יום שני, 5 באוגוסט 2013

דיאטה קיטוגנית - סיכום חודש ראשון


ארבעה שבועות עברו מהלילה האחרון שאכלתי פחמימות, לא יאמן כמה מהר הזמן רץ.
אני חייב לציין שכל יום שעובר אני רואה שיפור ומגלה אספקט חדש, הן מהבחינה הפיזית והן מהבחינה המנטלית, שפשוט גורמים לי לרצות להשאר בדיוק איפה שאני - שריפת שומנים וקיטוסיס ברמה קבועה!

לפני שאני עובר לגרפים עם כל המידע שאספתי בארבעת השבועות האחרונים, ברצוני להדגיש שינוי שאני הולך לבצע בפירסום המידע בעתיד:
מהיום אני אפרסם סיכום חודשי כל ארבעה שבועות.
פריסת הסיכום על בסיס חודשי יאפשרו לי יותר זמן לכתוב, ישנם הרבה נושאים ופוסטים שאין ביכולתי להגיע אליהם.
כל חודש יכלול את אותם המשתנים אבל בנוסח מעט שונה.
רמות הגלוקוז והקיטונים מהווים מידע מאוד חשוב על בסיס יומי ולכן אשאירם כפי שהיו - על בסיס יומי, בוקר וערב.
משקלי הגוף השונים ואחוזי השומן אינם נחוצים על בסיס יומי כלל, ולכן יעברו לבדיקה שבועית - פחות לחץ, אני רק רוצה את הכיוון הכללי.

ועכשיו לגרפים שמסכמים את ארבעת השבועות האחרונים:

רמות גלוקוז (סוכרים) בדם - בוקר וערב:


אין הרבה מה להגיד על רמות הסוכרים בשבועיים האחרונים.
אולי הדבר היחיד שאפשר לראות היא עלייה קלה בבוקר יום 25 לדיאטה. לילה לפני, היה הנסיון הראשוני שלי בסטקייה המדהימה שתהפוך למסעדה הקבועה שלי עד שאמצא מקום טוב יותר - BLT prime. ותסמכו עלי, אני הולך לנסות את הסטקייות הטובות בעיר, אחת אחר השנייה.
בלילה זה, בהחלט אכלתי הרבה מדי חלבונים מההתלהבות הראשונית. לשמחתי, כמו שתראו בגרף הבא, נשארתי בקיטוסיס בבוקר. ההרגשה היתה קצת כבדה ולא נוחה, אבל לא קרובה אפילו לנפילת האנרגיות שעברתי בסוף השבוע בפוקנוס.

גרף קיטונים בדם - בוקר וערב:


אני ממש שמח לראות את רמות הקיטונים מתייצבות יפה מאוד בין 1.5 מילימולר ל 2.5 מילימולר בממוצע. בדיוק היכן שאני רוצה להיות.
ההרגשה ממש מעולה, על אחת כמה וכמה כאשר הרמות עולות לכיוון ה 3.0 מילימולר, ועם קריאה של 4.5 באחד הבקרים, אין יותר שמח ממני.
יותר חשוב להדגיש - בכל רגע נתון הן אינן נופלות מתחת ל 1.0 מילימולר בשבועיים האחרונים. ואני מרגיש זאת, הן מבחינה פיזית והן מבחינה מנטלית.
כל עוד הן נשארות בטווח הזה, אני נותן לגוף את ההזדמנות המירבית להתייעל בשריפת שומנים וקיטוסיס להפעלת כל חלקי הגוף, כולל המוח.

משקל כללי, גוף רזה ושומן:



אפילו אם הנתונים הללו אינם מדויקים במאה אחוזים, הכיוון הכללי ממש חייובי. אומנם נשארתי בסביבות ה 168 פאונד בשבועיים האחרונים (76 קילו), אבל משקל הגוף הרזה מראה שוב עלייה, בניגוד לשבוע שעבר.
בארבעת השבועות האחרונים ירדתי יותר מקילו וחצי סך הכל.
משקל השומנים הכללי על גופי הראה הבוקר 20 פאונד, או כ-9 קילוגרם שומן על גופי - ירידה של 1.4 קילוגרמים של שומן מאז התחלת הדיאטה לפני 4 שבועות.
כאן חשוב לי להדגיש שוב, כמעט כל מה שאני אוכל זה שומן רווי, אבל "ממש מפתיע" שהורדתי קרוב לקילוגרם וחצי שומן בארבעה שבועות...

אחוז השומן על גופי:


עכשיו אתם מבינים למה אפשר להשתגע כאשר אתה מודד את משקלך כל יום, בלי לדעת את אחוז השומנים על גופך?
רק מאחוזי השומן שמשתנים מיום ליום אצלי, אפשר לראות עליות וירידות לאורך כל החודש האחרון.
זה אומנם מרתק לראות, אבל זה מוכיח שהגוף הוא מכונה נפלאה ומסובכת, משקל גוף כללי אינו מראה תמונה כללית כלל!
אם אני מתעלם מהעלייות והירידות במשך ארבעת השבועות האחרונים, ואקח רק את המספר הראשוני וזה של המדידה האחרונה הבוקר, אני צריך להיות שמח מאוד.
מ 13.4% שומן, ל 11.9% שומן בארבעה שבועות זה לא רע בכלל.

סיכום:

כמו שרשמתי למעלה, עם כל יום שעובר בו אני נמצא במצב מטבולי קיטוגני החיים נראים אחרת.
אני ממש לא רוצה לעשות לעצמי "עין הרע", אבל ההרגשה הכללית היא פשוט נפלאה. זה משהו שלעולם לא אוכל להעלות לגרפים.
לראות את המספרים השונים וההתקדמות זה מגניב, אבל זה לא מספר את כל הסיפור כלל. סוף סוף אחר כל הזמן הזה, להכנס למצב מטבולי קיטוגני זה פשוט לחיות ביקום המקביל לעולם בו כל האנשים האחרים חיים בו היום.
אני לא רוצה להכנס לפרטים, כי זה יצריך פוסט שלם נפרד. אני אמשיך עם הדיאטה כמובן, בכדי לוודא שההרגשה הזו היא איננה משהו חולף ראשוני, ורק מקווה שהשינויים ימשיכו לטובה.
ברגע שארגיש שאומנם זו ההרגשה הטבעית במצב מטבולי זה (לפחות לי), אעלה פוסט מרתק ומפורט על ההרגשה הנפלאה הזו שנקראת קיטוסיס.

חשבתי שיהיה נחמד לשתף את ארוחת הערב שלי. אחרי הסטייק של אתמול בערב, הרגשתי מלא כל היום ואכלתי ממש מעט במשך היום, עד הערב לפני כתיבת הפוסט.

כליות כבש מטוגנות בשומן ביזון, עם גבינת צ'דר קיגולד מעל, שן שום אחת פרוסה לטעם מעל, מלח ומעט בזילקום יבש.
הכל grass fed מן הסתם.
Holly shit, that was GOOD

15 תגובות:

  1. מעניין לשמוע איך היציאות.
    כצמחוני, אני יודע שסיבים חשובים ליציאות נורמליות ולעוד סיבות, אך עם כל כך הרבה בשר ושומן (מזון חסר סיבים לחלוטין) עולה השאלה איך זה משפיע על היציאות? האם הם יוצאים בקושי? כל כמה זמן? האם יש להם ריח רע והאם יש שינוי בריח גוף? האם יש גזים? איך ריח הפה בבוקר?
    זה חשוב, עם כל כמה שזה אולי מביך אנשים, אבל אני יכול להעיד שצמחונות בקטע הזה דווקא עושה עבודה טובה! - כמות גזים קטנה, ריח לא מורגש במיוחד עד ניטרלי של יציאות ותדירות טובה ללא קושי. ריח רע מהפה כמעט ואינו קיים, איני צוחק!

    האם דיאטה שמבוססת על המון חלבון מהחי לאורך היום ושומן גורמת את אותם הפעולות? מנסיון אישי לפחות, נגיד בלשון יפה שבשר לא הוסיף ניחוח הדסים למעי הגס שלי...

    אשמח מאוד לשמוע איך ההשפעה! זה באמת נושא שחשוב להרבה אנשים ושיקול לפני שרוצים להכנס לדיאטה קיטוגנית ולמצב קיטוזיס בפרט...

