יום שישי, 23 במאי 2014

הקשר בין השמנה לזכייתה הראשונה של מכבי תל אביב באליפות אירופה?



למרות שכדורסל בארץ היה חלק משמעותי בחיי, וכאחד שמחשיב עצמו כאוהד כדורסל מושבע, אני נבוך להודות שבשנים האחרונות אני לא עוקב כלל אחר הנעשה בספורט בארץ. הפכתי ל"אמריקאי". אני יודע בדיוק מה קורה ב-NBA, אבל לא מעודכן כלל עם מה שקורה בארץ המולדת.
עדיין, חדשות מאוד משמחות הגיעו לאוזני לפני פחות משבוע, מכבי תל אביב בפיינל פור ועולה לגמר גביע אירופה, ומספר ימים אחרי, ביום ראשון, מנצחת את הקבוצה ריאל מדריד, במשחק הרואי 86:98 לאחר הארכה!
בכך זכתה מכבי באליפות אירופה השישית בתולדותיה. הישג אדיר, במיוחד בהתחשב בעובדה, שלהבנתי היא הייתה האנדרדוג. כולנו אוהבים כשהאנדרדוג מנצח - דויד וגוליית. אין יותר שמח ממני בצד השני של האוקיאנוס.

כיצד העובדה הזו קשורה לנושא תזונה ובריאות, או לבלוג שלי בכלל?
ובכן, לאחר שאלת היסטוריה שערכתי בקבוצה בפייסבוק, שכמובן הייתה קשורה לנושא התזונה, נוכחתי לדעת שנקודת המפנה המשמעותית ביותר בבריאותינו כמין האנושי, היתה באותה השנה בה מכבי תל אביב זכתה באליפות אירופה הראשונה שלה, אל מול מעצמת הכדורסל צסק"א מוסקבה - 1977.

מאותה שנה, זה נראה כאילו מישהו סימן על ציר הזמן - "כאן" אנחנו נהפוך את כולכם לשמנים יותר, וכמובן כבונוס, תקבלו יחד את כל מחלות התסמונת המטבולית שמתלוות להשמנה.
האם יכול להיות שמכבי תל אביב, עם זכייתה ההסטורית באליפות אירופה הראשונה, הפכה את העולם המערבי לשמן יותר?

בא נעיף מבט על שני גרפים שמראים את התפתחות אחוז השמנת היתר (obesity), על ציר הזמן וכיצד הם קשורים לאותה זכייה היסטורית באותה שנה:

גרף ראשון, מראה את אחוז האוכלוסיה במגזר הבוגר עם השמנת יתר (גילאים 20-74), בארה"ב.

אחוז ההשמנה במבוגרים עולה מהשנה בה מכבי לוקחת אליפות ראשונה?
לקוח מפה


בגרף השני, אולי מדאיג יותר, אנו רואים את אחוז השמנת היתר אצל ילדים ואת העלייה הלא מובנת מאותה שנה:


גם אחוז ההשמנה אצל ילדים עולה מאותה השנה
לקוח מפה

אומנם שני הגרפים מראים את העלייה המוזרה באחוז ההשמנה מאותה שנה, בצד השני של העולם - ארה"ב, ולא באירופה או ישראל. אבל כמו כל דבר אחר, גם אנחנו בישראל, אוהבים לחקות את האמריקאים והולכים יפה מאוד בעקבותיהם.
אחת האמרות המפורסמות בהיסטוריה הקצרצרה של ארצינו כמדינה, הגיעה במבטאו האמריקאי של טל ברודי הנרגש, לאחר אותו משחק מפורסם אל מול צסק"א:

"אנחנו במפה ואנחנו נשארים במפה - לא רק בספורט אלא בהכל!"

37 שנים אחרי, עם זכייתה השישית באליפות אירופה, כל מילה של טל, חצובה בסלע ונכונה. אנחנו אומנם על המפה, לא רק בספורט, אלא גם על המפה המפוקפקת של השמנת היתר בעולם המערבי:

14% אוביסיטי, 48% השמנת יתר בישראל
לקוח מפה
טוב, אז לפני שאתם רצים לתבוע את שמעון מזרחי על עשרים קילו נוספים שאספתם על ישבנכם בעשורים האחרונים, אני מקווה שכולכם הבנתם שהשתמשתי בזכייה של מכבי תל אביב, כדרך הומוריסטית להעביר אליכם מידע חשוב יותר.
דרך הפוסט, ניסיתי להעביר שתי נקודות חשובות:

1. Observation does not prove causation:
כלומר נתונים שקשורים אחד בשני, אינם מוכיחים נסיבתיות!
כמעט כל המחקרים בנושא התזונה היום הינם מחקרים תצפיתיים, שלרוב לא שוים כלום. הם אולי יראו קשר, או במקרה הרע, שני נתונים שמשתלבים יחד. אבל לא יותר מזה.
כל שני וחמישי, אנחנו נראה כותרת חדשה בעיתון או בערוצי המדיה השונים, למשל:
"ביצים מעלים רמת סיכון להתקפי לב"
"מחקר הראה שצריכת בשר גורמת לסרטן"
"דגנים מלאים יצילו את ישראל ממתקפה גרעינית מאיראן"...
ברגע שתבינו שהכל מבוסס על מחקרי שאלונים ומחקרי תצפיות, או אולי במקרה הטוב, על עכברי מעבדה, תבינו למה אנחנו נמצאים בבלגן הזה היום, ולמה כל כך הרבה אנשים מתוסכלים, ולא יודעים מה לעשות כשזה מגיע לתזונה.
אני ממליץ מאוד לצפות בהרצאה המצחיקה, והטובה של טום נוטון, שמסביר בדרך הומוריסטית, למה אנחנו כולנו מובלים כצאן לעדר אחרי כל הכותרות הללו שמבוססות על מדע רע - Science For Smart People

2. הנקודה השנייה, והעקרית של הפוסט, נועדה להעביר לכם את השיעור האמיתי בהיסטוריה:
אני הולך לבעוט לעצמי פה גול עצמי, כי מה שאתם הולכים לקרוא, נוגד בדיוק את מה שרשמתי בנקודה הראשונה מעל... אבל אני מאמין שאם אתם קוראים ותיקים של הבלוג, אתם יכולים להפעיל את המעגלים ולעשות את הקשר האמיתי בין אותה שנה, להשמנת יתר, וכמובן לשאר המחלות של התסמונת המטבולית.

ובכן, למקרה שלא ידעתם, באותה שנה, 1977, בנוסף לזכיית אליפות אירופה, בצד השני של העולם, פה בוושינגטון, נוסדה ועדת מקגוורן, שבמרכזה הוחלט להמליץ לציבור הכללי כיצד לאכול בכדי להיות בריאים יותר, רזים וחופשיים מהתקפי לב.
קישור להמלצות הועדה עצמה.
המלצות הועדה היו כאלו: הגבלת כולסטרול, הורדת השומן למינימום, לצרוך פחות בשר, ביצים ומוצרי חלב שמנים, פחות קלוריות, פחות סוכר מעובד (הי, משהו אחד לפחות), אבל לבסס את הדיאטה על יותר "פחמימות מורכבות", בעיקר על דגנים-מלאים וכמובן הרבה ירקות ופירות.
מאותו הרגע, על בסיס מדעי רעוע מאוד, ללא הוכחות ממשיות כלל, זה הפך להיות רישמי:
1977 -עכשיו שומן, בעיקר מהחי, הוא אויב מספר אחד בדיאטה שלנו.
אין ילד אחד או אמא דואגת אחת בארץ, ובעולם בכלל, שלא גודלים להאמין ששומן יהרוג בסופו של דבר את כולנו.
כל נערה מתבגרת שמנסה לשמור על גיזרתה הנשית, מנסה להרעיב את עצמה, מגבילה קלוריות ונמנעת משומן.
אנשים עם סוכרת, בעלי בעיה במטבוליזת סוכרים, עוברים לדיאטות דלות שומן על פי אותן המלצות התזונה לבריאות הכלל!
דיאטניות עד היום לומדות את אותן העקרונות, ואין להן שום ביסוס מדעי ביוכימי אמיתי - "שומן הורג, כולסטרול סותם עורקים"...
אנחנו הופכים לשמנים יותר. ובניגוד מוחלט לאיך ששאר העולם רואה זאת - אני מאמין שאנחנו היום נמצאים במצב של תת תזונה חמור. תת תזונה ברמה התאית, חוסר קריטי במרכיבי תזונה בסיסיים שאנו יכולים לקבל רק משומן, בעיקר מהחי.

שש שנים עברו מהרגע שאותן המלצות הפכו להיות רשמיות, עד לשנה בה אני יצאתי לאויר העולם.
וכך נולדתי לעולם בו לאכול שומן מהחי זה משחק של רולטה רוסית. זה מה שאני יודע מגיל אפס. רוב הבישולים בביתי היו סביב שמן קנולה המהולל. אני זוכר את אבי מורח מרגרינה "בריאה" כתחליף לחמאה אמיתית על לחם מלא, ומסביר לי בקול אוהב, כמה מזולה בריאה יותר.
אחוז גדול מהמזון בילדותי מבוסס על פחמימות, כמו אורז, פיתות, סנדויצ'ים, דגנים סוכריים, מיצים, תפוח אדמה, מתוקים וסוכרים - הכל הולך, כל עוד אין שומן מהחי.
בנעורי אני זוכר, הייתי אוהב את השומן מהשווארמה למעלה, אבל הרגשתי רע כשאכלתי אותו, כאילו אני עושה משהו אסור. הייתי מגביל את מספר הביצים בשבוע - אם בכלל. עד לפני מספר שנים, הייתי זורק חלמונים ואוכל חביתת חלבון (אוי לי...).
אותן המלצות תזונה מזדרגגות (סילחו לי על צורת הדיבור - אתם יכולים רק לדמיין מה באמת רציתי לרשום), השפיעו עלי לרעה בזמן התבגרותי. גרמו לי, לכם ולהרבה מיקירנו לנזק מטבולי בצורה ישירה, הן מקצרות את חיינו, ועושות אותנו חולים ושמנים. הן עשו זאת ע"י הפחדה לא מוצדקת, פחד ממקור המזון החשוב לנו מכל - שומן. אבל הי, אנחנו חייבים לאכול משהו, למה שלא נבסס את הדיאטה על "גולת הבריאות"? - פחמימות ודגנים מלאים.
אמא יקרה, אני יודע שאת עכשיו קוראת את זה. אותה ועדה חסרת בסיס, עדיין ממשיכה להשפיע על ביתינו גם היום, אחרי 37 שנה. אולי הגיע הזמן לעשות שינוי? לפחות לתת נסיון של חודש חודשיים?
אלא אם כן, אני טועה, ואולי זה באמת הכל בגלל מכבי תל אביב...
"אביב, תפסיק להיות מצחיק, הממשלה יודעת טוב מאוד מה טוב לנו, הם לעולם לא טועים"

אני רוצה להעתיק לכאן באנגלית, חלק ממה שרשום בויקיפידיה על הועדה המפוקפקת, אני ברשותכם, אדגיש את החלקים העיקריים:

In January 1977, after having held hearings on the national diet, the McGovern committee issued a new set of nutritional guidelines for Americans that sought to combat leading killer conditions such as heart disease, certain cancers, stroke, high blood pressure, obesity, diabetes, and arteriosclerosis.[2][10][11] Titled Dietary Goals for the United States, but also known as the "McGovern Report",[10] they suggested that Americans eat less fat, less cholesterol, less refined and processed sugars, and more complex carbohydrates and fiber.[11] (Indeed, it was the McGovern report that first used the term complex carbohydrate, denoting "fruit, vegetables and whole-grains".[12]) The recommended way of accomplishing this was to eat more fruits, vegetables, and whole grains, and less high-fat meat, egg, and dairy products.[2][11] While many public health officials had said all of this for some time, the committee's issuance of the guidelines gave it higher public profile.[11]
The committee's "eat less" recommendations triggered strong negative reactions from the cattle, dairy, egg, and sugar industries, including from McGovern's home state.[2] The American Medical Association protested as well, reflecting its long-espoused belief that people should see their doctor for individual advice rather than follow guidance for the public as a whole.[11] Some scientists also thought the committee's conclusions needed further expert review.[2] Others felt that the job of promulgating recommendations belonged to the Food and Nutrition Board of the National Research Council.[9] Under heavy pressure, the committee held further hearings, and issued a revised set of guidelines in late 1977 which adjusted some of the advice regarding salt and cholesterol and watered down the wording regarding meat consumption.



אתם מוזמנים לצפות בסרטון קצר ומעולה, 10 דקות, בו דעאל שלו לוקח אותנו במסע זמן לאותה שנה:





ולסיום, איך אפשר בלי לברך את מכבי תל אביב על זכייתה באליפות אירופה השנה?...

