יום שבת, 25 באוגוסט 2012

מי אני

קוראים לי אביב מייזלין, אני מתגורר בברוקלין ניו יורק, אני מתחרה באופני מרוץ ברחבי ניו יורק ולהנאתי.
מאז שאני זוכר את עצמי, אם מצאתי תחום עניין שמצא חן בעיניי, אני ארצה ללמוד אותו על בוריו - אני אשב ואקרא ספרים ואקשיב להרצאות במשך ימים ולילות עד שאני יהפוך ל"מומחה".
וכך היה באמת עם האופניים. לאחר התאוששות מפציעה קשה בברך ימין ממשחק כדורסל (היתה תקופה נפלאה בחיי - חולה על כדורסל) החלטתי לפנות לספורט אחר, סולח יותר על הברכיים. תמיד אהבתי אופניים, והחלטתי שאם אצליח לחזור לרכב על האופניים שוב, אני אקנה את האופניים הכי יקרות של חברת Trek, זה היה חלום שלי עוד לפני הפציעה, אבל עכשיו היה לי מניע.
6,500 דולר אחרי זה ותשוקה חדשה בחיי נולדה. זה היה באביב 2009, מאז ישבתי וקראתי ספרים שלמים, כתבות עד אין ספור על אימון נכון וכיצד להגיע לכושר שיא ברגע הנכון, בשנתיים הבאות התאמנתי שעות על האופניים. קניתי מכשיר power meter שמראה על כמות הכח שאתה מפעיל בזמן האימונים, נהייתי מומחה ובניתי עונות שלמות בהן אני מתאמן ימים, שבועות, חודשים רק בשביל להגיע מוכן ליום הגורלי של העונה - מירוץ כזה או אחר שהצבתי לעצמי כמטרה.


אני והבובה שלי שנה שעברה


שנה שעברה הגעתי לשיאי ובאמת השגתי תוצאות לא רעות בכלל, נהייתי "מומחה" לאימוני אופניים וכיצד גופיני פועל. אבל משהו אחד היה חסר לי, אחד הדברים החשובים ביותר בעולם התחרותי הזה - עניין התזונה.
אתם מבינים, בעולם התחרותי של מרוצי האופניים, התוצאות של המירוצים יקבעו ע"י הכח של הרוכב מול משקל גופו, פשוט מאוד. ולמרות שהייתי רזה לכל אדם רגיל ברחוב, תמיד היה לי מספר קילוגרמים עודפים שלא משנה כמה שעות ביליתי על האופניים(לפעמים בסביבות 30 שעות בשבוע), זה פשוט לא ירד.
החלטתי שאני רוצה להבין כיצד תזונה משפיעה על גופינו ומה בעצם גורם לנו להשמין? נשמע פשוט לא?
אוי לי לאיזה עולם נשאבתי, ישבתי שעות על ספרים רבים בנושא, קראתי מאמרים, כתבות, מחקרים ושמעתי להרצאות - הכל באנגלית. עברה כבר שנה מאז שהחלטתי להיות "מומחה" בתחום החדש ואני עדיין לומד.

לחשוב שהצלחנו להנחית אדם על הירח, אבל אנחנו עדיין מתווכחים על כיצד פועל גופינו. מסע זה לקח אותי לתגליות מדהימות ששינו את חיי לעד. עד להתענינותי באופניים לעולם לא היה איכפת לי מה אני מכניס לפה. הייתי כמו כל אחד מאיתנו, לא מייחס הרבה חשיבות לאוכל וכיצד הוא משפיע על גופנו.
זה לקח אותי אחורה בזמן, לא לילדות חסרת הדאגות ברחובות (אוף כמה אני מתגעגע לילדות), אלא 10,000 שנים אחורה, לתקופה שאבות אבותינו היו מסתובבים חופשי על פני הארץ. ציידים ולקטים. תקופה בה האדם היה חופשי מתחלואות העולם המערבי, ללא סכרת, ללא סרטן, ללא השמנת יתר.
תקופה שהאנשים היו חזקים, פיזית ומנטלית, תקופה בה כדי לשרוד הוא היה צריך לצוד את מזונו וללקט את מה שאמא אדמה נותנת. תקופה של שתי מיליון שנים בה הגנום האנושי התפתח לפי הסביבה החיצונית ולפי המזון שנצרך. שינוי של צריכה של אוכל עם ערך קלורי גבוה יותר (שומן) שגרם להתפתחות המוח האנושי הגדול שאנו נושאים על כתיפנו היום.

זוהי התקופה הפליאוליטית.

בבלוג זה אני אנסה להעביר לכם בארצינו הקטנה את מסעותיי בעולם מופלא זה, כיצד המדע תומך בדרך חיים זה.
מי שמעוניין לדעת כיצד פועל גופנו, מה גורם לתחלואות העולם המערבי כמו סכרת, בעיות פסיכולוגיות, סרטן, מחלות לב, השמנה, בעיות שיניים וכיוצא. או אם אתם מעונינים לדעת על פעילות גופנית והקשר לתזונה וכיצד לשפר את הכושר הגופני והמנטלי הגעתם למקום הנכון.