    השבמחק
    תשובות
    1. היי אלי
      סליחה שלקח לי יום לענות, הייתי תקוע בשירותים... סתם סתם
      קשה להאמין שאני מדבר על זה אבל לאלו שמתעניינים:
      אין לי שום בעיה עם היציאות. אם כבר אני רק רואה שיפור - מבחינת גזים, אין מה לדבר, כמעט ולא קיים.
      זה מאוד מוזר מה שאתה מתאר, בדרך כלל זה ידוע בדיוק הפוך - סיבים תזונתיים לא מתעכלים ונספגים בגוף. הם עוברים דרך מערכת העיקול והחידקים בדרך כלל מתסיסים אותם וכך נוצרים גזים.
      מצחיק, אני תמיד שומע מאנשים טבעונים/צמחונים אמונות בדיוק מנוגדות למה שעובר עלי, ואני לא מזלזל כלל פשוט אצלי זה בדיוק הפוך...
      אני אתן דוגמה -
      גם אני חשבתי בעבר שגזים נוצרים מספר שעות אחר סטייק או גרוע יותר ביצים (כולם מכירים שביצים "גורמות לפלוצים"), לא הייתי מקשר את זה למה שהייתי אוכל ביחד עימם.
      אני שמח לדווח שכאשר אני אוכל את הנ"ל (ואני אוכל המון ביצים וסטייקים), אין גזים כלל כל עוד אין ירקות בצלחת או כמובן דגנים ודברי מאפה.

      מה שכן השתנה, זה תדירות היציאות. אם פעם חשבתי שצריך ללכת לשירותים פעם ביום, היום זה הופך לפעם ביומיים שלושה. וזה הגיוני מאוד.

      ההקלה על הבטן על תזונה זו היא אדירה. אין נפיחויות או כאבים ללא עצירויות כלל. בקיצור צנרת יעילה יותר. לפחות ככה זה אצלי... :)

      מחק
  2. לא ברור לי איך הריכוז שלך. מניסיון של הרבה מאד אנשים, קשה מאד לעמוד בדיאטה ללא פחמימות או עם מעט פחמימות משום העייפות והריכוז הנמוך שאי אפשר להתעלם ממנו.

    השבמחק
    תשובות
    1. היכולת המנטלית שלי והריכוז פשוט ברמה אחרת!
      מה שאתה מתאר היא הגמילה הראשונית מפחמימות. כאשר מישהו מוריד פחמימות מהדיאטה ולא נותן לגוף להסתגל או לייצר מספיק גופי קיטון (B-OHB), אכן זה יכול להוריד את רמת הריכוז והחשיבה.
      וזה משום שכל חייך המוח הורגל לעבוד על גלוקוז.
      כאשר המח משתמש בגופי קיטון משריפת שומנים קבועה, לאחר ההסתגלות, הוא יפנה לחומר בעירה קבוע וזמין ללא עליות וירידות.
      אם כבר, סוכרים שעולים ויורדים בדם במשך היום, גורמים להפרעות ריכוז ונחיתות אנרגייה (שכמעט נעלמו לגמרי אצלי).
      אתה אולי מכיר זאת מנפילת האנגייה הידועה אחר הצהריים (שעתיים שלושה אחרי האוכל). אצלי זה כבר לא קיים.

      תראה את הוידאו הבא, אתה יכול להעביר לדקה 19 ותבין מה אני מרגיש... :)

      http://www.youtube.com/watch?v=hB7aGnfLB-8

      מחק
  3. פעם ביומיים שלושה נשמע לי לא משהו... בשר לא מרקיב לאחר המון זמן במערכת העיכול?? ידוע שטורפים מוציאים את מה שאכלו 3-4 שעות לאחר שאכלו אותם ואילו אנחנו יותר מ20 שעות.. זה לא סתם!? בקיצור אם אנחנו מותאמים לאכילת בשר בצורה מיטבית היינו צריכים להיות עם מהירות ותדירות עיכול גבוהים על מנת שהבשר לא ירקיב ויספגו רעלים לאחר זמן ממושך.
    אגב לא ציינת מה מצב ריח הפה בבוקר הוא מעיד כאלף עדים על עיכול גרוע של מזון. אז אשמח לשמוע גם על זה...

