יום רביעי, 9 ביולי 2014

השפעותן המטבוליות של הסטטינים (היינו "תופעות הלוואי") - היתכן שהם יותר פוגעים מאשר מועילים?



אחד האתרים האהובים עלי בנושא הבריאות הוא של שלי שלנדר, והוא נקרא "אני והסוכרת שלי" (Me and my Diabetes). במשך השנים, מאז שגיליתי אותו, עברתי על ראיונות רבים מתוכו, לחלק מהראיונות הקשבתי יותר פעמים מאשר אני יכול לספור, חלקם פשוט מעלפים.
לפני מספר שבועות, עליתי על אחד הראיונות הישנים יותר באתר, ראיון שהוקלט עם דר' רון רוזדייל הנוגע לתופעות הלוואי של לקיחת סטטינים. והוא פקח את עיניי.
למרות שכבר עברתי הרבה על נושא הכולסטרול, ולמרות שהרבה אנשים כבר מודעים לכך שכולסטרול הוא לא אינדיקטור לבריאותנו, הראיון הזה פשוט דחף אותי לבדוק קצת יותר לעומק.
עד היום, רופאים ממשיכים לדחוף לנו סטטינים להורדת כולסטרול, למרות שהמדע מאחורי התרופות הללו ורמות הכולסטרול בפרט מונחות על בסיס שגוי במקרה הטוב, אני הייתי אומר אף שיקרי. וזה פשוט מכעיס אותי.
החלטתי לקרוא עוד מאמרים (קישורים רק לחלקם בתחתית הפוסט).
במסגרת הקבוצה בפייסבוק, ניסיתי להעביר לחברים כמה מסרים בנושא, והופתעתי לגלות עד כמה מהם עדיין לא מוכנים לקבל את העובדה שרמות כולסטרול פשוט לא קובעות את בריאותם.
מעבר לכך, הייתי בהלם שחלקם עדיין נמצאים על תרופות להורדת כולסטרול (בפרטי).
זה פשוט מדהים אותי, הפחד הזה מהחוסר ידע, הפחד הזה ממה שהרופא אומר, הפחד הזה ממספר כזה או אחר.

אי לכך החלטתי לקחת את הזמן ולתרגם את הראיון הזה של דר' רון רוזדייל (פוסט, ולינק ישיר לנגן), מאוד מומלץ להקשיב, במיוחד אם אתם או מישהו מיקירכם נמצא על תרופות להורדת כולסטרול.
אתם יכולים להקשיב לראיון, ויחד עם זאת לקרוא את התרגום, יעשה לכם חיים מאוד קלים.

לפני הראיון, אני רוצה להציג את דר' רון רוזדייל, לאלו שאולי לא מכירים עדיין.

מגיע לו פרגון על כל מה שלמדתי ממנו
The Rosedale Diet
Ron Rosedale is an Internationally known expert in nutritional and metabolic medicine whose work with diabetics is truly groundbreaking.
It was during his research of anti-aging medicine that Dr. Rosedale became interested in diabetes. Diabetes is actually a form of accelerated aging. Diabetic patients develop the diseases of aging (cardiovascular disease, blindness, etc.) at a much earlier age than most of us. - www.drrosedale.com

דר' רון רוזדייל הוא מומחה בעל שם עולמי בתזונה ורפואה מטבולית שעבדתו עם סוכרתיים היתה חדשנית ביותר.
בזמן מחקרו על האטת תהליך ההזדקנות, דר' רוזדייל התעניין לראשונה בסוכרת.
סוכרת היא למעשה התפתחות מואצת של תהליך ההזדקנות.
סוכרתיים מפתחים את מחלות תהליך ההזדקנות (כמו מחלות לב, עיוורון ועוד) בגיל הרבה יותר מוקדם מרובנו.





ולראיון של דר' רון רוזדייל.
שלי שלנדר, המראיינת בכתום, ודר' רוזדייל בלבן:


רון רוזדייל, תוכל לספר לנו קצת על מי אתה, ואיפה אתה מתמחה?

אני רופא, ואני מתמחה בדנבר (קולורדו), במרכז הרפואי סימונס. אנחנו פותחים מעבדה בכדי למדוד פרמטרים מטבוליים שאנחנו מאמינים מאוד חשובים לבריאות האדם, לדוגמה, הרבה יותר חשובים מלמדוד כולסטרול.

טוב, למעשה בעיית כולסטרול היא הסיבה שאני כאן, בשמה של חברתי.

כן.

אני מניחה שזה מאוד נפוץ, אותה חברה היתה על תרופה להורדת כולסטרול למשך חמש שנים ששמה מבקור (Mevacor), הם העלו את אנזימי הכבד שלה, והרופא אמר לה שצריך לשנות את התרופה. הם שינו את התרופה לזטיה (Zetia),שגם היא תרופה להורדת כולסטרול. הם לא חשבו שהתרופה עשתה עבודה טובה מספיק, אז לפני כחודש הם שמו אותה על תרופה אחרת להורדת כולסטרול, הוספה למה שהיא לוקחת כבר. לפתע, לפני שבועיים, היא התחילה להרגיש מאוד חלשה, אז היא הלכה לחדר המיון, והם הורידו אותה מיידית מהתרופות להורדת הכולסטרול, ואמרו שהיא חייבת להישאר בבית החולים למשך יומיים. מה בדיוק קרה?

