יום ראשון, 11 בפברואר 2018

שנה למחקר פורץ הדרך של Virta - האם סוכרת סוג 2 היא מחלה הפיכה?

מקור לתמונה - מתוך האתר של Virta
ב-07.02.18 התפרסמו התוצאות כעבור שנה למחקר של Virta, כאשר המחקר עדיין נמשך.

מסתבר שהחוקרים החליטו להאריך את המחקר (שהיה אמור להערך שנתיים במקור) למשך חמש שנים!
נוספה קבוצת ביקורת של 87 סוכרתיים עם מרקרים כמעט זהים לקבוצה המקורית, אשר תקבל את הטיפול הרפואי הסטנדרטי לסוכרת (דהיינו - טיפול תרופתי בעיקר, במעקב האנדוקרינולוג או רופא המשפחה).

למי שצריך רענון, להלן הפוסט המקורי שמפרט על אופן ביצוע המחקר ותוצאותיו לאחר עשרה שבועות, ממליץ לעבור עליו לפני שאתם ממשיכים הלאה.
למקרה שאתם מתעצלים, אז להזכירכם - מדובר בקבוצה גדולה יחסית של סוכרתיים סוג 2 שמבצעת את התזונה הקטוגנית בכדי לבדוק האם: (1)סוכרת היא מחלה הפיכה, (2)התזונה הקטוגנית גורמת לאי אלו תופעות לוואי (שלעיתים מייחסים לתזונה גבוהה בשומנים שלא בצדק), ו-(3)התוצאות נשמרות לטווח הארוך.

אז, האם התוצאות המרשימות שנראו מאז עשרה שבועות למחקר שומרו? אולי אף השתפרו? או כפי שטוענים מתנגדים רבים לתזונה הקטוגנית - אולי הן רק תוצאות ראשוניות שלא יחזיקו מעמד בטווח הארוך?

Well, let's take a look at that, shall we...

להלן הנתונים שהתפרסמו שנה למחקר:


1. ל-60% מהנחקרים בקבוצה הקטוגנית ההמוגלובין המסוכרר(A1C) ירד מתחת לרף בו הם מוגדרים כסוכרתיים:



2. ממוצע ההמוגלובין המסוכרר ירד מ-7.6% ל-6.3%:



3. למקרה שאתם לא מתרשמים מהתוצאות - נא להפנים את הנתון הבא (וזה שאחריו) - התוצאות התקבלו בזמן ש-94% מהנבדקים הפסיקו/הפחיתו את מינון האינסולין לחלוטין/משמעותית(!):



4. מרבית מהתרופות האחרות הופסקו/הופחתו גם הן - להלן גרף שמראה את השינויים במינוני התרופות השונות בין הקבוצה שמבצעת את התזונה הקטוגנית לבין קבוצת הביקורת (זו שממשיכה עם הטיפול הסטנדרטי) - דגשים שלי בתחתית הגרף:

1. בגרפים מצד ימין למעלה(c) - מה שנראה בעיקר הם מינוני התרופות שהופסקו(כחול כהה) או הופחתו(כחול בהיר) בקבוצה הקטוגנית.
2. לעומתם, בגרפים מתחתיהם, אלו מינוני התרופות בקבוצה שהמשיכה את הטיפול הסטנדרטי (כתום - תרופות חדשות, צהוב - עלו במינון, אפור - נשארו במינון זהה).
3. בגרפים מצד שמאל למטה(b), (a) - ניתן לראות כיצד מינוני האינסולין והתרופות הופחתו בקבוצה הקטוגנית (עמודות אפורות) לעומת עליה בטיפול הסטנדרטי (עמודות לבנות) - שוב, לא מפתיע בהתחשב בכך שמינונים גבוהים של אינסולין בקבוצה הסטנדרטית רק ימשיכו להחריף את התנגודת ואת הסוכרת כאשר שורש הבעיה לא מטופל.

5. טרנד ירידה במשקל - ירידה ממוצעת של כ-14 ק"ג לאדם, או 12% ממשקל גופם (להזכירכם, הנחקרים הודרכו לאכול שומנים לשובע, ללא הגבלה קלורית מכוונת):



6. בנוסף לאיזון הסוכרת, הנבדקים בקבוצה הקטוגנית הראו שיפור משמעותי במרקרים מטבוליים כגון; עלייה ב-HDL, ירידה בטריגליצרידים, ירידה בלחץ דם סיסטולי ודיאסטולי, ירידה משמעותית במרקרים של דלקתיות, שיפור תפקודי כבד, ירידה באינסולין בצום, ואולי החשוב מכולם (הסיבה לכל השיפורים הנ"ל) - שיפור ברגישות לאינסולין (כלומר, הפחתת תנגודת האינסולין).
במילים אחרות, לא רק שהנחקרים משפרים את מדדי הסוכר בזמן הפחתה או הפסקת תרופות, הם משפרים את בריאותם הכללית בכל פרמטר אפשרי.

