יום שלישי, 22 באפריל 2014

בדיקת גופי קיטון בדם


בעקבות פתיחת קבוצתי החדשה בפייסבוק (הינכם מוזמנים כמובן), ובעיקר לאחר הפוסט שלי לגבי תהליך ההסתגלות, מתעוררות המון שאלות לגבי האפשרות של בדיקת גופי קיטון בדם.
אני חושב שהגיע הזמן שאני אסביר את דעתי בכל הקשור בנושא. אני פשוט אענה על שאלות שבדרך כלל עולות, ובכך אני מקווה, תתברר התמונה לאפשרות זו, ולפי השקפתי, האם היא בכלל רצויה? אתם המראיינים הפעם...


אביב, האם זה נחוץ לבדוק גופי קיטון בדם?

לא.
אין הרבה דברים נחוצים בחיים, אצלי זה הולך בסדר הזה - אויר לנשימה, מים, אוכל, משפחה ובית.

נו, קצת יותר רציני חכמולוג...

אוקיי, בכדי לבדוק אם אתם באמת צריכים, או יותר נכון רוצים לבדוק גופי קיטון, צריך להבין מה אותן קריאות נותנות לנו בכלל. אז שאלות יותר ספציפיות בבקשה...

סבבה, מה קריאות גופי קיטון בדם נותנות לי?

זו בעצם אינדיקציה שבגופינו מתחולל שינוי של העדפת אנרגיה, אינסולין נמוך ויש לנו אפשרות לשרוף שומנים בעקרון, המוח מחליף לגופי קיטון להפעלתו. ואנחנו נכנסים למצב מטבולי שנקרא קיטוזיס.

האם חייב שיהיה גופי קיטון בדם בכדי לרדת משקל?

לא. אתם יכולים לרדת משקל גם במצב לא קטוגני, כאשר הגוף ישרוף חומצות שומן, ועדיין לא מגיע לשלב הבא של ייצור גופי קיטון כתחליף לגלוקוז (למוח). זה יקרה כאשר פחמימות או עודף חלבונים יהיו חלק מהתפריט. לחלק זה עובד, רובינו נצטרך לסבול בכדי להוריד משקל בצורה זו (הגבלת קלוריות לרוב).
* אגב, סתם לידיעתכם, חומצות גופי קיטון תמיד מסתובבות בדם, אך בנוכחות פחמימות הן ברמה מאוד נמוכה עד לא נתנות לזיהוי בבדיקות.

אם כך, למה לי לבדוק גופי קיטון?

כמו שהסברתי, כאשר יש צורך או רצון להגיע למצב מטבולי זה (תכף תראו), אז זה יתן את הפידבק שגופכם אכן מייצר גופי קיטון על הדיאטה הנוכחית.

אבל זה פרט חשוב! אז למי באמת חשוב לבדוק?

לא להרבה אנשים יש באמת צורך בבדיקת גופי קיטון. נקודה!
אבל עדיין, אם אני חייב:

1. אנשים עם סוכרת סוג 1 - זו הסיבה בעצם שבדיקה זו קיימת. לאנשים אלו, בשל חוסר אפשרות לייצר אינסולין, שריפת חומצות שומן בכבד עולות גבוה מאוד ללא מעצורים, דבר שיכול לגרום למצב חומצתי שנקרא קיטואצידוזיס (רשמתי על כך פוסט בבלוג המעולה של אסף והגר פלדמן). אני לא אכנס למכניקה עכשיו, אז נא לבדוק את הפוסט למעונינים.
לאנשים אלו, בדיקת גופי קיטון בדם יכולה להיות ענין של חיים ומוות - לכן, המצב היחידי שאני מאמין שאפשר לומר באמת 'נחוץ' לאותו אדם.

2. ספורטאים - ישנם ספורטאים שיכולת גופנית, כולל אחוזי שומן הם עניין של "חיים ומוות" (ממש ציני פה). אם סוג הספורט בו אתה עוסק דורש אנרגיה זמינה, וחשיבות גישה לשומן כאנרגיה שמצב מטבולי זה נותן לך היא מעל הכל, אז אולי בדיקות גופי קיטון אל מול האימונים והדיאטה יעזרו. זה נכון כמעט לכל סוגי הספורט למינהם, לדרגה זו או אחרת, אבל הרבה יותר קריטי לספורטאי סיבולת.
* פוסט נפרד לספורטאים יגיע בהמשך...