(הנחה) ...טוב, כל כך הרבה קורה עם הפרדיגמה הזו, וזה עדיין מדהים אותי, כל פעם שאני שומע זאת, ואני שומע על מקרים כאלו בתדירות גבוהה, שכולסטרול עדיין נחשב כזה "פושע" במערכת הבריאות, ושהוא עדיין נחשב כגורם למחלות לב. אנחנו מדברים פה על מדע בן חצי מאה, מאוד "ארכאי".
מאוד קשה להוכיח שמשהו נכון, אבל יחסית מאוד קל להוכיח כשמשהו לא נכון. וזה פשוט הוכך שוב ושוב ושוב שכולסטרול הוא לא הגורם למחלות לב. והסיבה היחידה שהוא עדיין מוצג כך, היא בגלל שהוא עושה עשרות בליונים של דולרים לחברות התרופות, והם עדיין מנסים להציגו כשחקן מרכזי, הם פשוט מעבירים שטיפת מוח לאנשים שהכולסטרול הוא כביכול המדד לבריאותם.

אני מאמינה שהמגזין פורבס (Forbes Magazine), שפרסם שהתרופות להורדת כולסטרול מכניסות לתעשיית התרופות 200 ביליון דולר כל שנה.

וזה נכון, לפני מספר שנים זה היה 60 או 70 ביליון, ומאז זה הרקיע שחקים, הם הצליחו להגדיל את אחוז האוכלוסיה שנמצאים על תרופות להורדת הכולסטרול. הם מנסים לשים את כולם, כולל תלמידי תיכון, על תרופות להורדת כולסטרול, פשוט אי שפיות מוחלטת!
רק מעט מאוד אנשים, אם בכלל, צריכים אי פעם להיות על תרופות להורדת כולסטרול.

אבל דר' רוזדייל, הרבה רשויות יגידו שתרופות להורדת כולסטרול בטוחות יותר מאספירין, ומתוך מליון אנשים, הם ימנעו לעשרת אלפים התקף לב.

ובכן, אני רק יכול להגיד שזהו שקר מוחלט. ואלו שטוענים כך הם פשוט רמאים שלעולם לא בדקו את הספרות בעצמם. ולא רק את הספרות, לפעמים פשוט להפעיל הגיון, וככל שמעמיקים במדע מגלים שכולסטרול הוא לא הגורם למחלות הלב, ושהורדת הכולסטרול היא מאוד מסוכנת, ובהחלט עושה יותר נזק מאשר שיפור כלשהו לכל מי שלוקח אותן.

אני יודעת שיצא מחקר חדש שהראה שלנשים בהריון עם כולסטרול נמוך, יש סבירות גבוהה ללידה מוקדמת.

נכון, למעשה אצל כולם, כאשר רמות הכולסטרול יורדות, מתחת לרף העליון המומלץ, ישנה עליה דרסטית בתמותה מוקדמת. וזו עובדה שידועה כבר לפחות שלושים שנה.

אתה מתכוון שאולי לא תמות מהתקף לב, אבל אתה יכול למות מאי ספיקת לב, או שבץ, או סרטן...

כן, בגלל שזה כבר ידוע באמת מספר עשורים, שככל שאתה מוריד כולסטרול, הסיכון לתמותה למעשה עולה. עלתה תאוריה שישנה איזושהי מחלה מרכזית שהורדת הכולסטרול חייבת להעלות, בכדי לפצות על ההורדה כביכול במחלות הלב שאותן תרופות מונעות.
במילים אחרות, אם אתה מאמין לחברות התרופות שהן אכן מורידות את הסיכון במחלות לב, ואני לא, אבל נניח שהם צודקים, מדענים אחרים מציגים מדע שלא ניתן להפריכו - הסיכון לתמותה מוקדמת עולה עם הורדת הכולסטרול. זה אומר שמשהו אחר חייב להעלות משמעותית את הסיכון לתמותה, למרות הירידה כביכול במחלות הלב.

איזושהי מחלה אחרת...

איזושהי מחלה רצינית אחרת.
וכצפוי, המסקנות הראו שאותה מחלה היתה סרטן. לאחרונה מחקרים מצביעים על כך, שאתה למעשה מעלה משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן, לדרגה גבוהה בהרבה מהורדת הסיכון במחלות לב.

תודה על המידע הזה.
אבל עדיין, חברתי לא הלכה לבית החולים בגלל שהיה לה סרטן. היא הלכה לבית החולים כי לפתע השרירים שלה נהיו מאוד חלשים, היא היתה על תרופות להורדת כולסטרול, והרופאים בבית החולים אמרו לה שאלו התרופות שעשו אותה כל כך חלשה.

והן לא עושות זאת רק לאחוז אחד מהאוכלוסיה כמו שאנו שומעים. אנחנו שומעים שיש רק מקרים "נדירים" של התנוונות שרירים, או פירוק רציני של רקמות שרירים אצל אנשים שלוקחים סטטינים. אבל למעשה זוהי השפעה פיזיולוגית שתקרה אצל כולם, אצל חלק יותר.