אני אשתדל לפרסם פוסטים על בסיס קבוע, כל פעם בנושא אחר עד שתמונה כללית תתבהר לכולם. זהו עולם שלם במלאו, אז חיגרו חגורות והיו מוכנים לחזור אחורה לעולם בו האדם היה אחד עם הטבע - צייד ולקט.

אביב

17 תגובות:

  1. אשמח לעקוב...
    איך עושים את זה?
    אתה יכול להוסיף אופציה כזו בצד (מהגאדג'טים של בלוגר)

    השבמחק
  2. היי ורד
    בפוסט הבא אני אפרט על הדיאטה
    תודה על התעניינותך

    את המגיבה הראשונה שלי - חיוך, איזה כיף

    אביב

    השבמחק
  3. לא מזמן נחשפתי לנושא והוא מאוד מעניין אותי ואני גם יכול מצוא בו היגיון ביולוגי ואבולוציוני שהיה חסר לי עם הרבה תיאוריות אחרות.
    הבלוג מאוד מעניין אז שאפו!
    אם תוכל ובמידה והם קיימים, אנא פרסם לינקים למאמרים מדעיים העוסקים בנושא בכדי שאני ושאר הקוראים נוכל להתרשם.
    תודה,
    צחי.

    השבמחק
    תשובות
    1. היי צחי תודה
      אני צריך לצרף לינקים למחקרים מדעיים בכדי להראות גם שיש בסיס לטענותיי, כבר חשבתי על זה, זה יעשה לי יותר עבודה אבל אני אגיע לזה - הכל למען המטרה

      מחק
  4. היי אביב ,
    קראתי את כל הפוסטיםשלך באתר
    ורק רציתי לבקש ממך את המתכון לקפה קוקוס שלך בבקשה

    השבמחק
    תשובות
    1. היי אנונימי
      לאחרונה לא היה לי כח לרשום, אבל אני חייב להודות לך, הבאת לי השראה לכתוב פוסט שלם על הקפה הנ"ל. תבדוק את הפוסט האחרון שלי, תודה על ההתענינות...

      מחק
  5. היי אביב,

    איזה כיף למצוא בלוג כל-כך מדעי ונגיש לנושא. כבר חודש שאני בתזונת פליאו ולא מעט שאלות עולות וצצות בנוגע לתהליכים שהגוף שלי עובר. אני עדיין בתהליכי למידה ויש הרבה מה לשפר. שמחה מאד על הפוסטים שהעלת ומקווה שתמשיך.

    מיכל

    השבמחק
    תשובות
    1. מיכל באיחור של 8 חודשים, אני רוצה להודות לך. גם אני מקווה להמשיך עם מרץ! :)

      מחק
  6. הי אביב,
    אני לא יודע איך הגעתי לבלוג שלך, לא הכרתי שום דבר מהנושא הזה, אבל עכשיו אחרי שקראתי קצת שמרתי את האתר ואני מאמין שאני אבדוק אותו מידי פעם ואבדוק איך אני יכול לנסות את הדיאטה הזו.

    בנושא אחר וקצת טכני, ניסיתי למצוא באתר דרך לשלוח לך הודעה פרטית ולא מצאתי, לטיפולך.
    ובנוסף בצד שמאל של המסך אמור להיות איזשהו גאדג'ט שמציג הודעות אחרונות והוא לא עובד ומציג שגיאה, שגם נראה לי ניתן לפתור בקלות אז שוב לטיפולך :)

    ישר כוח, ובעיקר שלא ימאס לך לכתוב (כי לפעמים גם זה קורה)

    השבמחק
    תשובות
    1. ניר, ממש תודה על העידוד, אחרי כל כך הרבה זמן שבאמת זנחתי את הבלוג שלי, אני מקווה לחזור במרץ.

      https://www.facebook.com/aviv.maizlin

      מחק
  7. מדהים.
    אני לא יודע איך הגעתי לבלוג אבל אני ישקר אם אני יגיד שלא עלה לי חיוך מהפוסטים,(במיוחד על bulletproof coffee שחשבתי שאני היחידי בארץ שמכיר את זה :) )
    והסיבה לכל שאנחנו כל כך דומים , אני מבצע אתהדיאטה כבר יותר משנה וחוקר אותה (לא כמוך)
    אני מתחרה בתחרויות פווארליפטינג ומנסה לגרום לאנשים ''להפיל את המטבע'' בנושא ותזונה המדהימה הזאת
    זו פעם ראשונה שאני נכנס לבלוג כלשהוא מכל נושא ככה שקשה לי לעקוב אחרי אחרי ציר הזמן (די מבלבל למען האמת)
    הולך לעקוב בקפידות וללמוד המון ממך !
    תודה לך

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה על העניין! שמח מאוד שמצאת את הבלוג!
      מקווה למצוא את האנרגייה לפרסם עוד פוסטים, ויושבים לי עוד ה-מ-ו-ן בראש, זה עבודה לכל החיים חחח

