יום חמישי, 19 בינואר 2017

אבולוציית התזונה הפליאוליטית בחמש תמונות

להלן חמש תמונות של ארוחות המספרות את אבולוציית התזונה שחלקנו עבר מאז שנחשפנו לתזונה הפליאוליטית, או לכל הפחות האבולוציה שאני עברתי לאורך השנים

1
זהו האדם הממוצע בעולם המערבי, כזה שלא מייחס חשיבות בריאותית לתזונתו כלל. אין לו סבלנות או רצון לשמוע על כל הטרנדים הבריאותיים החדשים שצצים להם, זה לא מעניין אותו בכלל, במילים שלו - "כמה חשיבות יש כבר לתזונה ומי יודע מה בכלל בריא?"
הוא רוצה להנות ממה שיש לעולם הקולינרי להציע ושיעזבו אותו בשקט. כשהוא רעב, הוא אוכל, מה שאומר שלוש ארוחות ביום ונישנושים כל כמה שעות, כמו כל אדם "נורמלי" אחר. בורגר קטן בלחמניה, צ'יפס בשמן סויה או קנולה עם קטשופ ולסיים עם המשקה הסוכרי האהוב עליו. תזונתו בנויה בין השאר על הרבה מאפים, משקאות מתוקים, קינוחים, חטיפי אנרגיה, דגנים, אורז, תפוחי אדמה, סוכר, בשר מעובד, שמני זרעים וכדומה.
כשהוא שותה מיץ תפוזים או אוכל פירות הוא מחשיב את זה כדבר בריא מאוד.
הוא מפתח כרס עם השנים וכנראה הולך להתמודד עם אחת מההשלכות של תנגודת אינסולין כמו סוכרת, לחץ דם גבוה, או מחלות לב ככל שהוא יתבגר.



2
זוהי ארוחה של אדם שהתחיל להבין שאולי כדאי לו לאכול "בריא יותר", הוא בצעדיו הראשונים לשיפור בריאותו אבל עדיין לא בטוח מה זה בדיוק אומר. בהנחה שהוא לא פנה לצמחונות/טבעונות, הוא אולי נחשף לתזונת הפליאו כטרנד החדש והעולה, אבל עדיין שבוי בפרדיגמת המלצות התזונה של מערכת הבריאות.
בשלב זה הוא הפסיק עם המאפים והשתיה המתוקה, אך הוא עדיין אוכל אורז מלא או קינואה כמקור "דגן בריא יותר", הוא לא שם דגש מיוחד על שומן חלילה, בטח לא ממקור החי. מקסימום קצת שמן זית בסלט אולי. לצד חזה העוף/ הביצים/ הדג הוא כמובן ידגיש הרבה ירקות, כולל ירקות שורש, נבטים, זרעים וקטניות שונות. הוא גם ישלב הרבה פירות בין הארוחות (לא בתמונה).
רבים מבצעים את תזונתם בדיוק בצורה זו בהנחה שזו התזונה האידיאלית לבריאותם, לעיתים הם מנסים במודע להגביל כמויות מזון או להגביל שומן, הם לא שמים דגש מיוחד על הגבלת כמות הפחמימות.


3
זהו אדם "פליאוליטי-מודרני" ממוצע. הוא כבר נמצא בשלב בו הוא מבין שניתן, ואפילו רצוי, לשלב בתזונתו נתחים שמנים ועשירים כמו בקר וחלקים פנימיים. לצד הבשר ניתן לראות את הפחמימות הפליאוליטיות כמובן. ארוחה כזו יכולה להיות מבושלת בשומן מהחי כמו שומן בקר, כבש, אווז, חמאה או בייקון, אך אין שום בעיה גם עם שמן זית או שמן קוקוס. הוספת ירקות לצד הבשר חשובה לו מאוד והוא גם משלב פירות בתפריטו, אבל משתדל לא להגזים עם כמותם.
כמות הפחמימות ירדה משמעותית בהשוואה לשלב הקודם והחשיבות של איכות התזונה עלתה.