    השבמחק
    תשובות
    1. הטענה שבשר "נרקב" בבטן היא בדרך כלל טענה ללא שום ביסוס מדעי שצמחוניים וטבעוניים מעלים בכדי להצדיק את דרך חייהם. אין שום אמת או עובדות מאחוריה. (ואם תמצא מחקר קליני שמראה זאת, אשמח לקרוא)
      אנחנו בהחלט מותאמים לאכילת בשר, יש לנו מספר צרכים בסיסיים שאנו יכולים לקבל רק ממזון החי. לא רוצה להכנס לשם, זה יהפוך לשיחה ארוכה ומייגעת, במיוחד אם אתה מאמין בדרך חיים צמחונית/טבעונית...
      מטרתי היא לא לשכנע אותך לשנות את דרך חייך, אני עוקב ומודד כל משתנה שאני יכול בכדי לראות שמה שאני אישית עושה לא פוגע בי בשום דרך...
      אין ריח רע מהפה בשום רגע נתון, גם אין ריח בזעה כלל :)

      מחק
  4. היי אני התחלתי עכשיו אפס"פ נכנס לזה לאט לאט אחרי שהייתי באטקינס תקופה בקיצור לגבי התגובות כאן אני יכול להעיד על עצמי שריח מהפה קיים בתקופה הראשונית אבל זה אמור להתאזן אחרי שמתרגלים לייצר אנרגיה משומן (נחכה ונראה) בקשר ליציאות זה ממ מגניב יש פעם ב יומיים שלושה אין כאבי בטן בכלל ואני רק שבוע שלישי שלי לפני זה המון יציאות והמון גזים אחד הדברים החזקים של הדרך הזו (אפס פחמימות) השרירים שלי מתחזקים אני מרגיש חזק יותר פיזית אה כן ואני לא עושה כושר בכלל , בכלל!!! בוא נגיד שישאר הריח מהפה (אני מאמין שיעבור) אבל במידה וישאר עדיין, יותר מידי יתרונו על חסרונות בנוסף לעובדה המאוד חשובה שאני מת על הטעם של בשר ושומן קצת קשה לי בלי פירות וירקות אבל כמו לכל דבר מתרגלים אז כדי להבהיר אני עושה מעבר לפליאו באפס פחמימות (השאיפה ללא פחמימות בכלל)

    השבמחק
    תשובות
    1. כיף לשמוע עדויות דודו
      בהצלחה בדרך החדשה ותמשיך לעדכן! :)

      מחק
  5. שלום. הבלוג שלך מעניין מאוד ומעלה אצלי הרבה תהיות. אני רואה שאתה מקפיד לבדוק את רמות הגלוקוז והקיטונים בדם, אך האם אתה מבצע בדיקת תפקודי כבד מדי פעם? נראה שזאת סוגיה חשובה, משום שלהבנתי, תזונה המבוססת על שומן מאמצת את הכבד.
    א"ק.

    השבמחק
    תשובות
    1. עשיתי בדיקות דם מקיפות לפני שעליתי על הדיאטה, לא יודע אם בדקתי תפקודי כבד. אני אבדוק שוב חצי שנה לדיאטה, אז אולי בפעם הבאה.
      אני יודע שדיאטה עם יותר מדי חלבונים יכולה בתיאוריה לאמץ את הכבד, אבל אני שם דגש אל שומנים... לא נראה לי לכבד יש בעייה עם שומנים.

      מחק
  6. מסטיק (לעיסה מתמדת) משאיר את הגוף בייצור אינסולין?

    השבמחק
    תשובות
    1. בהחלט יכול להיות - הטעם המתוק יכול לגרום לתגובת אינסולין (כאילו משהו מתוק הולך להכנס), אולי נמוכה, אבל בהחלט אפשרי.

      מחק
  7. אני כבר 3 שבועות בתזונה, מרגיש נפלא למעט הבעיה שלי שהתחילה ברכיבה על אופני הרים, שלא כבעבר לאחר עשרה ק"מ נגמר לי הדלק החזרתי קצת אורז מדי פעם פעם לתפריט כמות קטנה ועכשיו הירידה במשקל נעצרה, כיצד משלבים ספורט ותזונה נטולת פחמימות? מהיכן מקבלים אנרגיה?

    השבמחק
    תשובות
    1. שלושה שבועות לתזונה זה לא מספיק זמן, את האנרגיה מקבלים בעיקר משומן וגופי קטון, אבל התהליך לוקח זמן, יותר סבלנות, להיות עקבי, ולהוריד עצימות בשבועות וחודשים ראשונים אפילו.. תעבור שוב על הפוסט "תהליך ההסתגלות".

      מחק
    2. כפי שכתבתי ונמחק. גם רנמ 4 שבועות הורדתי 4 קילו, זה נובד ומרגישים טוב ולא קעבים

      מחק