מזל טוב למכבי תל אביב - אלופת אירופה 2014

14 תגובות:

  1. אני ראשונה.
    והכל באשמתך אביב:)
    קיטונים וזה... שעות שינה קצרות סתם סתם... צוחקת...:)
    תקשיב.. אתה כותב מדהים! כל כך ברור וחכם ומצחיק
    מעולם לא הצטיינתי בקריאת מאמרים גם לא בשנות לימודיי.
    מאז שהכרתי אותך אני מוצאת את עצמי קוראת כל כך הרבה מחקרים,, ונהנית:)
    נכנסתי לעולם הקטוגני בצעדים מהוססים (כנראה כמו כולם..)
    מפוחדת מהאויבים שהוחדרו לראשי כל כך הרבה שנים. (כולסטרול, סתימת עורקים, פחמימות מורכבות וכו..)
    לא אשקר, אכן רציתי להוריד את 4-5 קילו שנלחמתי בהם שנים,
    אבל לא בזה היה מדובר.
    חיפשתי דרך שתגמול אותי סופסופ מכדורים פסיכאטרים שנועדו לייצב את את האיזון במח ה"מקולקל" שלי
    ובעקבות זה אהיה מאושרת, שמחה ופנויה להשתמש בכשרון שנולדתי איתו - יצירתיות ועיצוב.
    שבעזרתו אני מתפרנסת רוב חיי.
    בנוסף, שילוב רצחני כמעט קטלני של כדורי הריטלין שיתמכו בכדורים הפסיכאטרים וייתנו מענה לריכוז ולקשב שגם הם היו לצערי "מקולקלים" כמו שהסבירו הרופאים.
    נחש מה? הכדורים הפסיכאטרים גרמו לאובדן היצירתיות שלי כמעט לחלוטין!
    הריטלין עזר לי להיות בהיי מטורף שלא ידע ללכת למקומות שהיה אמור ללכת בגלל העדר היצירתיות שבי שהובילה להפסקת העבודה שלי ופגיעה בפרנסה שלי. ומשם לדכאון עמוק יותר.
    ואז אחרי נבירה ברשת מצאתי את התזונה הזו.
    אבל רק אחרי שקראתי כאן אצלך בבלוג - החלטתי לעשות מעשה!
    וכאן מגיעה הסיבה למה אני חושפת את עצמי בכלל כאן מול כל קוראיך!
    היום ה24.5.2014 חודש מאז התחלתי בתזונה הזו אני ללא ריטלין!
    הורדתי במינון של הכדורים הפסיכאטרים, בחצי!
    וזכיתי למסוגלות ליצור שוב. (וגם השלתי כבר 2 קילו כבונוס .)
    אני עוברת הסתגלות קשה לקיתוזיס,
    אבל בהחלט מאושרת מהשינוי הענק שרק בתחילתו, של פעילות המח ה"מקולקל" שלי.
    וכל זאת בזכות הכתיבה הברורה שלך והידע העצום שאתה חולק איתנו.

    תודה על הכל (ואל תצטנע לי עכשיו - תהיה גאה על השפעתך )
    ליזי

    השבמחק
    תשובות
    1. ליז, מרגש לשמוע אותך!

      מחק
    2. רק היכולת הזו להיחשף היא הוכחה שמשהו קורה שם במח ה"מקולקל" שלי:)

      מחק
    3. טוב, לא יודע איך להגיב... אני הייתי בהלם כשקראתי, עם דמעה על הקצה. ריגשת אותי! תודה על הכל ליזי, תודה על השיתוף.
      המח שלך לא "מקולקל", אני מבטיח לך שתראי שהשמים הם הגבול :)
      יכול רק לקוות שתעברי את תהליך ההסתגלות, ותמשיכי לראות שיפורים.
      תמיד פה לעזור, אם תצטרכי...

      מחק
  2. אביב - הבלוג שלך הוא צעד ענק לאנושות!

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה, לא יודע אם לאנושות... אבל "צעד קטן לאדם...." :)

      מחק
  3. מסכימה עם כל מילה שלך.

    השבמחק
  4. אביב, עוד פוסט נפלא שלך!

    השבמחק
  5. תודה אביב! אהבתי את הדוגמא הנהדרת.

    השבמחק
    תשובות
    1. בבקשה דעאל!
      תודה על חלק גדול להשראה לכתיבת הפוסט :)

      מחק
  6. היי אביב,
    האם ישנה אפשרות שתוכל להגיב על שאלה בנוגע לתפקודי כבד בפוסט של דאעל?
    http://www.kadmoni.com/2014/05/blog-post_29.html

    המון המון תודה מראש,
    אנונימי:)

    השבמחק