יתרה מזאת, מדהים לראות את ההבדל באותם מרקרים בהשוואה לטיפול הסטנדרטי (שלא הראה שום הטבה בריאותית ולעיתים אף הרעה, כצפוי לדעתי):



לסיכום

שנה לתוך המחקר המבטיח, ניתן לומר שלא רק שתוצאותיו הראשוניות שומרו, הן אף השתפרו - הסוכרת הינה הפיכה אצל אחוז גדול מהנבדקים, וזאת בזמן שהם יורדים מתרופות ואינסולין ומשפרים את בריאותם בכל מדד אפשרי.

זהו - למעשה במשפט אחד סיכמתי את כוחה של התזונה הקטוגנית (למען האמת - כל תזונה שתפחית משמעותית בצריכת הפחמימות, תקראו לה כיצד שתרצו).

מתוצאותיו המחקר מוכיח לנו שכשמטפלים בשורש הבעיה, הכל מתאזן ומתקבלות התוצאות הטובות ביותר.
הוא מערער על המוסכמות שהרפואה מציגה את הסוכרת (סוג 2) כמחלה פרוגרסיבית בהכרח, אם כי היא ניתנת לאיזון בקנה מידה גדול ע"י שינוי תזונתי.
הטיפול הרפואי והסטנדרטי בסוכרת אינו אידיאלי לטעמי.

אי לכך ובהתאם לזאת, כפי שציינתי בפוסט הקודם, לדעתי כל רופא או אנדוקרינולוג שקורא את ממצאי המחקר, מחובתו האתית להמליץ על התזונה הקטוגנית כאפשרות הראשונה והיעילה ביותר לטיפול בסוכרת, או לכל הפחות -להמליץ על תזונאית שמכירה בתזונה - וזאת בהתאם לפרק ב' ו-ג' של האתיקה הרפואית [29], בהתאם לערכי היסוד הללו:

הטבה עם המטופל (Beneficence)
הטבה עם המטופל, משמעותה כי הרופא יפעל תמיד לטובתו של המטופל ויעשה ככל יכולתו למנוע, להפחית או לסלק כל פגיעה קיימת בבריאותו של המטופל. הרופא ישקול בכל מקרה את מאזן התועלת והנזק הצפויים בטיפול הרפואי המוצע ואת התאמתו למטופל, ויבחר בדרך הנושאת את מרב התועלת האפשרית עבורו.

1. הרופא ישים את טובתו של המטופל בראש מעייניו, קודם לכל עניין אחר.

2. הרופא יפעל, כמיטב יכולתו, על מנת לשמור ולשפר את בריאותם הגופנית והנפשית של המטופל כפרט ושל החברה ככלל.

3. הרופא יפעל על מנת לרפא את המטופל, להקל את סבלו, למנוע ממנו מחלות ולהקטין את נזקיהן, והכול תוך נקיטת טיפול רפואי מקצועי ועדכני ומתוך יחס של חמלה ושמירה על כבוד המטופל וזכויותיו.

11. הרופא יתמיד בהתעדכנות מקצועית, בידע ובמיומנות, מתוך מחויבות לחינוך רפואי עצמי, ויפעל לקידום הידע הרפואי והמדעי של חבריו למקצוע, של הסטודנטים לרפואה ושל כלל החברה.


בכדי לחתום את הפוסט, להלן מה שד"ר איתן וייס - פרופסור לרפואה באוניברסיטת קליפורניה שבסאן פרנסיסקו וחבר בממסד מחקר קרדיווסקולרי - אמר על המחקר פורץ הדרך הנ"ל:

“The continued improvement experienced by Virta Health patients, combined with the safety of the Virta Treatment, not only provides hope for those living with type 2 diabetes, but also for those with other chronic metabolic diseases,” said Dr. Ethan Weiss, Associate Professor of Medicine at the University of California San Francisco and a member of the Cardiovascular Research Institute (CVRI). “As a physician, I hear from my patients that they are desperate for ways improve their health. The Virta Treatment gives them the chance to actively reduce disease burden while also reducing medications. This is highly unusual.”

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה