יום ראשון, 6 באוקטובר 2013

דיאטה קיטוגנית - סיכום חודש שלישי

שלוש חודשים מאז שאכלתי פחמימות בפעם האחרונה!

בתחילת הדרך שקלתי להעלות תמונה של "לפני" ללא חולצה, אבל התביישתי
היום, עם קצת יותר בטחון, אני יודע שיש שינוי
תמונה של "אחרי"

ראשית, עלי להתנצל על הפסקה כל כך ארוכה של כתיבה. בשבועות האחרונים הייתי די עסוק, אימי היקרה באה לביקור בסוכות, ובנוסף, להגיד את האמת, ירד לי החשק קצת...
אבל כמו שהבטחתי, אני אסכם את מה עבר עלי בשלושת החודשים האחרונים ומה למדתי מכך. אני היום מבין שזהו מסע ארוך, אני ממשיך ללמוד ולהחכים, וכמו כל אדם אחר עושה טעויות על הדרך (אמממ מוצרי חלב שמנים - פשוט לא נכנס לקופסא...).
יש לציין שכפי שהחלטתי בתחילת דרכי, שלושה חודשים יהוו את סיום המדידות השונות. אני אמשיך עם הדיאטה כמובן, אני אבדוק רק מדי פעם כאשר אני מרגיש שזה חשוב או בכדי לקבל את הפידבק שאני על הדרך הנכונה עדיין, אבל בגדול, אני רוצה לחזור לחיים ללא מדידות, ואין יותר שמח ממני על כך.
התקופה הזו הייתה חשובה בכדי ללמוד מה משפיע על גופי וכיצד, ועכשיו הכדור בידיים שלי, אם אני רוצה להמשיך לראות תוצאות לעתיד הקרוב או הרחוק, אני כבר יודע ממה להמנע ומה עושה לי טוב.



אז בואו נעבור על הגרפים השונים עם הסבר מהיר מתחת לכל אחד:

רמות גלוקוז (סוכרים) בדם - בוקר וערב:


עד ליום האחרון של החודש השלישי, לא היה יותר שמח ממני. שימו לב כיצד מאוזן הסוכר בדם הופך להיות על הדיאטה בחודש הזה.
לא היה יום אחד שבו עברתי את ה 100, הרבה מדידות בין לבין שאני לא רושם בגרף רק מוכיחות שזה היה עיקבי לאורך כל היום ולכל החודש. איזון מעולה - אחרי אימונים, אם זה בבוקר או בערב, או כל שעה ביום, ומכיוון שאני לא אוכל פחמימות, מה שאני אוכל כמעט ולא משפיע על הסוכר בדמי - בעיקר שומן.
אם אתם תוהים מה קרה ביום האחרון, זה אחרי כמות חלבונים גדולה מאוד בסטקייה BLT-prime, בה אימי לא אהבה את הסטייק כל כך ואני אכלתי את רובו...
לפני, אכלתי דיי הרבה סטייקים (מכיוון שאכלנו בחוץ הרבה, כולל ארבעה ימים באטלניק סיטי), אבל עד אז השתדלתי לא להגזים עם גודל המנה, עדיין זה היה אתגר. וכמו שתראו בגרף הבא, גם עם רמות מאוזנות של סוכר, רמות הקיטונים יכולות לרדת מאוד - בעיקר כאשר אני אוכל הרבה מוצרי חלב שמנים. 
זה משהו שלמדתי - מוצרי חלב אומנם לא מעלים סוכר בדמי, אבל כמו שאני חושד כבר מהחודש הקודם, וזה כנראה לא נכנס לי לראש, הם מעלים אינסולין אצלי או גורמים למצב דלקתי אולי, שמוריד את שריפת השומנים. אבל שוב, הרבה פיתויים ואתגרים עמדו בפני לאחרונה...

גרף קיטונים בדם - בוקר וערב:


בניגוד לגרף הסוכרים מעל, אפשר לראות כיצד שריפת השומנים עולה ויורדת בחודש האחרון. דבר שהשפיע על מישקלי כמובן (גרפים הבאים). ביליתי הרבה ימים מבאסים עם קריאות מתחת 1.0 מילימולר B-OHB, לפעמים הרבה מתחת ל 0.5!
מה שמדהים אותי כל פעם מחדש, זה כמה זמן לוקח לי לחזור לשריפת שומנים וקיטוסיס מחדש - לפעמים מספר ימים! וכל זה ללא אכילת פחמימות כלל.
עובדה זו מוכיחה לי דבר אחד - למרות שאדם מוריד את כמות הפחמימות או מפסיק עימם לגמרי, רגישות למאכלים מסויימים או כמות חלבונים גדולה מדי, פשוט יכולה להוציאו משריפת שומנים - אני מודה, זה מעט מתסכל.
הכללים על פיהם "אפס פחמימות" בנויים, נראים, במקרה שלי לפחות, יותר ויותר נכונים: לאכול רק מהחי. דגש ראשוני על שומנים. חלבונים לכמות הרצוייה/נוחה לי. מים לשתייה.
נשמע קשה אבל אפשרי. אני מתחיל להתרגל לרעיון ומפתח הרגל יומי של כיצד לאכול סביב הרעיון הפשוט הזה. ואת האמת, הרבה מההרגלים והרצונות הישנים נעלמים להם לאט לאט. אפילו את השוקולד המריר הורדתי למינימום. בנוסף מצאתי מקור מעולה בשבוע האחרון לשומן כבש (מהאהוב עלי!) במחיר ריצפה, יעשה לי את החיים הרבה יותר קלים!

