יום שלישי, 28 באוגוסט 2012

חוסר רגישות לאינסולין - Insulin resistance



חוסר רגישות לאינסולין כמו שהשם מצביע, זה מצב בו הרקמות השונות בגוף, מפסיקות "להקשיב" למסר שאינסולין משדר.
התאים השונים בגוף, במיוחד תאי השרירים והתאים השומניים מפסיקים להיות רגישים לאינסולין, ולכן על הלבלב ליצר יותר ויותר אינסולין בכדי לעשות את אותה העבודה - בעיקר איזון רמת הסוכרים בדם (גלוקוזה).
אם למדנו משהו מהפוסט הקודם, רמות גבוהות של אינסולין יעודדו איחסון שומנים ומניעת שריפתם כאנרגיה. ככל שאנו פחות רגישים לאינסולין, רמות האינסולין בדם יהיו גבוהות יותר במשך רוב היום, וכך בעצם אנו חיים במצב של איחסון אנרגייה בתאים השומניים (השמנה).
יש מספר סיבות אפשרייות לסיבה שאנו מפסיקים להיות רגישים לאינסולין, אני ארחיב על הסיבות הללו בפוסט אחר. בין אם הסיבות נכונות או לא (ויש הרבה שמאמינים שהם יודעים את הסיבה), שאלה אחת בהתאם למה שלמדנו עד כה צריכה לעלות לכולם:

אם רמות גבוהות וכרוניות של אינסולין גורמות להשמנה (בעיקבות חוסר רגישות התאים לאינסולין), מה אם כך, הסיבה העיקרית להפרשת הורמון זה?
הפרשת האינסולין מהלבלב היא כתוצאה ישירה של הרכב המזון שאנו אוכלים, מבין שלושת אבות המזון - פחמימות, חלבונים ושומנים, אינסולין יהיה מופרש לדרגות שונות:

פחמימות - יגרמו לעלייה הכי גבוהה של אינסולין, כמות האינסולין שתופרש מהלבלב תהיה תלויה בסוג הפחממות ובכמות הגלוקוז שיספג בדם.


פחמימות מעובדות - בסיס הדיאטה של העולם המערבי

חלבונים - גם יגרמו לעלייה מסוימת של אינסולין, אבל לדרגה הרבה יותר נמוכה מפחמימות.
סטייק - יאם יאם


שומנים - לא יעלו את רמת האינסולין כמעט כלל.


חמאת קריגולד מאירלנד

אומנם בפוסט מאוד קצר הצלחתי להעביר לכם מסר מאוד חשוב ועיקרי, אני מאמין שהרבה שקראו את הפוסט יתקשו להאמין או אולי לא ירצו להאמין (לרוב הם עדיין תקועים באמונה שזה הכל קשור לכמות האוכל ולא לסוג), אבל כל מה שהצגתי למעלה הן עובדות מדעיות ולא דעתי האישית. עם כל פוסט שיעבור אני ארחיב ואסביר יותר על הרבה מתחלואות העולם המערבי ומה קושר את כולם ביחד, לא רק על תהליך ההשמנה (שהיא רק אחת התופעות של חוסר רגישות לאינסולין), אני רוצה גם להרחיב על מחלות כמו סכרת, מחלות אוטו אמיון, דיכאון, מחלות לב, שבץ מוחי ואפילו סרטן.

אבל לכל החבר'ה הכבדים יותר, לא לדאוג, אני הולך להרחיב לפרטי פרטים על כל תהליך ההשמנה, אל תשכחו, עבדכם הנאמן הגיע לתחום התזונה בגלל כמה קילוגרמים עודפים. ואני לא אשן עד שכל אחד ממכם יהיה מומחה בתחום! ככל שהזמן יעבור, לא רק תדעו כיצד להרזות בדרך הנכונה אלא גם כיצד להיות בריאים יותר!

אביב

4 תגובות:

  1. תזונת העתיד קרבה ובאה !

    השבמחק
    תשובות
    1. הופך יותר ויותר מיינסטרים - הורדת פחמימות ופליאו, כבר "שם", בטוח. קיטוגנית/אפס"פ עדיין יותר מדי "אקסטרים" לרוב האנשים - אפילו אלו שמבינים את המדע מאחורה...

      מחק
  2. אביב לייל מדבר בספר והציג רפרנס שכ-10% מהשומן הופך לגלוקוז , אתה מכיר את הטענה ?

    השבמחק
    תשובות
    1. טריגליצרים (צורת איחסון של שומן) בנויים עם back bone של גליצרול שזה פחמימה אלכוהולית אם אני לא טועה.
      לכן בזמן הפירוק משתחרר מעט פחמימות. אבל אני חושב שזה קרוב יותר ל 3% או אפילו פחות.

      מחק