יום חמישי, 30 באוגוסט 2012

התסמונת המטבולית - Metabolic syndrome



התסמונת המטבולית או כמו שרבים קוראים לה "סינדרום X", היא מכלול של כמה פרמטרים שמובילים למחלות העולם המערבי ולבעיות בריאותיות רבות.
במרכזה של התסמונת המטבולית עומדים שלושה קריטריונים: השמנה, פרופיל כימי רע של הדם וחוסר רגישות לאינסולין.
בכדי לדעת אם אתה מאובחן עם התסמונת המטבולית אתה צריך לשאול את עצמך מספר שאלות פשוטות - האם יש לך עודף משקל? היקף מותניים רחב? לחץ דם גבוה? ערך גליקמי (סוכר דם) או טריגליצרידים גבוהים? האם יש לך כולסטרול HDL נמוך?

אם ענית על אחת השאלות הנ"ל בחיוב, אתה לדרגה זו או אחרת לא רגיש לאינסולין. אם אתה עונה על שלושה, אתה רישמית מאובחן עם התסמונת המטבולית.
בעולם הרפואה זה כבר לא נתון לויכוח, כולנו מודעים למה התסמונת המטבולית מובילה, אם אתה מאובחן עם התסמונת המטבולית אתה חשוף ברמה גבוהה יותר לרוב תחלואות העולם המערבי.
כולם מסכימים עם ההשלכות של התסמונת המטבולית, בשביל להבין כיצד קשורה התסמונת לרוב תחלואות העולם המערבי (כאשר רובן רק בסימן עלייה) ניתן להביט בתרשים הבא:

התסמונת המטבולית

 מה שעולם הרפואה אינו מסכים עליו הוא הגורם לתסמונת המטבולית, אולם ככל שנתונים ומחקרים רבים נערמים בנושא הכיוון הכללי הוא שחוסר רגישות לאינסולין הוא מרכז התסמונת, ככל שנעמיק יותר בבלוג שלי אני חושב שגם דעתי האישית תתבהר.
אני רוצה להדגיש משהו אחד מאוד חשוב, התסמונת המטבולית היא לא תוצאה של השמנה או אורך חיים עצל ללא פעילות גופנית, אלא השמנה ועייפות כרונית (חוסר פעילות ועצלנות) היא התוצאה של התסמונת המטבולית. כלומר, ברגע שאתה מתחיל לפתח את התסמונת המטבולית, וככל שתהיה פחות רגיש לאינסולין, תהיה לך תטייה להשמנה וחוסר אנרגייה שיתבטאו באי רצון לעסוק בפעילות גופנית (מוכר למישהו? עייפים כל הזמן?).
אפשר לומר שהשמנה היא רק אחת ההשלכות של התסמונת המטבולית, בדיוק כמו שסכרת סוג 2 היא אחת ההשלכות של התסמונת המטבולית ולא הגורם.
במילים אחרות - אנשים רזים יהיו רגישים יותר לאינסולין וגמישים יותר מבחינה מטבולית (ניגע בזה בהמשך), ולכן הם יהיו אנשים פעילים יותר בכללי, אנשים שמנים אינם רגישים לאינסולין ולכן יהיו "עייפים" יותר וחסרי אנרגיה.
ואכן, ישנם הרבה אנשים רזים עם התסמונת המטבולית, מה שמסביר את טענתי - השמנה היא אחת התוצאות של התסמונת המטבולית ולא הגורם!

זו נקודה מאוד קריטית ועל כולנו להבין אותה (כולל כולם - רופאים, דיאטנים, משפחה וחברים), כי בעצם עכשיו הקערה מתהפכת על פיה. אם עד היום הייתם מאשימים את האוכלוסיה השמנה על עצלנות, חוסר פעילות ואכילה מרובה, כעת אנו מבינים שישנו גורם מסוים מאחורי תהליך ההשמנה, שדוחף את האנשים הללו להיות שמנים. ובמרכזה עומד חוסר הרגישות לאינסולין.




אם נצליח להבין מה הגורם העיקרי לתהליך ההשמנה ומה עומד מאחורי חוסר הרגישות לאינסולין, נוכל להגיע לשורש הבעיה ולהפסיק או אפילו להפוך את התסמונת המטבולית.

אגב, תודה לדר' פיטר עטייה על ההשראה לפוסטים הללו.
למי ששולט באנגלית, זה אחד הבלוגים האהובים עלי, מומלץ בחום.

3 תגובות:

  1. "אכן, ישנם הרבה אנשים רזים עם התסמונת המטבולית, מה שמסביר את טענתי - השמנה היא אחת התוצאות של התסמונת המטבולית ולא הגורם!"
    זה רק מוכיח שהשמנה היא לא הגורם היחיד (!) לתסמונת המטבולית, עדיין ייתכן והיא אחד הגורמים.

    השבמחק
  2. ותודה על הבלוג הנפלא, המשך עם הפוסטים, אני עובר עליהם עכשיו מהתחלה לסוף...

    השבמחק
  3. איך גורמים לאנשים כאלה לעשות דיאטה מהירה?

    השבמחק