3. כאשר לא רואים תוצאות - ישנם אנשים שלא רואים תוצאות ומתקשים להבין למה. אני לא מדבר על הורדת משקל בלבד, אלא גם על אספקטים אחרים של הדיאטה.
ככל שהמצב המטבולי של אותו אדם יהיה גרוע יותר, יהיה קשה יותר לאותו אדם להכנס לקיטוזיס. תתכן ירידה משמעותית במשקל בתחילת דרכו, אבל אז יכולה להיות עצירה. השאלה שאני תמיד אשאל במצב הזה היא, האם אתם בכלל בקיטוזיס?
אם אתם בקיטוזיס, אז השארו על הדיאטה, ונקח את זה משם הלאה (נבדוק אפשרויות שונות). אתם בשיא יכולת שריפת השומנים של גופכם וברמות אינסולין די נמוכות. אם תחזרו לאכול פחמימות, סביר להניח שתעלו את כל מה שהורדתם, ולרוב עוד קצת.
אחרי הכל, מי שעוקב אחרי מבין מה כוחה של הדיאטה, ויודע שמשקל הוא רק אחד הפרמטרים בבריאותינו. אני לא יכול להבטיח לאף אחד/ת להוריד משקל מ-40% שומן ל-8% בין לילה. זה לא עובד כך. הבלוג שלי לא נועד לייצר דוגמניות צמרת עדיין :)
אם אתם לא בקיטוזיס, אז יש אולי אפשרות לשחק עוד קצת עם התזונה ולהביא אתכם לשם. ואז, זה בהחלט יכול לעזור... אולי כמות חלבונים עוצרת בעדכם? אולי אתם אוכלים מעט פחמימות פעם בשבוע ולא אמרתם לי? אולי 30 גרם פחמימות מסלט ואגוזים זה יותר מדי בשבילכם? אולי יש רגישות למוצרי חלב, והחמאה שאתם כל כך אוהבים מעלה אינסולין? אולי עכשיו, אחרי שהורדתם 20 קילו, ספורט יכול לעזור? ועוד סיבות רבות אחרות...

4. אנשים עם בעיות פסיכולוגיות - דיאטה קטוגנית יכולה להוות ממש מרפא לאנשים שסובלים מבעיות ברמה המוחית (פרקינסון, אלצהיימר, סכיזופרניה, הפרעות קשב, דיכאון ועוד הרבה). אני לא טוען עדיין שזה מוכח מדעית 100%, אבל בהחלט ישנה אפשרות לבדוק את כוחה של הדיאטה, אם היא מתבצעת נכון, התוצאות יכולות להיות מרשימות. בדיקת גופי קיטון לאנשים אלו בהחלט יכולה לעזור, וזאת בכדי לוודא שהם על הדרך הנכונה.
* גם לנושא הזה מגיע פוסט ענק...

הבנתי, אז למי בעצם הבדיקה לא רלוונטית?

או, שמח ששאלתם, כי זה מי שבדרך כלל שואל, ואני מתחיל:

1. אלו שלא על דיאטה קטוגנית כדרך חיים. אלא על דיאטות מעורבות / פליאוליטיות עם פחמימות / סוגי העמסה כל שבוע או סבב כלשהו של פחמימות. ממש לא רלוונטי.

2. אלו שמנסים את הדיאטה רק לכמה שבועות ולא חושבים להמשיך. כי הם לא יכולים בלי העוגיות של סבתא / הבטטה ליד הצלי בשר כל סופ"ש - וזה בסדר! לא שופט אף אחד, פשוט למה לבדוק?

3. אלו שמשחקים עם הדיאטה שלהם כל שבועיים ומנסים דברים חדשים שקראו באתר זה או אחר באינטרנט. מצב מטבולי קטוגני הינו דרך חיים, לא אופנה שבועית.

