לא זהה.
      הדרך שאני מקדם שונה בכמה מובנים:
      1. להוריד את הפחמימות לרמה כזו שתייצר גופי קיטון ולהשאר שם (לא להתחיל להעלות פחמימות בשלבים כמו שאטקינס הציע).
      2. חלבונים במתינות - התזונה צריכה להיות גבוהה בשומנים, יותר מדי חלבונים יכולים לפגוע בשמטבוליזת שומנים.
      3. בתזונה שאני מקדם לדעתי הבסיס הבטוח והנכון ביותר יהיה תמיד מהחי.

      אפשר לקרוא עוד במדריך לתזונה.

      מחק