טוב, אם יש לך סימפטומים, אם יש לך כאבי שרירים, חולשת שרירים, אני מאמינה שחלק מכך קורה. אבל אם אין לך את אחד הסימפטומים הללו, אתה בטח בסדר?

לא.
אם אתה רק מביט בפיזיולוגיה, ובואי נדבר קצת על המדע של כולסטרול ועל הפיזיולוגיה של הסטטינים, בכדי לראות מה באמת קורה שם.
זה באמת משגע אותי, שאתה כביכול יכול לקחת תרופה שאמורה להוריד את הסיכון למחלת לב, למרות שהם יודעים שהיא גורמת לפירוק של רקמות שרירים.
בגלל שבפעם האחרונה שבדקתי, הלב הוא שריר.
והן אינן מאיצות את הפירוק של שרירי השלד בלבד, הן מאיצות את הפירוק של כל השרירים, וזה כולל את הלב, וזה עושה אותו חלש יותר. והמטרה של הלב שלך היא להיות חזק, ולהתכווץ, להזרים דם בעוצמה לכל גופך. הבעיה עם התקף לב לדוגמה, שאם הוא לא הורג אותך, הוא הורג חלק מהלב שלך, ואז הלב לא יכול לפעום באותה עוצמה, משהו שניתן למדוד (Ejection Fraction).
ואנחנו יודעים שתרופות להורדת הכולסטרול למעשה מחלישות את הלב, כי הן מחלישות את כל השרירים. הן למעשה גורמות לך למחלת לב, תחת ההגדרה של הורדת סיכון עתידית למחלת לב.
זה פשוט מעולם לא נשמע לי הגיוני.
אני חייב להדגיש שהמידע הזה על פירוק רקמות שרירים, הוא לא חדש. הוא מקבל יותר פרסום עכשיו, אבל אני ראיתי מטופלים לפחות בשני העשורים האחרונים, עם רמות CPK גבוהות בשל לקיחת סטטינים.
CPK הוא אנזים שמשתחרר בדם כאשר שרירים מתפרקים, נמדד בקלות.
וזוהי עובדה ידועה, שאף נכתבה במדריך השולחני לרופאים (Physician's Desk Reference), שנחשב ל"תורה" של מתן תרופות שלכל הרופאים יש על השולחן. הם ממש עוברים שטיפת מוח על ידי חברות התרופות, שכולם צריכים להיות על סטטינים, ושהורדת כולסטרול היא טובה לך. אבל אם הם רק היו קוראים את אותו מדריך, והם יכלו לעשות זאת כבר לפני 15 שנה, הם היו רואים שסטטינים גורמים לפירוק שרירים.

מה זה בדיוק אומר פירוק שרירים? זה אומר שתא השריר נפגע? או זה אומר שתא השריר מת?

זה אומר שתאי השרירים מתמוססים. בהחלט יכול "להרוג" שרירים.

ברגע שתאי השרירים מתים, האם גודלים אחרים לתפוס את מקומם?

הייתי אומר שהם יכולים להתחדש, למרות שלפני זה חשבו שזה לא אפשרי, אבל הרבה פעמים הם לא לגמרי מתים, הם נמצאים בתרדמת, אז הרבה מכך ניתן לשחזר, אבל רק אם אתה יורד מהסטטינים.

אז אתה אומר שזה לא מתפתח אך ורק אם יש לך סימפטומים?

זה קורה לכולם.
אני לא חושב שסטטינים צריכים להינתן, אך ורק במקרים מאוד מאוד נדירים של כולסטרול מאוד מאוד גבוה - אנחנו מדברים על רמות כולסטרול של 800, 900 ואפילו באלפים. אולי במקרים האלו, ואני אפילו לא בטוח לגבי זה.
אבל חוץ מהמיקרים הנדירים הללו, דעתי הנחרצת שסטטינים להורדת כולסטרול מעולם לא צריכים להינתן, כי הם מסוכנים, והם גורמים לתחלואות - אני חושב - בדרגה הרבה יותר גבוהה מאשר עזרה כלשהי.

אבל אלו תרופות להורדת כולסטרול. למה שתרופות להורדת כולסטרול יפגעו בשרירים?

כי זה נוגע ממש בתוך השורש של מה שדרוש לבריאותו של כל תא בגופנו, כמעט כל תא בגופנו.
כל תא בגופנו צריך להשתמש באנרגיה - אני חושב שזה מאוד ברור.
ישנו נתיב מסוים, שרשרת ארועים, שחייבת לקרות בכדי להוציא אנרגיה מאוכל, ולהפוך אותו לצורה שימושית שנקראת ATP, שהן "בטריות" האנרגיה שכל תא על כדור הארץ משתמש בהן.
באותם תאים שמשתמשים בחמצן לפירוק מזון, שהם הרוב הגדול של התאים בגופנו, כולל השרירים, הם זקוקים לכימיקל שנקרא קו-אנזים Q10.

איך אנחנו מקבלים את הכימיקל הזה? זה משהו שנמצא טבעית בגוף או שזה משהו שהוא יכול לייצר?

זה כימיקל שהגוף מייצר.
הוא מייצר אותו בכבד, והוא מייצר אותו בכוונה, בגלל שהוא מאוד הכרחי לבריאותו.
קו-אנזים Q10 נחוץ לאותם תאים שמשתמשים בחמצן ליצירת אנרגיה, שהם כמעט כל התאים על גופנו.
קו-אנזים Q10 גם מאוד מקושר לסרטן.
במילים אחרות, רמות גבוהות של קו-אנזים Q10, מורידות סיכון לחלות בסרטן.
הוא נחוץ למערכת החיסונית שלנו, לתפקוד נכון של תאי הדם הלבנים שלנו, שיוכלו "לבלוע" וירוסים, בקטריה ותאי סרטן.
הוא בהחלט נחוץ לשרירים.
וגם לאיברים שמכונים "איברים יקרים" בגוף, אותם איברים שדורשים הרבה אנרגיה לתפקד כראוי. הלב הוא אחד מהם, המוח גם כן, מערכת העיכול, וגם הכבד. הם רקמות מטבוליות "יקרות", והם האיברים עליהם אנחנו שומעים, שמושפעים בצורה הרסנית מלקיחת סטטינים.
לכן זה לא מפתיע כלל, כי זה מה שסטטינים עושים והסיבה הספציפית שהסטטינים נוצרו - הם נוצרו לדכא את ייצור הכולסטרול בכבד. והם עושים זאת על ידי פגיעה באנזים ספציפי שנקרא HMG-CoA reductase.
סטטינים נקראים HMG-CoA reductase inhibitors (מדכאים של אותו אנזים).
אז זה חשוב להבין, שבמעבדות רפואיות, הסטטינים נוצרו במיוחד לסיבה זו.
אותו אנזים שהסטטינים נועדו לדכא, אחראי גם על ייצור קו-אנזים Q10.
זו לא איזו תופעה מוזרה, מקרה נדיר, שלאותו אדם, קו-אנזים Q10 יורד עם לקיחת הסטטינים. זהו אפקט, אפקט פזיולוגי של לקיחת סטטינים אצל כל אחד שלוקח אותם!

כן, זה נכון, בחלק מהספרות שקראתי, רמות קו-אנזים Q10 נוטות להיות נמוכות יותר לאלו שלוקחים סטטינים. ובמקרה הן גם נמוכות אצל אנשים עם אי ספיקת לב. הם בעלי לב כה חלש, שהשריר כושל.

נכון, והן נמוכות אצל אנשים עם סרטן, הן נמוכות אצל אנשים בעלי בעיות מנטליות שונות.

עכשיו, חברתי אמרה לי שאף אחד מהרופאים אי פעם אמר לה בזמנו, שלקיחת סטטינים, או תרופות להורדת כולסטרול, יורידו את מאגרי האנזים קו-אנזים Q10 בגופה.

וזה מאוד עצוב. מאוד עצוב במיוחד בגלל שאנשים יודעים שקו-אנזים Q10 נגיש היום בבתי המרקחת, וחנויות הבריאות, כתוסף. ולכל הפחות, לאנשים שלוקחים סטטינים, פשוט חייבים לשלב בתזונה שלהם תיסוף של קו-אנזים Q10, לנסות לעצור את הירידה הדרסטית באנזים זה, שהיא אחת מתופעות הלוואי של לקיחת סטטינים.

זה נשמע שעל ידי לקיחת תרופות להורדת כולסטרול היא רוקנה את מאגרי גופה ממזין חשוב, וזה גרם לשרירים שלה להיות חלשים, ובכך להובילה לבית החולים ליומיים.

כשאנחנו אומרים שרירים נהיו חלשים, זה כולל את הלב, חייבים להבין זאת.
אז היא לוקחת תרופה, שכביכול אמורה למנוע מחלת לב בעתיד, ובאותו הזמן הסטטינים גורמים לה למחלת לב, למחלת שרירים, למחלת מוח, למחלת כבד, ולמעשה הורגים אותה.

עכשיו רק רגע, יש הרבה מחקרים ומאמרים שתרופות להורדת כולסטרול אולי עוזרות לאנשים עם דמנציה למשל.

יש כל מיני סוגים של "מחקרים" שיראו תועלת בלקיחת סטטינים. אבל הם תמיד מעלים ספק, כשבודקים את אותם מחקרים לעומק, עולות מהם הרבה טעויות. אנחנו גם חייבים להבין, שהנתון האחרון מראה, ששלושת רבעים מכל הדוקטורים לסטטיסטיקות נשכרים על ידי חברות התרופות. ואתה לא באמת צריך כאלו סטטיסטיקאים מתקדמים בכדי לעשות מחקר פשוט בכדי להראות תועלת.
סטטיסטיקאים כאלו נשכרים בכדי לרמות את הציבור. אתה יכול להגיד כל דבר שרק תרצה דרך סטטיסטיקות, כל עוד יש לך מישהו שבאמת יודע כיצד לתמרן את אותן סטטיסטיקות, אתה תקבל כל תוצאה שרק תרצה.