* הערה: שאלו אותי הרבה בעבר אם למדוד סוכר בדם זה מספיק בכדי לראות אם אני בשריפת שומנים/קיטוסיס? אני מקווה שכמו שאתם רואים, התשובה הנחרצת היא - לא!
רמות גלוקוז בדם הם בדיקה מעולה לראות אם יש עליות וירידות מפעילות הורמונלית לא מאוזנת או מאכילה לא נכונה, הן אינן מבטיחות קיטוסיס!

משקל כללי, גוף רזה ושומן:


אז אפילו על כלום פחמימות אני יכול להעלות משקל, ואפילו שומנים.
אם יש משהו שאני מבין מכך, שלפחות אצלי, אני חייב להיות יותר קשוב לגופי (להוריד גבינות כבר אמרתי???). אומנם בשבועיים האחרונים המשקל ירד שוב, אבל זה כמו רכבת הרים. הכי חשוב זה ללמוד, ולא להלחץ.
אני מבין שהדיאטה הזו היא דרך חיים, אולי אני אראה את המשקל הרצוי בעוד כשנה? אולי אני ארד הרבה בחודש אחד? אולי אני אעלה משקל ושרירים?
משקל זה לא הכל, ולמרות שמה שהכניס אותי לכל עולם התזונה זה משקל גופי לתחרויות אופניים, היום אני מבין שיש דברים חשובים יותר מכך.

אחוז שומן על גופי:


גם אחוזי השומן עולים ויורדים. מעט מתסכל, אבל כמו שרשמתי למעלה. אני חושב שרק בטווך הארוך יותר אני אראה את התוצאות המתבקשות.

* שבוע + אחרון, גם במשקל וגם באחוזי השומן, אפשר לראות ירידה - זה מה שקורה כשאני מפסיק לאכול מוצרי חלב שמנים?

סיכום:

בסך הכל, אני מאוד מרוצה משלושת החודשים האחרונים.
בגדול, הכיוון הוא מאוד חיובי, הן מהצד המנטלי והן מהצד הפיזי. אומנם הירידה במשקל היא אינה משמעותית, אבל אפילו עם הטעויות והמעידות שאני עושה, השינוי הגדול ביותר שאני רואה, הוא אל מול המראה (תמונה מעל) ובהרגשה הכללית.

אפשר לומר בוודאות, שאין צורך בפחמימות כלל לפעילות תקינה של הגוף. עברו שלושה חודשים מאז שאכלתי את המנגו ההוא, אני מתפקד מעולה בכל הבחינות.

בחודש האחרון ירדתי מעט בכושר, אני מאמין בגלל חוסר זמן להתאמן על האופניים, בנוסף לירידות ועליות בשריפת השומנים ורמות הקיטונים בדם. אבל האימונים עדיין אפשריים, אפילו ללא פחמימות אני מגיע לרמות גבוהות מאוד על האופניים וכאשר אני "שם" זו הרגשה נפלאה. הרבה שינויים אני מרגיש על האופניים, אבל זה יצריך פוסט שלם בפני עצמו.

למדתי הרבה מה משפיע על גופי וכיצד. כמו שאני חוזר ואומר - אצלי זה גבינות שמנות ומוצרי חלב ו/או כמות חלבונים גבוהה.
אלו יהיו הראשונים שאני אחשוד בהם אם למישהו הדיאטה "לא עובדת", כולל ממתיקים למיניהם, אבל זה לא נוגע אלי, אני לא מרגיש צורך בהם כלל. בעצם אני חי ללא מתוק כלל בדיאטה...
אני מודה, מאוד מבאס להוריד גבינות שמנות ומעולות, והאמנו לי, אני מנסה גבינות מדהימות מכל העולם, אבל קשה לי למצוא אחת שאני יכול לאכול ללא הגבלה. כמו שאמרתי בעבר, חמאה נראת ומרגישה טוב איתי, אבל חוץ מזה, אני חושב שכדאי פשוט להפסיק לנסות.
אני גם רוצה לעשות הפסקה עם כל הסטקייות בעיר - גם יקר, וגם כמעט תמיד יותר מדי חלבונים שמעיפים אותי משריפת שומנים ליומיים הבאים.

כמו שאתם יודעים, עשיתי בדיקות דם מקיפות ביום שעליתי על הדיאטה, ואני מתכנן להמשיך כמובן, ואז לבדוק שוב 6 חודשים לדיאטה. עדיין לא העלתי פוסט על התוצאות הראשונייות, אולי אני כבר אעלה אותם בהמשך בהשוואה לבדיקות הבאות, נראה.

ובנימה אישית, לאחרונה מצאתי הרבה עיסוקים ותחביבים אישיים שלוקחים הרבה מזמני (הרבה מהקוראים פה ישמחו לשמוע על הפרוייקט החדש שלי לבניית קשת - primitive bow, בהמשך אעלה פוסט על בנייתה ותמונות), בנוסף אני מרגיש שבא לי לחיות את חיי מעט מחוץ למחשב, למרות שיש לי הרבה על מה לכתוב. אבל אין לזה סוף.
לכן אני אשתדל לענות לקוראים לשאלותיהם, אולי אכנס יותר לפייסבוק ואתערב בשיחות ועזרה לאנשים חדשים לנושא בקבוצות השונות.
אבל כמו שאני מרגיש עכשיו, הפוסט הבא שלי יהיה בעתיד הרחוק יותר. עמכם הסליחה.