4. אלו שקיטוזיס בכלל לא מעניין אותם. ישנם הרבה שיראו תוצאות מדהימות ואולי המטרה שלהם היא רק להכנס לג'ינס שהם לבשו עד לפני עשר שנים. הם מרגישים נפלא על הדיאטה, ומורידים משקל. למי איכפת אם הם בקיטוזיס או לא - ואם הם כן, זה רק בונוס...

5. אלו שלא יכולים להרשות לעצמם. אולי החשוב מכל, זה מה שממש מקשה עלי להמליץ לאנשים. בדיקות גופי קיטון הינן יקרות, ואינן 'חלק-בלתי-נפרד' מדיאטה נמוכה מאוד בפחמימות או אף קיטוגנית. הרבה, פשוט כבר קראו והבינו מה זה אומר להגביל פחמימות ואת היתרונות, הם אינם ספורטאים, מתפקדים מעולה ופשוט טוב להם שם. למה להם סתם להוציא על זה כסף? יש סדרי עדיפויות בחיים.

6. אלו שרק התחילו את הדיאטה. אם היתה לי אפשרות לחזור אחורה בזמן... היום אני מבין כמה כסף הוצאתי על מאות אולי אלפים של בדיקות כבר בחודשים הראשונים, ואני מדבר לפני שנים, לא על הפעם האחרונה.
אני חייב להודות, במבט לאחור, עשיתי הרבה טעויות שהבדיקות אישרו לי בזמנו שאני לא מבצע את הדיאטה נכון (ביצעתי כמעט כל טעות אפשרית מהפוסט הזה). אבל עם הידע שלי היום, וההבנה של תהליך ההסתגלות, הייתי מחכה לפחות שלושה חודשים עד לבדיקה הראשונה.
וגם אז, אם אתם רואים תוצאות, מרגישים מעולה, חוזרים ליכולת גופנית ויכולת מנטלית טובה - אני שואל שוב, למה לבדוק???


בנוסף, אני רוצה להוסיף שבדיקות גופי קיטון יכולות להלחיץ. מניסיון.
אומנם רמות גופי הקיטון צריכות להיות ברמה כלשהי בכדי להכנס למצב מטבולי קטוגני, עדיין, קשה מאוד לדעת את היחס של ייצור גופי הקיטון ליחס של צריכתם ע"י המוח או הרקמות שזקוקות להן. הרבה משתנים יכולים להשפיע על רמות גופי הקיטון, חלקם מעבר להבנתי. לכן לפעמים, קריאות גופי קיטון יכולות לבלבל.
מנסיון שלי, והבנה פשוטה של המטבוליזה הזו - עם הזמן, אם אתם באמת חיים את אורח החיים ללא נסיונות וטעויות, נוצר איזון של רמות קיטון (בדיוק כמו עם רמות גלוקוז), הכמות שהגוף ייצר אל מול השימוש יהיו די מאוזנים ומוסדרים. זה גם נראה כך עם כל בדיקות גופי הקיטון שאני עדיין מבצע - די קבועות מעל 1.0 מילימולר, לא חשוב מתי אני בודק.

בכל זאת אביב, אני בדיוק כמוך, וכל מה שמענין אותי זה לבדוק איך גופי פועל. בנוסף לזאת, אני מליונר. אז איך בודקים?

קרציה.
טוב נו, בודקים ע"י מכשיר שנועד לבדוק את חומצת הקיטון בטא-הידרוקסיבוטיראט בדם (לינק למטה).

אבל למה בדם ולא בשתן או בנשיפה?

אנחנו רוצים לבדוק את רמות הקיטונים במקום בו הגוף משתמש בהן. הדם הוא מה שנושא את אותן גופי קיטון למוח ולתאים בהן הן נזקקות.
גופי הקיטון בשתן ובנשיפה, לא מדויקות כל כך ואינן הסוג העקרי שאנו רוצים לבדוק. במיוחד עם הזמן, כשהגוף לומד להשתמש בהן ביעילות ומפסיק להפרישן החוצה.

נניח שאני לא מודע למה קורה בגופי, ולא מרגיש את השינוי, מה הבדיקות צריכות להראות לי? מספרים?