אז אתה אומר שאם פשוט נביט על הדרך בה התאים שלנו עובדים, ומה קורה אם אין לך מספיק מאותו קו-אנזים Q10 בתאים, זה פשוט צפוי שאתה הולך לפגוע באותם תאים, בין אם הם במוח שלך, או בלב שלך, או בכבד שלך?

כן, ולא רק קו-אנזים Q10. אחת מהסיבות העיקריות שתרופות להורדת כולסטרול גורמות למחלות, היא פשוט מאוד כי הן מורידות כולסטרול.
מהי ביצה?

זה אוכל...

זה אוכל... אבל יותר חשוב מכך, ביצה היא ההתחלה של כל יונק, וחייבת להיות סיבה לכך שיש כל כך הרבה כולסטרול בביצה.
יש כל כך הרבה כולסטרול בביצה, כי הוא נחוץ להתחלת חיים.
והביצה הקטנה הזו חייבת לגדול לאדם גדול, או לחיה גדולה. זאת אומרת שעל התאים להתחלק, הם תחילה מתחלקים מאוד מהר, ואתה לא יכול ליצור תא חדש בלי הרבה כולסטרול.
וזו הסיבה שהכבד שלך מייצר כולסטרול. הסיבה העקרית שהוא מייצר כולסטרול, היא בכדי שתוכל לייצר תאים חדשים, ולהחליף תאים זקנים ופגומים. וכשאתה מוריד כולסטרול, כשאתה מדכא את היכולת של הכבד לייצר כולסטרול, אתה לא יכול לתקן את עצמך כמו שצריך!

אתה מתכוון שרמות גבוהות יותר של כולסטרול אולי מצביעות שיש נזק רב לתאים בגוף שצריך לתקן?

בהחלט אחד הדברים שאני חושב עליהם, ואני בטוח שאני לא היחיד, זה לעולם לא הוכח, אבל זו בהחלט אחת הסיבות, או אחת ההנחות הסבירות למה שקורה. רמות הכולסטרול עולות כצעד הכרחי ביחס לעליה בנזק שמתרחש, ומה שאתה רוצה לעשות, זה להגיע למקור הנזק. לבדוק מה בעצם פוגע בגוף?
למשל עודף ברזל.
אני רואה כל כך הרבה אנשים שלעולם לא נבדקו, הם לעולם לא בדקו את רמות הפריטין שלהם לדוגמה.
למשל רמות גבוהות של הומוציסטאין, שיכולות לפגוע בתאים.
אבל יותר חשוב מכך, אנחנו יודעים בוודאות שגלוקוז (גבוה) בדם, בתוך כלי הדם, גורם להרבה נזק ולהרבה דלקתיות.
והוא כנראה יותר גרוע מכל דבר אחר, הרבה יותר גרוע מ"כולסטרול", אנחנו אפילו לא מדברים על אותה סטרטוספרה. סוכר מתאחד עם קולגן, הוא מתאחד עם DNA, הוא מתאחד עם חלבונים אחרים, גורם למשהו שמכונה סכרור (Glycation). עובדה מאוד ידועה במעבדות סביב העולם, הוא אחד הגורמים העקריים לדלקתיות בגוף, הוא אחד הגורמים העקריים לתהליך ההזדקנות. למעשה הם המציאו מונח למה שקורה כאשר גלוקוז מתאחד עם חלבונים ו-DNA, יחד הם יוצרים משהו שמכונה Advanced glycation end-product, או בקיצור AGEs (נשמע כמו זיקנה), וזה לא היה במקרה.
וזו אחת הסיבות העקריות לדלקתיות.
אנחנו יודעים היום שמחלות לב, והרבה מחלות אחרות נגרמות מדלקתיות כרונית.

מה עם אינסולין? רמות גבוהות של אינסולין יכולות לגרום לכך גם?

רמות גבוהות של אינסולין גורמות לכך, ואפילו חשוב יותר, רמות גבוהות של לפטין גורמות לכך.
לפטין עצמו, מכונה ציטוקין דלקתי.
אז רמות אינסולין גבוהות, רמות לפטין גבוהות.

אז לפני שנה, שנה לפני שחברתי הגיעה לבית החולים במצב בריאותי חמור, שאיים על חייה בעקרון. עוד אז, כאשר רמות אנזימי הכבד שלה היו גבוהות, זה היה רמז לכך שהכבד שלה היה במחסור של כולסטרול וקו-אנזים Q10, וכבר אז הוא הורעב מאותם מרכיבים אליהם הוא כה זקוק?

בהחלט!

באותה נקודה הרופא שינה לה את התרופות ממבקור לזטיה, עכשיו אפילו באותו מדריך שולחני לרופאים, רשום שם לא לעשות זאת, אם רמות אנזימי הכבד הינן גבוהות. אבל הרבה רופאים טועים במתן תרופות על פי ההוראות.

האשמה הגדולה ביותר שלי כלפי הרופאים, שהם פשוט מאמינים לכל מה שמוכרי התרופה יגידו להם. והם מואכלים בכך שהורדת הכולסטרול היא כל כך חשובה, שאפילו אם הם רואים משהו מול עיניהם, כמו שהכבד ניזוק למשל - אתה לא יכול לחיות ללא כבד, זה חשוב!