אני ואמא היקרה בחופשת סוכות
גנים הבוטניים בברוקלין

24 תגובות:

  1. היי אביב, תודה רבה על הפוסט. מאד אינפורמטיבי ומעורר השראה. אני בפליאו כבר חודשיים, עדיין לא אפס"פ, ולקרוא את הנסיון שלך מאד עוזר, אני באופן אישי (למרות שמבין שלא בא לך) מחכה כבר לפוסט הבא שלך :)
    שוב תודה רבה רבה!!

    השבמחק
  2. הי אביב
    תודה על פוסטים שעזרו לי להיכנס לפליאו
    אתה נראה טוב
    המשך ולמד את עצמך ובהצלחה!
    אשמח אם רק תכתוב מה כן אתה אוכל אם לא סטייקים ולא גבינות שמנות, מההה כן?? :)
    תודה והמון בהצלחה לך
    לילך

    השבמחק
    תשובות
    1. חחח שמח שהבאתי אותך לפליאו
      אוכל הרבה שומן - שומן כבש, בשר שמן, ביצים, חמאה, ציר ועוד שומן לרוב... :)
      תודה על הכל

      מחק
  3. שלום אביב,
    רציתי לדעת האם זה אפשרי להיכנס לקטוזיס ללא מד קטונים וסטיקים?
    אני רוצה להיכנס לקטוזיס אך להתאמן באימוני כוח.

    השבמחק
    תשובות
    1. הי יוסף
      ברור שזה אפשרי בלי למדוד, אבל לעולם לא תוכל לדעת אם אתה באמת שם בלי מדידות. תבדוק בפייסבוק את הקבוצה של אפס פחמימות ישראל, אם אתה מוכן להגיע לרמה הזו של הגבלת פחמימות ולעשות זאת נכון, זה כמעט יבטיח שתגיע לשם ללא מדידות.
      שומע על עדויות פה ושם על אימוני כח וקיטוסיס, אבל תהיה מוכן לירידה ביכולת בתקופה הראשונה, לפעמים יכול לקחת מספר חודשים עד שהכח חוזר.

      בהצלחה

      מחק
  4. תודה על כל העדכונים.
    תהיתי איך אתה מעריך היום את כמות החלבון היומית שלך? אתה שוקל או מודד בעין גודל מנה מסויים. למשל מנה בגודל אגרוף וכו'.


    אני כבר כמעט חודשיים על 0. ולמען האמת התחושה שלי שאני די "מתנפח" בהיקפים ומרגיש פשוט שמן יותר. (תכלס גם במראה).
    לא אוכל כלל מוצרי חלב ולא שום "תחליף" רק בשר שומן ביצים חמאה ומים.

    יכול להיות לדעתך מצב שבו אני צריך לאכול אפילו עוד שומן כדי לקדם ירידה באחוזי שומן? (עברה לי מחשבה שאולי אני בכלל אוכל מעט מדי שומן והגוף ב"סטרס" או משהו). אשמח לשמוע את דעתך, האם אפשרי להשמין כך באפס פחמימות?

    השבמחק
    תשובות
    1. היי דני גבר
      אני מאמין שהשיחה בדף בפייסבוק אולי ענתה לך על השאלה, אבל לא אני לא מודד אלא כבר יודע לפי העיין אם אני אוכל יותר מדי חלבונים...
      לפי מה שתארנו בדף, רוב הסיכויים שאתה אוכל יותר מדי חלבונים, אבל זה קזה לדעת בלי כל האינפורמציה מסביב, בשביל זה אנחנו נצטרך שיחות ארוכות יותר.
      אנסה להמשיך לעזור בדף בפייסבוק :)

      מחק
  5. כל קוראי הבלוג הנפלא של אביב מזומנים להצטרף לקבוצת הפייסבוק של אפס פחמימות ישראל - קיטוזיס עמוק https://www.facebook.com/groups/ZeroCarbsIsrael

    השבמחק
  6. נכנסתי לקבוצה של אפס פחמימות.
    והתחלתי מיום שני להיות על 0 פחמימה,אני מרגיש כאילו רוקנו לי את כל הכוח,אני רוצה ללכת לרוץ בכדי שהגוף יפרק גליקוגן,יש קצת תופעות לוואי סחרחורות,בחילות,אבל דווקא עייפות אין כ''כ,אני דיי עירני אבל מעוך.
    אני מקווה שאני אוכל להוסיף בהמשך מוצרי חלב שמנים,כמו שמנת מתוקה,גאודה,גבינת שמנת,גבינה צהובה ויוגורט ביתי שמן,ומעט אגוזים ושוקולד(אחי קנה 5 ק''ג מסת קקאו ו2.5 חמאת קקאו)
    מה לגבי קפה שחור,תה חזק וכו'?