הבדיקות צריכות להיות קבועות, בכל רגע נתון (לא חשוב מתי אתם בודקים) מעל 0.5 מילימולר. עדיף מעל 1.0 מילימולר.
לרוב הקריאות יהיו נמוכות יותר בבוקר. יעלו ביום יומיים אחרי אימונים. יעלו אחרי ארוחה עשירה בשומנים, כל עוד פחמימות לא בתפריט. ישנם גם הורמונים אחרים וגורמים חצוניים אחרים שיכולים להשפיע על שריפת שומנים ויצור גופי קיטון. אבל בגדול, כמו שרשמתי - אם אתם עושים זאת נכון, אתם תמיד תהיו מעל 0.5 מילימולר.

אני אצרף את הגרף של רמות גופי הקיטון בכדי לעשות את זה ויזואלי יותר:

שימו לב היכן רמות גופי הקיטון הופכות למסוכנות לאנשים עם סוכרת סוג 1 (קיטואצידוזיס באדום).

ואיפה אפשר להשיג מכשיר לקריאת גופי קיטון ומה מחירו?

נכון להיום, מחירו של המכשיר הוא 50 ש"ח. אפשרי להזמינו מהאתר טלפארמה.

ומקלוני הבדיקה לגופי הקיטון?

הם מה שעושים את העסק יקר. מחיר למקלוני בדיקה בארץ, על פי הבנתי יכולים להגיע ל 140 ש"ח לקופסה אחת, 10 בדיקות. לינק כאן.
משרשור שרק הרגע התפתח בקבוצתי בפייסבוק, הועלתה האפשרות לקנות קבוצתית (או אישית, אם בא לכם להשקיע), דרך ebay.
הנה לינק למקור.
500 מקלוני בדיקה ב 373.19 דולרים (שוב, מחיר רלוונטי לכתיבת הפוסט). כלומר בערך 2.66 ש"ח לבדיקה. או אם תרצו, 100 בדיקות שיעלו 266 ש"ח. הרבה יותר הגיוני מהמחירים בארץ.
אם אתם מבצעים בדיקה אחת ביום, זה שלושה חודשים של בדיקות ב 266 ש"ח.
אז אלו שמרגישים שהם "חייבים" זו אכן דרך זולה.

וואו אביב, תודה רבה, עצות אחרונות לפני שהולכים?

כן, צאו בחוץ, תהנו מהשמש, תשחקו, תחייכו, תצחקו, עם חברים ומשפחה, אל תהיו רציניים כמוני כל הזמן, תפסיקו לחשוב על בדיקות קטונים.
החיים יפים בלי סוכר ופחמימות, גם אם הם פחות "מתוקים", האמנו לי. 

25 תגובות:

  1. יש לי שיפור גדול בריכוז בלי להיות הקטוזיס. כל זאת למרות שיש פחממות בתפריט שלי. בגלל הוצאת גלוטן, סוכר והוספת אמגה 3.

    השבמחק
    תשובות
    1. מעולה ליבליב!
      אין ספק שהורדת הפוגעים העקריים תגרום לשיפור, לחלקנו ממש מופלא. ראי ערך הפוסט "סדרי עדיפויות", קמח נמצא במעלה הרשימה...

      כיף לשמוע ממך :)

      מחק
  2. מעניין אביב ומחכים גם יחד...
    אני לומדת ממך המון:)

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה ליזי.
      נו, הכנת מרק כמו שבקשתי? :)

      מחק
    2. אוי לא ראיתי את השאלה הזו:)
      אתה כבר יודע אבל בכל מקרה אני בדרך הטובה
      חוץ מהריחות שמפריעים בעיקר לי:)

      מחק
    3. שמח לשמוע שאת מרגישה יותר טוב :)
      לאלו שלא יודעים - ליזי מדברת על הריח החומצי שיוצא בנשיפה ובשתן, זה מגיע בתחילת תהליך ההסתגלות כאשר הגוף עדין לא ממקסם שריפת גופי קיטון ביעילות.
      היא עכשיו בשלב הראשון של יצירת גופי קיטון, אבל הרבה מהם נפלטים מהגוף. בהמשך השבועות הבאים, התיעלות הגוף בשימוש גופי הקיטון תגבר. הריח החומצי יעלם עם הזמן. לא לדאוג :)

      תמשיכי להכין מרק טוב.