טוב להרבה אנשים, אם זה מגיע למצב כה רציני כמו לחברתי, הם מרגישים עייפות, הם מרגישים קצת כאב, הם מרגישים קצת רע, אבל אין להם על מה להצביע, ואני מניחה שהם אומרים "אני מעדיף להרגיש ככה, מאשר לקבל התקף לב כמו שאבי קיבל, ולמות בגיל מוקדם".

טוב, אני בטוח שזה חלק מכך. אבל לדעתי הבעיה העיקרית היא שהם לעולם לא שמעו על כך, ורק לאחרונה הם פירסמו שכאבי שרירים היא תופעת לוואי של תרופות להורדת כולסטרול.
ושוב, אנחנו חייבים תמיד לזכור, שהלב שלנו הוא שריר!
כלומר כשאתה מחליש את השרירים, אתה גם מחליש את הלב, והדבר האחרון שאתה רוצה זה לב חלש!

ואתה אומר שזה קורה אפילו אם למישהו אין סימפטומים?

כן. זה גם קורה לאנשים שלא מרגישים בסימפטומים.

ובמקרה של חברתי, שפתאום ביום אחד היא הרגישה כאילו מישהו משך לה את הכבל, וכל האנרגיות שלה צנחו, וזה הפחיד אותה, אז היא הלכה לחדר המיון. הרופאים אמרו לה "אלו בטח התרופות שאת לוקחת, אנחנו נוריד אותם מיידית". ואז הם מדדו אצלה משהו שאני חושבת נקרא CPK?
היא אמרה לי שלמישהו נורמלי זה סביב ה-2 או 3, אצלה הן היו סביב ה-5,000!
זה לא טוב, נכון?

לא! זו אינדיקציה שכמות אדירה של שרירים בעקרון מתפרקים ומתמוססים, וזה מאוד מסוכן. ברמות כאלו גבוהות, זה כבר מסוכן לכליות, הם בעקרון יכולים להתקע בכליות, ולגרום לנזק בכליות, וזה יכול להיות מאוד רציני.

זה היה מפחיד בשבילנו לשמוע על כך, כי כשבדקנו באינטרנט, מצאנו שזה יכול להרוג אותך...

כן בהחלט, יכול להרוג אותך ממספר סיבות: מהכליות, מהלב, ישנן הרבה בעיות כשאתה ממוסס את השרירים שלך.

היא אמרה לי, שהיא יצאה מבית החולים עם רמות נמוכות, אבל עכשיו הם בסביבות ה-3,000 והם ממשיכים לקפוץ למעלה ולמטה ככה. ובעקרון אמרו לה "אנחנו לא יודעים מה זה עדיין, אבל תני לזה 3-5 שבועות ואולי זה ישתפר".

כן, ואני ראיתי זאת בהרבה מאוד אנשים. היא חייבת לקחת קו-אנזים Q10, וברמות מאוד גבוהות!

טוב, אחד הדברים שאתה תשמח לדעת, זה שהיא החליטה שאחת הדרכים שהיא תשלוט בנזק שנעשה, בכך שהיא לעולם לא תיקח יותר תרופות להורדת כולסטרול.

(צוחק)... טוב, זהו לקח קשה ללמוד, או יותר נכון, דרך קשה מאוד לילמוד את הלקח הזה, אבל היא בהחלט צודקת.


חזרה אלי (אביב).

הראיון הזה הוקלט אולי ב-2009, לפני חמש שנים.
אחרי כל כך הרבה זמן, כלום לא השתנה. ולהגיד לכם את האמת? כלום לא הולך להשתנות.
בטוח לא מלמעלה.
היתרון הגדול ביותר בעולם המודרני, זה האפשרות לבדוק את העובדות בעצמנו. אנחנו פשוט יכולים לחפש את המקורות לטענות של תעשיית התרופות. ושל מערכת הבריאות בכלל. אנחנו יכולים לקרוא מאמרים, מחקרים, בלוגים, להיכנס לקבוצות של אנשים שמחפשים תשובות ומעשירים את הידע שלהם יחד. לראות בעין ביקורתית מאיפה מגיעות כל הנחיות הבריאות הללו. הכל מתחת לאצבעותנו.
רק כך יבוא השינוי האמיתי.
וזה קורה. יותר ויותר מאיתנו ניגשים לרופאים היום ומאירים את העיניהם. אנחנו לא מובלים יותר בחוסר ידיעה מוחלט. וזה מקנה לנו כוח. כוח שמגיע משליטה על בריאותנו, לפחות כך אני מרגיש.
אם אתם עדיין מאמינים שכולסטרול הוא הגורם למחלות לב, אני אשמח לקרוא את המקור, את המחקר הנחרץ שיראה לי סופית שכולסטרול הוא הפושע, שאני צריך לעשות את כל שביכולתי להורידו לרצפה (או לאותו "טווח בטוח" - שרק ממשיך לרדת).
אם במקרה מצאתם את אותו מקור, יהיה נפלא אם תוכלו לשים את הקישור בתגובות למטה, אני מבטיח לעבור עליו.