    השבמחק
    תשובות
    1. היי יוסף
      לפני שאתה עולה על הדיאטה, כמו תמיד עדיף לדעת כמה שיותר ולהיות מוכן. אני חייב לציין שבתחילת הדרך תצפה לתקופת הסתגלות שיכולה לקחת מספר שבועות.
      מה שאתה מתאר זה המעבר שהגוף עושה לאחר שנים של מטבוליזה ששורפת פחמימות לדרגה מסוימת (בעיקר ברמה המוחית), המעבר למטבוליזת שומנים וקיטונים תקח מספר ימים או שבועות.
      כעצה לי אליך, הייתי מוסיף מלח טוב, זה מאוד חשוב בהתחלה, ולוודא שאתה לא אוכל יותר מדי חלבון - שומן צריך להיות מקור קלורי עיקרי.
      אני שותה קפה, לא סגור על עצמי כמה זה "טוב" או "רע", אני שותה קפה שחור.

      בהצלחה.

      מחק
  7. סליחה אבל יכול להיות שהכל טעות אני אימנתי כמה אנשים בחיים שלי הם לא עשו אפס ולא פילאו ירדו בשומנים גדלו מסה יפה קיבלו קוביות בבטן ,אני מצטער אבל אתה לא נראה שרירי בכלל וגם אתה מודה שאתה מעבר ל10% אז בטוח לא יראו לך את הקוביות אבל זה לא העניין יש אנשים שחשים חלשים מרוקנים בפילאו ואפס יש כאלו שעלה להם הכולסטרול הרע וגם הטריגליצרידים ראיתי מחקרים אני מבין את העניין אבל בפועל אנחנו לא רופאים ולא דיאטנים יש מצב שאנחנו טועים האם אנחנו מכוונים אקח טעון לרקה?

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום מר ביגמן...
      יש הרבה דרכים לרדת במשקל - הרעבה למשל היא גם דרך, לא כולן עובדות לכולם באופן שווה (ואני ניסיתי גם את האחרונה), אתה צריך לזכור אבל שמראה חיצוני והורדת המשקל איננה הדבר המרכזי - יש הרבה מתחת לפני השטח שמצביעה על דרך חיים זו כדאית ובריאה לחלוטין.
      אגב, אני לא 10% שומן או למטה, אבל בהתחשב שבתחילת השנה הייתי קרוב יותר ל 20% (!) אני חושב שעברתי דרך ארוכה. ירדתי מ 190+ פאונד חזרה לכיוון ~170 פאונד. אגב רוב המשקל ירד על פליאו דל פחמימות בכלל, על הדיאטה הנוכחית אני נמצא פחות מארבע חודשים. כמו שאתה רואה יש ירידות ועליות ואצלי זה תלוי בהרבה גורמים.
      אני מסכים עם משהו שאתה אומר - אחד יכול לעלות משקל על דיאטה קיטוגנית ובטוח שעל "פליאו". זה לא כדור קסמים. בגלל זה קראתי לבלוג שלי "מעבר לפליאו". גם אני עדיין לומד מה טוב לגופי ומה לא.

      כולסטרול הוא נושא מאוד מורכב, אני אצטרך לרשום לך תגובה של 20 עמודים בשביל להכנס לזה אבל בוא נגיד את זה כך - אין שום הוכחה מדעית בשום מקום שכולסטרול מהווה סיכון למחלות לב! ואני אשמח לקרוא על כל מחקר שתוכל להביא לי לקריאה שיראה אחרת. ההמלצות בנויות על פי מידע מאוד לא מדויק - במילים יפות... אז לא מעניינת אותי כמות כולסטרול כלל...
      טריגליתרידים כם מראים על בעיה מטבולית (תנגודת אינסולין), כל מחקר שאני מכיר מראה שהטריגליצרידים יורדים כאשר הפחמימות יורדות - יש גם מנגנון כימי ברמת הכבד והורמונים שונים שגורמים לכך אבל שוב, זה ארוך בשביל להסביר.
      גופי לא מתמודד טוב עם פחמימות (יש לי פוסט בנושא כשאני מגלה שאולי אפילו אני טורם סוכרתי אחרי ארוחה עם פחמימות), לכן אני על אפס"פ היום. אם יקרה לי משהו רע, אם ארגיש רע, אם בדיקות הדם הבאות שלי יראו בעיות, אני אהיה הראשון שאנסה דברים אחרים ואגיד בקול גדול שהדיאטה לא עובדת, לי לפחות... בינתיים הכל סבבה.

      כל אחד שיקרא את החומר ויעשה לשיקולו

      אבל תודה על ההערה ובהצלחה גבר

      מחק
    2. אהבתי כנות מקום ראשון

      מחק
  8. זו טעות לטעון שרמות כולסטרול הם לא סיכון למחלות לב , יש קשר ידוע בין הסיכונים הקרדיווסקולרים ולרמות כולסטרול גבוהות בהם .
    בין השאר יש קשר ישיר בין רמות כולסטרול גבוהות ורמות LDL גבוהות בדם.
    אחד ממקורות המידע האמינים שאני יכול להציע לך לבדוק בנושא הם AHA , שכיום ההמלצות שלהם קובעות את הסטנדרטיים הטיפוליים בלא מעט מדינות בעולם , במיוחד בארה"ב .
    אשמח אם תראה לי מנגד מחקר אחד שטוען שרמות כולסטרול גבוהות הן לא גורם סיכון למחלות לב וכלי דם , אשמח להחכים.
    בנוסף , תרשים רמות הסוכר שהצגת לא ברור על מה הוא מתבסס , אם אתה חולה סכרת מדובר בערכים מעולים ובשליטה מצויינת ברמות הסוכר , אם לא , לא ברור למה אתה משייך את הערכים האלה לסוג התזונה שאתה צורך ולא לפעילות לבלב תקינה לחלוטין. , מעבר לזה חסרה האינדיקציה של ערכי הסוכר שעתיים אחרי האוכל כדי לדעת אם מדובר בתפקוד לבלב שמור.