      מחק
  3. אביב, אני לא זוכר איפה ראיתי את זה, אבל קראתי שאי אכילה בבוקר גורמת לחילוף חומרים איטי בהמשך היום ולכן שריפת שומנים גבוהה יותר תגרם אם נאכל ארוחת בוקר. האם זה נכון? תוכל לפרט?

    השבמחק
    תשובות
    1. בדרך כלל מחקרים תצפיתיים. כמו תמיד יבוצעו על אנשים שאוכלים פחימות כמקור אנרגיה עקרי.
      מה שקורה, כשהמוח תלוי בסוכרים, הרבה אנשים קמים בבוקר לאחר הצום של הלילה, אם הם לא מעלים את הסוכר (ע"י אכילת סוכרים), ישנה נפילה - הם נהיים עצבניים, לא מרוכזים, רעד בידיים וכו'.
      אני יודע כי אני הייתי שם.
      ככל שהמצב גרוע יותר (ואתה תלוי בסוכרים יותר), זה יותר ברור לעיין - אצלי היה מתפתח רעד בידיים אם לא הייתי אוכל בבוקר.
      כשאתה על דיאטה נמוכה בפחמימות, או אפילו קיטוגנית, זה משתנה ולפתע ארוחת בוקר לא חשובה כל כך...

      מחק
  4. מעניין, אצלי פחמימות הם מקור אנרגיה עיקרי ואיני רעב כל כך בבוקר. אני אוכל פירות בין שעה ל3 שעות אחרי הקימה וזה הכל.
    האם יש לך מידע ממוקד יותר לגבי חילוף חומרים איטי יותר או פחות במקרה של אכילה/אי אכילה של ארוחת בוקר?

    השבמחק
    תשובות
    1. פירות הן עדין ארוחת בוקר סוכרית, גם שעה או שלוש שעות לקימה, כמובן יותר טובה מארוחת בוקר סוכרית "רגילה" (דגנים, מאפים, ביסקווטים ומתוקים). השאלה מה קורה אם אתה פוסח עליהם לגמרי עד הארוחה הראשונה ביום, גם אם היא 7 שעות אחרי הקימה או יותר?
      אם התשובה, כמו בשאלה שנשאלה מעל, היא ירידת אנרגיה, עייפות, חוסר ריכוז, רעב עז, עצבנות, אז אתה תלוי בסוכרים לאנרגיה (sugar burner) - פשוט מאוד.

      אם אתה לא מרגיש בתופעות הללו ויכול לתפקד נורמלי בלי ארוחת בוקר לאורך שעות ארוכות, אז אתה במצב טוב יותר. ואני אקח את זה צעד אחר קדימה, אם אתה יכול לשכוח מפחמימות לגמרי למספר ימים (כולל פירות), ולא תרגיש נפילת אנרגיה כלל, אז אתה בכלל במצב מעולה.
      * עדיין לא אומר שסוכר ופחמימות הן מקור אנרגיה טוב לך.

      בסופו של דבר, זה יהיה שונה בין אדם לאדם - התלות בסוכרים לאנרגיה.

      מרטין ברקהם, בעל בלוג מאוד שימושי, עם הרבה קישורים למאמרים ומחקרים שמראים שצום לשירוגין - בעיקר פסיחה על ארוחת הבוקר יכולה להראות תוצאות מרשימות (אחרי הכל, צום זה עוד דרך להוריד אינסולין - למינימום). * רק שים לב שלא כל מה שנרשם אצלו מתיישב עם ההצעות בבלוג שלי.
      עדיין, שווה בדיקה:

      http://www.leangains.com/

      אגב, אני יכול לשבת ולחפש עכשיו מחקרים בנושא צום או פסיחה על ארוחות, אבל היה חשוב יותר להסביר את הענין של פחמימות = אנרגיה, בבוקר ובכלל. משוואה נכונה אך ורק כאשר אותו אדם הפך עצמו להיות תלוי בפחמימות כמקור אנרגיה עקרי לגופו ובעיקר למוחו. יש כמובן גם אפשרות ב', אולי בריאה וטבעית יותר...