עד אז...
תרופות להורדת כולסטרול יכנסו לגופי, כאשר אולגה רז תעלה על דיאטה קיטוגנית שמבוססת צלעות כבש ובייקון.
או אם תרצו, כאשר אותו רופא שינסה לדחוף לי אותם, ידחוף אותם גם לילדיו בני הארבע.
לא יודע אם הם מודעים לכך, אבל גם לילדים יש כולסטרול, והרבה, הם מייצרים אותו לבד, בדיוק כמו כל אחד מאיתנו, הם זקוקים לו לבניית רקמות, והוא קריטי להתפתחות המוח.
אבל למה לילדים הוא חשוב, ופתאום לי הוא הולך לגרום להתקף לב? אי פעם חשבתם על כך?
אבל הי, אני לא רופא, זוכרים?
זה מה ש-אני הולך לעשות.
אתם יכולים להחליט בעצמכם חברים יקרים :)

לראיונות נוספים של דוקטור רון רוזדייל, אתם מוזמנים להיכנס ללינק הזה, ופשוט לחרוש, כמעט לכל פוסט יש אפשרות להקשיב. וכולם מאוד מומלצים.

הנה תרשים די קל של התהליך עליו דר' רוזדייל מדבר, בו נפגע ייצור קו-אנזים Q10, והדרך שהסטטנים גורמים לכך:

All statin drugs (HMG-CoA reductase inhibitors) block the biosynthesis of both cholesterol and CoQ10, which explains their common side effects of fatigue, muscle pain, and a worsening of heart failure - Life Extension Magazine

להמשך קריאה נוספת:

למרות שמחקרים שיוכיחו עד כמה סטטינים בעייתיים לא יוצאים לאור, ותוצאות שליליות לרוב "נעלמות" להן, הנה מספר קישורים למאמרים ומחקרים שהצלחתי למצוא לבדי. אתם תתפלאו, אבל יש לא מעט מהם...
לכל מאמר ישנו קישור, והדבקה של החלק העיקרי מאותו מאמר:


Evidence of plasma CoQ10-lowering effect by HMG-CoA reductase inhibitors: a double-blind, placebo-controlled study. - J Clin Pharmacol. 1993 Mar;33(3):226-9

Our data show that the treatment with HMG-CoA reductase inhibitors lowers both total cholesterol and CoQ10 plasma levels in normal volunteers and in hypercholesterolemic patients. CoQ10 is essential for the production of energy and also has antioxidative properties. A diminution of CoQ10 availability may be the cause of membrane alteration with consequent cellular damage


The clinical use of HMG CoA-reductase inhibitors and the associated depletion of coenzyme Q10. A review of animal and human publications - Biofactors. 2003;18(1-4):101-11

The depletion of the essential nutrient CoQ10 by the increasingly popular cholesterol lowering drugs, HMG CoA reductase inhibitors (statins), has grown from a level of concern to one of alarm. With ever higher statin potencies and dosages, and with a steadily shrinking target LDL cholesterol, the prevalence and severity of CoQ10 deficiency is increasing noticeably

This drug-induced nutrient deficiency is dose related and more notable in settings of pre-existing CoQ10 deficiency such as in the elderly and in heart failure

We are currently in the midst of a congestive heart failure epidemic in the United States, the cause or causes of which are unclear. As physicians, it is our duty to be absolutely certain that we are not inadvertently doing harm to our patients by creating a wide-spread deficiency of a nutrient critically important for normal heart function

HMG-CoA reductase inhibitors and coenzyme Q10.- Cardiol Rev. 2005 Mar-Apr;13(2):76-9

The most concerning adverse reaction with HMG-CoA reductase inhibitors (statins) is myotoxicity. Statins inhibit the production of mevalonate, a precursor of both cholesterol and coenzyme Q10, a compound believed to be crucial for mitochondrial function and the provision of energy for cellular processes

 The role of coenzyme Q10 in statin-associated myopathy: a systematic review. - J Am Coll Cardiol. 2007 Jun 12;49(23):2231-7

Statins block production of farnesyl pyrophosphate, an intermediate in the synthesis of ubiquinone or coenzyme Q10 (CoQ10). This fact, plus the role of CoQ10 in mitochondrial energy production, has prompted the hypothesis that statin-induced CoQ10 deficiency is involved in the pathogenesis of statin myopathy

Risk factors and drug interactions predisposing to statin-induced myopathy: implications for risk assessment, prevention and treatment.- Drug Saf. 2010 Mar 1;33(3):171-87. doi: 10.2165/11319380-000000000-00000

Skeletal muscle-related events are the most common adverse events of statin treatment. Statin-induced myopathy can (rarely) manifest with severe and potentially fatal cases of rhabdomyolysis, thus rendering the identification of the underlying predisposing factors critical

 Long-term statin use and risk of ductal and lobular breast cancer among women 55 to 74 years of age. - Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2013 Sep;22(9):1529-37. doi: 10.1158/1055-9965.EPI-13-0414. Epub 2013 Jul 5

We used data from a population-based case-control study of breast cancer conducted in the Seattle-Puget Sound region to investigate the relationship between long-term statin use and breast cancer risk. Nine hundred sixteen invasive ductal carcinoma (IDC) and 1,068 invasive lobular carcinoma (ILC) cases in patients 55 to 74 years of age diagnosed between 2000 and 2008 were compared with 902 control women