    השבמחק
    תשובות
    1. הי עידו
      סתם עובדה שתמצא מעניינת - לשליש מאלו שעוברים ארוע או התקף לב, יש כולסטרול מתחת ל 200 טוטאל. שוב בכדי להכנס לנושא המורכב הזה נצטרך לשבת יחד שעתיים שלוש על כוס קפה וגם אז שום דבר לא חקוק בסלע. בכל זאת אענה בקצרה לאלו שעוקבים.
      LDL הוא בכלל לא כולסטרול אלא לייפופרוטאין שמשמש ככלי להסעת הכולסטרול בדם. במשך שנים הרפואה הקונבנציונלית האשימה את ה LDL כגורם למחלות הלב (ללא הוכחה קלינית)
      אומנם רוב החצים מראים שגודל החלקיקים של LDL-C מהווה סממן טוב יותר. ככל שהם גדולים יותר כך יותר טוב, ככל שהם קטנים יותר הדבר מצביע על בעיה כלשהי.
      אף קופת חולים לא תבדוק זאת כי זה יקר מאוד ולא נכלל בשיקול הרופא כלל (כל מה שמעניין אותו לרוב זה טוטאל כולסטרול לצערינו).
      אגב, הרבה מחקרים מראים שהדפוס של ה LDL הופך להיות גדול יותר על דיאטה נמוכה בפחמימות, סתם לידע כללי.
      מצטער להגיד לך את זה אבל המקום האחרון שאני אגש לעיצה יהיה AHA - American Heart Association ואני לא אכנס למה... :)
      תרשים רמות הסוכר הן מעולות למישהו על סף טרום סוכרתי ב-ג-ל-ל שאני על דיאטה ללא פחמימות אבל מבוססת על שומן! הנתונים למעלה הם מבדיקת בוקר וערב במשך החודש השלישי... אתה מוזמן לבדוק את הפוסט שלי, כשגיליתי שיש לי בעיה עם רמות סוכר ואני מוגדר כטרום סוכרתי (בדיקת A1C של 5.8 אישרה זאת) - וזה היה אחרי ארוחה פוסט אימון עם כ 80 גרם פחמימות מפלנטיין!

      http://meeverlapaleo.blogspot.com/2013/07/blog-post.html

      לגבי בדיקות אחרי האוכל, אומנם לא פרסמתי את כולן בבלוג אבל תאמין לי גבר, אני האחרון שאתה צריך להגיד מתי ואיך לבדוק. היו ימים שהייתי בודק סוכר וקיטונים קרוב ל 10 פעמים ביום! האצבעות היו כואבות, הכל בשביל לראות מה משפיע ואיך.
      אני שמח לדווח שרמות הסוכר נשארות מתחת ל100 במשך כל היום - אם זה לפני או אחרי הארוחה, או אחרי אימונים וכו'. אין פלא לא? אני לא אוכל פחמימות שיהפכו לגלוקוז, אז למה לי לצפות אחרת?

      אשמח לענות על עוד שאלות יותר ספציפיות, אבל תנסה להראות התעניינות והערכה, רק כי אתה לא מסכים עימי עכשיו, לא אומר שאני טועה או אולי בדרך הלא נכונה. סמוך עלי, אני בודק הכל.

      אביב

      מחק
    2. היי אביב,
      מצטער אם יצאה תגובה קצת לא לעניין , כתבתי מהר ולא שמתי כל כך לב.
      לגבי העובדה שציינת , נכון שלחלק מהאנשים שעוברים התקף לב אין בהכרך כולסטרול גבוה , בגלל שלא מדובר בגורם הסיכון היחיד , קח בחשבון שבתהליך של Atherosclerosis יש גורמי סיכון נוספים כמו יתר לחץ דם ראשוני או שיניוני , סכרת , השמנה וכו.. היות וטרשת עורקים היא גורם הסיכון העיקרי לבעיות קרדיווסקולריות חשוב לא להתעלם מגורמי הסיכון בינהם גם כולסטרול.
      ה LDL שלעצמו אינו אשם במחלות הלב כשלעצמו , כמו שכתבת , מדובר בליפופרוטאין , הבעיות שקשורות לליפופרוטאינים הן רבות , אבל ברוב המקרים בגלל נוכחות של רדיקלים חופשיים ה LDL משנים את המורפולוגיה שלהם לLDL-ox ונאכלים על ידי מאקרופגים שלא מזהים אותם כ self, ובהמשך נהיים foam cell ומשם התהליך הטרשתי מחמיר .
      דבר נוסף שמתרחש הוא כש האפוליפופרוטאין ( Apolipoprotein) לא מתמחזר במנגנון גולג'י ולכן ה LDL נשאר בדם ואיתו גם הכולסטרול.
      או למשל אתה יכול לפגוש מנגנונים דומים ב Familial hypercholesterolemia שבמקרים האלה בגלל ירידה בכמות הרצפטורים ל LDL יש עליה בכולסטרול , זו מחלה גנטית שלרוב קיימת בהטרוזיגוטים ובמקרים חמורים בהומוזיגוזים .