      מחק
  8. היי אביב שמי ריקי ואני סוכרתית מחוברת למשאבת אינסולין. שמעתי מפי ידיד שלי שאתה כותב על סוכרת שזה כוללתזונה וכנראה דברים נוספים. אשמח מאד אם תאמר לי היכן אני יכולה לראות כתבות שלך ואם תוכל להעביר לי לינק שיכול לענות לי כתובת המייל שלי היא: riki11@netvision.net.il אני נוסעת ביום חמישי ללונדון להיות אצל הבן שלי אך משם אני יכולה לשלוח לך את המייל שלו אני מודה לך מראש ריקי

    השבמחק
  9. הסטטינים יהרגו את האנושות.
    מעניין אם יצרני הסטטינים צורכים אותם
    ד"ר ירמי יצחקי

    השבמחק
  10. היי אביב, האם יש לך מייל אשמח להתיעץ בכמה נושאים?

    השבמחק
  11. היי אביב
    פליאו בשיטת האדם הקדמון זה בלתי אפשרי היום כי כל הבשר שאנו אוכלים נגוע פה ושם בחומרים לא מן הטבע כגון אנטיביוטיקה , הורמונים ולך תידע עוד איזה רעלים נותנים לבקר ולעוף שאנו כ"כ אוהבים לאכול.
    לפעמים אני שומע אנשים שחושבים שדווקא הסרטן מגיע מהבקר שאנו צורכים מדי שבוע/יום יום ולכן הם הפסיקו עם בשר והפכו להיות צמחוניים.
    ואז הם שמעו שיש גם חומרים בגבינות והדגים והפכו להיות טבעוניים.
    בקיצור אנחנו בעולם שרוצים להיות כמו האדם הקדמון אך אין לנו באמת אפשרות לאכול מן החי הבריא ללא הכימיקלים כפי שאכלו לפני 100+ שנים.
    אלא אם יחול שינויי ברפתות....
    הלוואי.
    תודה שהקדשת מזמנך לקרוא את תגובתי
    אביחי

    השבמחק
    תשובות
    1. ברשותך פשוט אעתיק תגובה שלי מהקבוצה הקטוגנית בפייסבוק בהקשר של סרטן, אבל העקרון יהיה זהה. פשוט כי השאלה הזו, שמבוססת על הרבה מידע שגוי ומטעה, עולה כל הזמן, יבוא יום ואולי אכתוב פוסט מפורט בנושא:

      זה ממש לא עובד כך, המיתוס הזה פשוט חייב למות... קודם כל רק בריאות ורפואה שלמה!
      לגבי שאלתך, המיתוס שאת מכירה הולך כך:
      כדי שהבקר יהיה בריא מזריקים לו מלא הורמונים ואנטיביוטיקה -> הבשר שאנחנו אוכלים מכיל הרבה הורמונים ואנטיביוטיקה -> ההורמונים האלו והאנטיביוטיקה איכשהו משפיעים על בריאותנו.
      אף לא אחד מהצעדים הללו נכון. נקודה. זה מיתוס. הפחדה. סילוף עובדות של טבעונים.

      1. במקרים מסוימים, אם הפרה חולה ויש צורך באנטיביוטיקה, אז היא לא נשלחת לשחיטה. חייבים לחכות מספר חודשים מאז שמופסק הטיפול התרופתי.

      2. גם אם נתעלם מהצעד הראשון, כמות ה"הורמונים" או האנטיביוטיקה שנשארת בבשר היא זניחה ביותר. זה מצחיק בכלל להזכיר זאת. בכדי שהורמונים/אנטיביוטיקה ישפיעו עלינו, אנחנו צריכים לצרוך מהם *ישירות* בכמויות וריכוזים הרבה יותר גבוהים מהשאריות המזעריות עליהן אנחנו מדברים שימצאו בבשר (תחשבי על גלולות למניעת הריון).

      3. בהמשך לקודם, נניח(!) שהכמויות המזעריות הללו נכנסות איכשהו למערכת שלנו דרך הבשר שאכלנו - ההשפעה שלהם על בריאותנו במינונים הללו, ולאחר שהם עברו את מערכת העיכול שלנו פשוט לא רלוונטית כלל.
      ההורמונים שמשפיעים הכי הרבה על בריאותנו, ובין השאר גם על קצב התפתחות גידולים סרטניים, הם ההורמונים שאנחנו בעצמנו מייצרים. הורמונים מטבוליים מאוד חזקים שמושפעים בעיקר מהרכב התזונה שלנו. ובהיבט הזה, עד כמה שזה סותר את המיתוס הנ"ל, בשר ושומן מהחי (עם דגש על שומן במקרה של סרטן - פחות על חלבונים), יהיה המזון האידיאלי. ולא, זה לא ישנה אם הוא "אורגני", "גראס-פד" או כל הייפ אחר שמנסים להלביש על בשר.

      הגוף שלך ידע לנצל מצויין את כל חומצות השומן והאמינו שזמינות בבשר בצורה מצויינת. זה המזון העשיר והבטוח ביותר לצריכה. אין לך מה לדאוג.

      מחק