CONCLUSION:  In this contemporary population-based case-control study, long-term use of statins was associated with increased risks of both IDC and ILC

Do statins prevent or promote cancer? - Curr Oncol. Apr 2008; 15(2): 76–77

In conclusion, we feel that there is ample evidence that statins may promote cancer in certain segments of the population. Currently, the indications for statin therapy are based on lipoprotein levels, prevalent cardiovascular disease, other vascular risk factors, and family history20. Maybe it is time for a new paradigm that also includes age extremes, prevalent cancer, a past history of cancer, and overall immunocompetence

האיור למעלה לקוח ממגזין מעולה, וגם שם הכתבה בהחלט שווה קריאה:



למה הכולסטרול שלי עדיין גבוה, למרות שאני אוכל תזונה דלת פחמימות?

עם המון אהבה מהלב הגדול שלי, שלא יראה סטטינים לעולם כל עוד הוא פועם...
אביב

5 תגובות:

  1. אביב אם סטטינים מורידים לדל-פ אז לפי כל הידוע היום הם כן עוזרים להורדת סיכוי לטרשת עורקים גם אם זה לא קשור לכולסטרול עצמו. ולכל תרופה יש תופעות לוואי שצריך לנהל זה לא אומר שלא צריך להשתמש. זה מאזן יתרונות מול חסרונות

    השבמחק
    תשובות
    1. לקח לי רגע להבין מה אתה אומר.
      LDL-P הוא לא אינדיקציה למחלות לב, ככה שהבסיס למה שרשמת כבר לא נכון.
      ואם לא הבנת, אלו לא "תופעות לוואי", אלא השפעות מטבוליות ישירות על הגוף.

      מחק
  2. אביב, יש טעם למי שאינו על סטטינים לתסף בQ10 אף שהתזונה עשירה ומגוונת (כוללת חלקי פנים)?

    ובכלל הכל הפוך אצלי (אני שוב עם הבלוטה) כי הפרטינים מעל הנורמה וההומוגלובין נמוך והד"ר המומחית לא מודאגת. חוץ מזה הכל בסדר. אז אולי זה בגלל לחץ שהלך ועלה מאז שחזרתי לאיזריל? (-; כאשר אני חושב על זה אובחנתי לראשונה בארץ מס שנים לאחר ההגעה. קורלציה או סיבתיות? הההה

    דע שמאוד צחקתי למקרא המאמר, כי הוא הזכיר לי את השיחה המיותרת עם רופאת המשפחה, שקימטה את המצח ושאלה אותי מה אני מתכוון לעשות לגבי הכולסטרול שלי כי ה-LDL והכולסטרול הכללי גבוהים. ולא משנה שה-HDL גבוה (77) מהטריגליצרידים (75), בדיקת ה-CRP תקינה וכך לגבי תפקודי כבד וכו'.

    רק לדחוף תרופות הם רוצים; מה אגיד לך, קשה אם בכלל למצוא בישראל רופא משפחה וכל שכן מומחה, שגם מבין בתזונה ומנסה לטפל לפי עקרונות האבולוציה ולא לפי מה שפופוליסטי ומקודם על ידי גורמים אינטרסנטיים.

    לילה טוב!

    השבמחק
  3. רופאת משפחה רשמה לי סטטינים בגיל 24. ואז (לפני שנה וחצי) דווקא הייתי על תזונה "בריאה", דלת שומן רווי וכולסטרול. נראה לי מופרך להתחיל לקחת בגיל 25 תרופה לכל החיים, כשאני לא חולה בשום דבר.

    השבמחק
  4. הי, באופן עקבי בשנים האחרונות מדדי הכולסטרול שנבדקו אצלי היו גבוהים. נטלתי פראבסטטין במשך כמה שנים בהתחלה 10 מ"ג ואח"כ 20 מ"ג.בעקובות המלצה של רופא המשפחה הורדתי פחמימות מהתפריט ובאופן כללי התחלתי לאוכל מאוזן יותר בדגש על הפחתה כמעט טוטאלית של פחמימות. אחרי 4 חודשים ירדתי כ- 10 ק"ג (ל- 77 ק"ג) וזה מה שהיה לרופא לומר כשהגיעו תוצאות בדיקות הדם:

    משמעות LDL מסוג SD- שניתן להעריך את כמותו ע"פ היחס TG/HDL - עדיף קטן מאחד או 1-2. מעל 2 לא טוב מעל 4 קטסטרופה- אצלך 92/49 כלומר יחס קטן מ- 2 כלומר רוב LDL שלך הוא LDL רגיל ולא SD-LDL אני חושב שאתה עכשיו יותר טוב ממה שהיית בעבר 120/37 יחס של מעל 3 אתה רואה LDL שעלה אבל כמות SD-LDL שהיא החשובה= בטוח נמוכה לאין שיעור.

    הוא המליץ לי להתייעץ עם מומחה שומנים והייתי שמח לקבל המלצה של רופא במכבי עם הבנה בתחום מעבר להמלצות פרוטוקוליות שלא לוקחות בחשבון את הכל הנתונים או לוקות בחוסר הבנה.

    תודה רבה

    השבמחק