      אלו מעט מאוד דוגמאות ועל קצה המזלג ( ביום שניפגש לקפה נדבר על זה לעומק :) ) שדרכן אני מנסה להסביר שיש הוכחות קליניות לכך ששינויים פתולוגים על רקע גנטי או סיבות אחרות במולקולות LDL ובמרכיבה הם גורמים לסיכון קרדיווסקולרי שיש להתייחס אליו ,
      אני חייב לא להסכים איתך לגבי זה שרופאים בודקים לצעירים רק כולסטרול טוטאלי , בבית החולים שאני לומד בו אבל ללא קשר אלו גם ההמלצות הכלליות , בודקים גם LDL וגם HDL ופרופיל שומנים מלא , אגב , למה אתה לא מתייחס להמלצות של AHA? , ועל סמך מה? הייתי שמח לשמוע כי אני חושב שזה לא נכון , זה יכול להיות דיון מעניין.
      אגב, במיוחד בארה"ב מקובל לטפל בגיל צעיר בהפרעות שומנים כבר בגיל מאוד צעיר כשיש סימנים וזאת כדי להפחית סיכונים עתידיים ומוות בגיל צעיר.
      אגב, לא רק בדיקות הדם מעניינות את הרופא , גם ה BMI שלך , גם היקף המותניים , ועוד..

      ה A1C שלך מתאים לתרום סכרתי , אבל עדיין צריך לעשות בדיקת העמסת סוכר כדי לדעת יותר טוב.
      רק בדיקה שך A1C לא נותנת לך מספיק אינפורמציה , ומהגרף קשה להבין מתי הערכים חוזרים לנורמה אחרי האוכל ואם המדידה נעשתה לפני או אחרי האוכל , לכן קשה לדעת.
      אני יכול להמליץ לך לא לבדוק סוכר כל כך הרבה פעמים ביום , לצרכים רפואיים תספיק לך בדיקה אחת ביום או בבוקר כשאתה קם ושעתיים אחרי הארוחה , או לפני כל ארוחה ושעתיים אחריה , מעבר לזה מבחינה רפואית והיות ואתה לא מזריק אינסולין אין שום סיבה לכל הבדיקות האלה, גם חולים שמזריקים אינסולין בודקים את הסוכר לכל היותר 6 פעמים ביום!
      לפי ה A1C שלך 5.8 רמת הגלוקוז שלך ב 3 חודשים האחרונים היתה 120mg/dL בהחלט כדאי לך לשמור , A1C מעל 6.5 הוא כבר קריטריון אבחנתי.

      אני לא חושב שאתה טועה , האמת שבהחלט התרשמתי מהיידע שלך ומהעבודה שאתה עושה
      בסופו של דבר אני חושב שזה מאוד חשוב שאתה דואג לגוף שלך ובודק את עצמך , לגבי הדרך יש הרבה דרכים , אם זו הדרך שעובדת בשבילך אין סיבה שלא תלך איתה ותמשיך בעבודה הטובה.
      ההערות שנתתי לך היו ממקום ביקורתי מדעי וחס ושלום אישי , כמו למשל שחסרות יחידות מידה בתרשימים , קח בחשבון שיש כמה יחידות מידה שאפשר לייצג בהם ערכי סוכר , אבל לא כדי לבקר אותך אישית , אתה לא צריך להתגונן בתשובות שלך , עושה רושם שאתה בטוח במה שאתה אומר אבל הייתי מציע לך להיות פתוח לעוד דעות שיכולות להעשיר את תהליך הלמידה שאתה נמצא בו.
      לא כל הרופאים רעים ובורים :) עוד כמה חודשים אני גם אכנס לקטגוריה הזו.. דיי לא כולנו כאלה :) חחח



      מחק
    3. עידו
      רשמתי לך תגובה ארוכה ומפורטת שלקחה לי כחצי שעה אולי יותר מזמני - איך שבאתי לפרסמה, היא נמחקה כי לא הייתי מחובר!!!

      כשזה מגיע למרכיבי הדם השונים, אכן הם יכולים לנבא הרבה יותר טוב אם לאדם מסוים יש בעיה מטבולית או דלקתיות שיכולה לגרום גם למחלות לב.
      טוטאל כולסטרול לא אומר כלום - אני יודע שקשה לשמוע זאת, בא נשכח מה מלמדים אותך לשנייה, ואם יש לך אי פעם את הזמן - תן מבט על מה הדעה הזו מבוססת, תשאל על אילו מחקרים בדיוק? האם יש הוכחות?
      לגבי המשתנים השוני - LDL משנה את גודל החלקיקים לגדולים יותר (רצוי) על דיאטה דלת פחמימות. HDL- עולה בכמות כאשר אתה אוכל יותר שומנים, בעיקר רויים! טריג' - אחד המשתנים החשובים ביותר - יורדים משמעותית כאשר אחד מגביל פחמימות וסוכרים, וזה כן מוכך מדעית. שומנים לא מעלים טריג' - למרות שההגיון אומר ההפך.

      לצערי, הרופאים היום מונחים לרשום סטטינים על פי כמות כולסטרול טוטאל, שאר המשתנים חשובים, אבל הכולסטרול טוטאל הוא שקובע. הרף המגוחך הזה כל כמה שנים יורד - היום זה 200!!!
      אם רופא פה בארה"ב לא רושם למישהו עם 240 סטטינים זה נקרה חוסר מקצועיות רפואית! זה לצערי המצב. רוב הרופאים לא מודעים למדע העכשוי מאחורי התזונה וההוכחות הנוכחיות. תעשיית התרופות היא זו שקובעת מה בריא ולאיזה כיוון ללכת - לצערינו.