      מחק
  5. היי שלום לך, התחלתי לפני שבוע וחצי, אני אוכלת חלבונים ושומן 2 ארוחות ביום לא יכולה יותר פתאום מרגישה שבעה. אני אוכלת ביום 4 עלים של חסה, מלפפון וחצי עגבניה. האם זה בסדר?
    עוד שאלה מה מרגישים בגוף במצב של קיטוזיס יש איזה תופעות לוואי שאוכל אולי לדעת אם הגוף נמצא בקיטוזיס? אודה לתשובותיך

    השבמחק
  6. הי אושרית.
    עצם העובדה שאת מרגישה שבעה יותר כבר מצביעה על ירידה באינסולין והורמונים אחרים וזה כיוון טוב.
    כמות הירקות שאת מציינת די נמוכה, יהיה קשה לי לדעת אם זה "בסדר"...
    אני חושב שאם אלו כל הפחמימות בתפריטך, ושאר הקלוריות מגיעות משומנים לרוב, וחלבונים במתינות, את בדרך הנכונה. במקרה ולא תראי תוצאות בהמשך, אז אולי יהיה מקום לשינויים קלים.
    מכיוון שכניסה לקיטוזיס הוא תהליך מתמשך, אז ההרגשה לא תגיע בין רגע. אבל את תרגישי יותר עירנית, אנרגטית, פחות רעבה, יכולת מנטלית גבוהה, רמות ריכוז גבוהות, תרגישי שאת יכולה לפסוח על ארוחות בלי הרבה בעיה.
    אבל שוב, אם קראת מה שרשמתי בפוסט למעלה, לא חושב שזה צריך להיות ענין של "צורך" למדוד או לדעת אם את שם. כל עוד את רואה ומרגישה את השינוי, בדיקות דם שמשתפרות כל כמה חודשים, בריאה יותר, מנטלית ופיזית - זה מה שחשוב.

    בהצלחה, ואשמח לשמוע על עדכונים :)

    השבמחק
  7. הי אביב,
    אני בודק את גופי הקיטון שלי בדם כבר תקופה,
    יותר על מנת לדעת מה הגבולות שלי ולראות מה יכול להפיל אותי, או מה אסור לי לאכול בכדי שאצא מקיטוזיס
    אני בדרך כלל עומד על 1.8 עד 3.6 בהתאם לשעה ביום , אחרי ארוחה, צום או אימון.
    נסיונות לאכול גבינת צ'דר בכמות של מעל 100 גרם או קצת יותר מחוםן אגוזים, לא הוציאו אותי מקיטוזיס, ומן הסתם אני מרוצה מזה.
    היום בצהריים בדקתי שוב לאחר שהדבר האחרון שאכלתי היה בסביבות 9 בערב והמדידה הראתה 5.8 !
    האם זה לא יותר מדי? יש בעיה עם זה?
    אני בדרך כלל מקשיב לגוף שלי ואוכל בהתאם לרעב, זה יוצא לרוב ארוחה אחת ביום.
    אני לא מרגיש רעב יותר מדי.
    אין לי עבר סוכרתי וגם מדדי הסוכר שלי לא גבוהים(לא מגיעים ל80).
    יש סיכון כלשהו ברמת גופי קיטון כזו? מכיוון שבגרף זה כבר מופיע מחוץ לתחום המומלץ.

    תודה

    ליאור

    השבמחק
    תשובות
    1. הי ליאור.
      לא, זה לא בעייתי כלל.
      כמה זמן על הדיאטה?

      מחק
    2. חודשיים, כשלדעתי נכנסתי לקיטוזיס כבר בחודש הראשון.

      מחק
    3. אז אתה בין חודש לחודשיים "בתוך" קיטוזיס.
      יהיו עליות וירידות של רמות גופי קיטון. הן מתאזנות עם הזמן. כל עוד אלו לא קריאות של 10 מילימולר ומעלה, זה בסדר גמור.
      לפעמים בהתחלה, אתה תראה מדידות די גבוהות פשוט כי אתה תייצר יותר ממה שהגוף משתמש, בהמשך זה יוסדר. ככה זה היה אצלי לפחות. אבל שוב, בכל רגע נתון, הם מהווים רק אינדיקציה לפעילות מטבולית, או תהליך פזיולוגי אם תרצה, שמתרחשים ברקע.

      מחק
  8. אביב, תודה על כל המידע המרתק.
    התחלתי לפני כ4 חודשים בפליאו - לא נוגע בקמח, מתוקים אבל כן ירקות ואפילו מעט אורז לפעמים. אוכל 3 פעמים ביום אבל לא חושב שאוכל יותר מדי. מזה כשלוש שנים בולע ליפיטור (סטטין עצבני). טריגליצרידים גבוהים והמשקל לא יורד בכלל - תיסכול. רמת הסוכר כרוב ל100....
    חשבתי שפליאו יתן פוש חיובי... עכשיו אכנס לקטוגנית בכל הכוח... חושש שדפקתי את המטבוליזם שלי לגמרי עם כל הדיאטות והסטטינים...
    אשמח לאיזו עצה של אלופים :-)

    השבמחק
    תשובות
    1. הי דני.
      שמח שמצאת את הבלוג שלי.
      העצה הכי חשובה לי אליך זה לקרוא, לקרוא הרבה, לא רק בבלוג שלי. יש הרבה מקורות מידע מעולים היום. תעבור על המדריך לביצוע הדיאטה הקטוגנית אצלי, על תהליך ההסתגלות ועל טעויות נפוצות.
      רוב הסיכויים שזה לא יהיה קל בהתחלה, אז לפני שאתה קופץ עם הראש למים, לפחות תהיה מצויד בידע.
      בהצלחה.

      ואה כן - תאכל שומן :)

      מחק
  9. אביב תודה
    אני נמצא מזה שבועיים ב"אתגר פליאו" אוכל רק בשר וירקות ושותה רק מים.
    בבדיקות אני נמצא בערך ברמה של 0.3
    מה ניתן לעשות כדי לשפר?

    השבמחק
  10. הי אביב,
    לא ברור כל כך העניין של ביטול הבדיקה בשתן.
    למה זה לא מספיק מדויק?
    אולי יש איזו נוסחת המרה (כמו חום, תבדוק רקטלית תקבל חצי מעלה יותר מבבית השחי וכדומה).
    או שלפחות תקבל תגובה כלשהיא...

    סתם מסקרן לדעת, האם נעשה סקר של איזה מכשיר לבדיקת קטונים לקנות.
    הרי המכשיר הוא חלק מהעלות, והחלק השני הוא הוא החלק היקר, והמתמשך.
    איזה מכשיר הכי משתלם לאורך זמן? האם זה שמקלוני הבדיקה הכי זולים?!

    משה

    השבמחק
  11. עוד שאלה בענייני בדיקות...
    מה משנה לסטיק אם הוא בא במגע עם שתן או דם?
    חוץ מטיפה של "זיוף" קל במדידה (בגלל שיטת המדידה),
    האם ניתן להשתמש בסטיקים לשתן שזולים משמעותית?
    הרי כפי שנכתב - זה לא מעניין לדעת אם אני 1 מילימולר או 10, אלא רק לדעת שאני שם.

    השבמחק
  12. שלום אביב. אני נהנית לקרוא את הבלוג שלך. כתוב מעניין ומושך. תודה רבה על האפשרות.
    מה עם תוספים? מולטיויטמינים? אכן לא נחוצים?

    השבמחק
  13. אביב הי,
    כיף לקרוא את מה שאתה כותב, מעלה חיוך ומעשיר. אין בלינק ששמת מכשיר למדידת קטונים. יודע איפה יש? תודה ליאת

    השבמחק
  14. שלום אביב
    תודה רבה על המידע שאתה משתף
    יש לי שאלה , מדדתי קטון בדם לפני השינה והתוצאה הייתה 3.7
    בבוקר מדדתי שוב והתוצאה הייתה 0.8
    מדוע ההבדל הגדול הזה ?

    השבמחק
  15. היי אביב, אני עושה 3 שנים צום לסירוגין והשבוע התחלתי תזונה קיטוגנית, לאחר שבוע עשיתי בדיקה והתוצאה שלי ה6.6 - זה לדעתך קשור לכך שזאת ההתחלה שלי בתזונה והגוף יתאזן עם הזמן או שזה ערך קצת חריג לשבוע הראשון?

    השבמחק