      הבדיקות דם שביצעתי, כולל A1C היו אחרי דיאטה דלת פחמימות יחסית, נוסך פליאו, אבל עם פירות סוכרתיים ועמילניים אחרי אימון. אני לא הייתי רוצה לדעת מה היה המספר שלי אם הייתי על דיאטה מערבית שמושטטת על פחמימות לרוב כמו שהייתי לפני מספר שנים - הייתי בטח מוגדר כסוכרתי... יש לי את במשפחה גם, בנוסף לדיאטה מאוד גבוהה בפחמימות וסוכרים רוב חיי...

      לגבי הסממנים האחרים שקובעים אם יש לאדם תסמונת מטבולית, רשמתי על כך בפוסטים ישנים שלי, אתה מוזמן לבדוק - במרכזה של התסמונת המטבולית זה נראה יותר ויותר שתנגודת אינסולין היא מרכז הבעיה.
      BMI לא חשוב כל כך כמו היקף מותניים, כי הוא לא מראה יחס של שומן אל מול גוף רזה, כמו שרירים באחוזים.
      למרות שאתה לא רואה בגרפים למעלה, אני הייתי בודק ועדיין בודק סוכר במשך כל היום. אני יכול להגיד את הדבר הבא בוודאות: פחמימות יעלו לי הכי הרבה סוכרים, ויגרמו לחוסר איזון בימים שאחרי. חלבונים יכולים לעלות סוכרים אני אני אוכל מעל כמות מסוימת - גלוקוניאוגנזה.
      שומנים אינם מעלים סוכר כלל - לא משנה כמה אני אוכל.

      בכל מקרה אני הולך לעשות בדיקת דם נוספת 6 חודשים על הדיאטה הנוכחית שלי בכדי לבדוק לאן הרוח נושבת, כולל A1C כמובן.
      מה דעתך? מה יהיה כיוון המשתנים השונים על דיאטה שמבוססת על שומנים רוויים מהחי בעיקר (90%), ללא פחמימות ומוגבלת בחלבונים? האם אתה רואה הרעה במצבי כרופא לעתיד? :)

      אני ממש שמח לראות יש התעניינות מרופא לעתיד, זה חשוב מאוד כדור הבא של הרפואה שתשאל האם הדוגמות וההמלצות העכשוויות הינן נכונות? האם הן מבוססות על מדע אמיתי? האם יש הוכחות? אני ממש שמח שאתה מוצא את הבלוג שלי מעניין ומקווה שהמסע שלי יתן לך השראה וכך יעזור ואנשים בהם תטפל בעתיד!
      שיהיה לך המון בהצלחה, ומקווה לשמוע בעתיד.

      אביב

      מחק
    4. סורי על השגיעות למעלה, רשמתי את זה מהר...

      מחק
    5. היי אביב

      הסיבה שכולסטרול טוטאלי זו אינדיקציה לטיפול בסטטינים (וגם שם יש מספר סוגים) היא שרמות גבוהות של כולסטרול כללי מצביעות על בעיה ברמת האפוליפופרוטאינים בעיקר B-100 , אותם B-100 הם אלו שמכוונים את ה LDL לייעד שלו , אם זו רקמת שריר או תאי שומן לצורך מטבוליזם.
      בגלל בעיות שונות שיכולות להיות ברמת ה B-100 , אם זו פגיעה מרדיקלים חופשיים . או חוסר מיחזור של B-100 באיבר גולג'י , ה LDL נשאר ללא הכוונה ובעצם עומד במחזור הדם ויכול לייצג מצב בו נראה גם בהתאמה כולסטרול טוטאלי גבוה , מתאים למצב שתיארתי אבל לא בהכרך , לכן לרוב מבצעים הערכה של פרופיל שומנים מלא , ומודדים LDL , HDL טריגליצרידים ועוד..
      הסיכון הנוסף הוא שאותן מולקולות LDL ללא האפוליפופרוטאין B-100 (אשר לרוב נפגעו מרדיקלים חופשיים) יאכלו על ידי מאקרופאג'ים שלא מזהים יותר את המולקולות האלה כחלק מהאורגניזם ויהפכו ל foam cell שיגרמו להתהליך טרשתי ויחמירו את התהליך הטרשתי הקיים , ובמידה מסויימת יש גם הטוענים שכבר באפילו בתינוקות יכולה להיות קיימת התחלה של תהליך טרשתי .
      לכן אני לא חושב שהרופאים טועים לרשום סטטינים לחולה עם רמות כולסטרול גבוהות , סטטיסטית זה מוכך שאותם אנשים הם בסיכון משמעותי לסיכון קרדיווסקולרי.
      בהחלט יש מקום להתערב ברמת התזונה ללא ספק! קח בחשבון שלא כל הפציינטים מוכנים לאמץ תזונה חדשה שמגבילה אותם מאוד , רובם חוזרים להרגלים הישנים שלהם ולכן אין ברירה אלא לטפל בהם תרופתית.
      מעבר לזאת , כולסטרול יכול להיות גבוה ללא קשר לתזונה שלך , הגוף שלנו יכול לייצר כולסטרול בעצמו , לרוב כאשר רמת הכולסטרול עולה כתוצאה מאכילה זה מגביל את הסינטזה של כולסטרול בגוף , האנזים שאמור להגביל את הסינטזה הוא HMG-CoA reductase , אבל לפעמים המנגנון הזה לא עובד , והגוף מייצר כולסטרול ולא מפסיק עם עליה ברמתו כתוצאה מאכילה למשל, וזה המקום להתערב למשל בסטטינים , הסטטינים עובדים על האנזים הזה ומורידים את הסינטזה של כולסטרול בגוף.
      בנוסף כחלק מהמכניזם שהסברתי קודם לגבי האופליפופרוטאינים לדוגמה B-100 , הודגם שסטטינים מעודדים LDL uptake בכבד.

      אתה צודק לגבי הדיאטה המערבית , לוודאי אם היית ממשיך בדיאטה מערבית , במיוחד בארה"ב קל מאוד למצוא אוכל מאוד לא בריא , סביר מאוד להניח שהיית מהר מאוד חולה בסכרת בהתחשב ב A1C שלך .

      מחק
    6. לגבי התסמונת המטבולית אני מסכים איתך לחלוטין , ההתנגדות לאינסולין היא גורם מאוד מאוד משמעותית , שמביאה איתה סיבוכים ותחלואה משמעותיים.
      אין לי ספק שפחמימות יעלו את רמות הסוכר בצורה משמעותית , אין ספק , אולי כדאי לבחור פחמימות קצת יותר מורכבות אבל גם אז אין ספק שלאומת חלבונים הפחמימות יעלו משמעותית את רמות הסוכר.
      נכון ששומנים לא מעלים סוכר , אבל , במידה ואתה לא מתאמן ומעלה במשקל התנגודת לאינסולין עולה , אתה צריך מטבוליזם שמתפקד טוב , מה שבחולי סכרת לרוב משובש (רובם אם לא כולם סובלים מתנגודת משמעותית לאינסולין ומצבם יחמיר ) , כל עוד אתה טרום סכרתי אתה יכול לאכול הסיכון הוא נמוך , כמובן במידה ואתה עושה פעילות גופנית ומנטר את המצב כמו שאתה עושה.
      נכון שבדיאטה מסוג זה חלבונים יומרו לרוב לסוכרים בגלל שאצלך בדיאטה קטוגנית מנגנון הגלוקוניאוגזנה פעיל במיוחד ולכן הוא ממיר יותר מהר מהרגיל את החלבון לסוכרים.

      אתה עושה בצדק לבדוק את ה A1C , אם אני רואה הרעה במצבך כרופא לעתיד? במקרה שלך ספציפית שאני רואה אתה מאוד מודע ובודק את עצמך אני לא חושב שתהיה הרעה במצב , אפילו יכול להיות שיפור , אני יכול להבין למה רופאים לא יאהבו אולי את הדיאטה הזו אבל אני חושב שמבחן התוצאה צריך לקבוע , אם תהיה ירידה ב A1C ואם בדיקות הדם הכלליות יהיו טובות למה לא .
      אני הייתי מציע לבדוק גם אנזימי כבד כדי לראות מה המצב שם , חשוב לבדוק שהדיאטה העשירה מאוד בשומנים מהחי , לא נראה התחלה של כבד שומני, ואני יודע שאתה לא מאמין בזה , אבל תבדוק גם כולסטרול :) חח

      הבלוג שלך מאוד מעניין, בהחלט לפני שנכנסתי לפה לא ידעתי על דיאטה קטוגנית יותר מידי , בטח שלא יצא לי לקרוא על מישהו שמנסה ויש לו עוד בלוג שמסקר את כל מהלך הדיאטה , אני חושב שזו אופציה מאוד מעניינית כדיאטה שאני אשמח לקרוא עליה ולשמוע איך אתה מתקדם :)
      לגבי ההמלצות שקיימות כיום , בעולם הרפואה ההמלצות של היום הן כבר ישנות כי כל יום יוצא משהו קצת אחר והמלצה קצת שונה , לכן אנחנו משתדלים להיות כמה שיותר מעודכנים במחקרים גדולים וחשובים , אלוהים יודע כמה חרא אכלתי בקורסים לסטטיסטיקה וקריאת מחקרים כדי להבין עד כמה מחקר הוא אמין או לא :) , חשוב תמיד למרות כל המחקרים לדעת לחשוב בעצמך ונפרד מכל שפע האינפורמציה שמגיעה אלייך ולסמוך על היידע שלמדת כדי לקבל את ההחלטה הכי נכונה שאפשר .
      המון תודה על הברכות! ושיהיה לך המון בהצלחה! אני אעקוב אחרי הבלוג , תספר לנו איך הולך! :) חוץ מזה אנחנו יכולים תמיד להמשיך את הדיון בתגובות , אני אוהב לדבר על רפואה ובמיוחד כשמנגחים את הדעות אחד של השני חח שלא יהיה משעמם וגם נלמד משהו חדש!

      מחק
    7. עידו במיוחד בשבילך, הקדשתי לתשובותי פוסט שלם:

      http://meeverlapaleo.blogspot.com/2013/11/blog-post.html

      מחק
    8. חחחחח וואו , נכנסתי בדיוק וראיתי את הפוסט :) חחח אל דאגה, צפה לשלל תשובות :) חחחח
      בטח יקח לי כמה ימים לענות על הכל וללמוד בין לבין אבל בהחלט הדיון ימשיך!

      מחק