4
זהו האדם הקטוגני הממוצע. הוא מקדש שומן ומגביל צריכת פחמימות יומית. מטרתו העיקרית היא מיקסום הפקת האנרגיה משומן ולכן ליחס אבות המזון יש חשיבות עליונה. הוא לעיתים משלב מקורות תזונה מהצומח כמו ירקות (מסיבות קולינריות או בטענה שהם מספקים מקורות תזונה מועילים), אך הוא כמובן מקפיד שהם יהיו עם תכולת פחמימות זמינות נמוכה. הוא משתדל לא להגזים עם צריכת החלבונים ואם הוא כבר הגיע עד הלום הוא גם יקפיד על איכות תזונתו לרוב.
מרבית מקורות השומן יכולים להגיע מהחי, אך הוא יכול גם לבחור במקור שומן צמחי אם תחשק נפשו (כמו האבוקדו בתמונה).


5
זוהי ארוחה אידיאלית לאדם הקרניבור. בניגוד לקודמיו, זוהי לא ארוחה רנדומלית אחת - כל תזונתו מבוססת על נתחי בשר שונים ואיברים פנימיים בלבד. הוא הגיע למסקנה שבעצם כל מקורות התזונה הנחוצים לבריאותו מגיעים בזמינות הביולגית הטובה ביותר ממקור החי. הבשר מספק לו את חומרי הגלם הטובים ביותר לבניית ותיקון רקמות. השומן מספק לו מקור אנרגיה אידיאלי, מקור לויטמינים מסיסים חיוניים בשומן ומקור לחומצות שומן חיוניות.
הוא בעל אופי חזק ואין לו שום צורך או רצון לשלב ירקות, קטניות, פחמימות או אפילו מוצרי חלב בתפריטו - כשהוא רעב (דבר שקורה פעם, פעמיים ביום) הוא רוצה את הסטייק העסיסי והשומני שלו, עדיף כמה שיותר נא וששום דבר אחר לא יפריע בצלחת.
אין שום צורך להנביט, לכבוש, להתסיס או לנטרל את הפחמימות / רעלנים / חומצות פיטיות / סיבים או כל דבר אחר בארוחתו - היא מגיעה אידיאלית כמו שהיא. הארוחה הזו טעימה לו מאוד, משביעה ומשרה הרגשת רוגע וסיפוק שאף מזון אחר יכול לספק.


12 תגובות:

  1. היי אביב, אהבתי מאוד את גישת דבר אלי בתמונות; אתה הראשון לדעתי אשר בחר להמחיש את ההבדלים בין מרכיבי התזונה באופן המוצלח הנ"ל. רק מדוע השארת את הדגים ופירות ים מחוץ לתמונה? וזאת ללא קשר לעובדה שיש בנינו כאלו אשר מסיבות רפואיות חייבים להגביל את צריכת הברזל. תודה!

    השבמחק
    תשובות
    1. הייתי צריך לבחור ארוחה אחת בלבד לכל שלב שתמחיש את "אבולוצייית התזונה" שעברתי, זו היתה הנקודה של הפוסט, לא אפשרי להכניס בארוחה אחת את התזונה כולה, מן הסתם יש עוד הרבה שנאכל מעבר לכך אבל מקווה שעקרון הועבר דרך התמונות :)

      מחק
    2. הבנתי. אם כך טוב שלא הזכרתי את אלו שעברו לבשר נא נטו 😜. יתרונות התזונה הקטוגנית מעבר חברי אותיות, בכך שהרבה יותר קל לערוך קניות ולבשל ארוחה לאחר שנפטרים ״מהרעש״ מסביב. אני לרוב בין שלב 4 ל5

      מחק
  2. מדהים. כמה זמן אתה בשלב האחרון?

    השבמחק
    תשובות
    1. כרגע אני לא 100% בשלב האחרון, די קרוב, אבל היו תקופות שהייתי שם לחודשים, אני כן מודע לכך שככל שאני קרוב יותר לקרניבוריות אני מרגיש הרבה יותר טוב. אם קראת את הפוסט הקודם שהעלתי הבעיה העקרית אצלי בשנים האחרונות אלו מוצרי החלב יותר מהכל.

      מחק
  3. אם במדינת ישראל היה ניתן להשיג בשר איכותי ו''נקי'', כזה שאוכל עשב ולא את החרא של עצמו, אז הייתי מסכים איתך לחלוטין. עם כל תחקיר חדש שעוסק בתעשיית הבשר אני מתמלא ספקות בנוגע לטיבה של דיאטה קטוגנית בישראל. לצערי.

    אני אומנם אוכל בשר אבל להתבסס רק עליו אני לא בטוח שיהיה בריא (שוב, אני מדבר על הבשר שבארץ). ולכן אני מתבסס גם על ירקות, אגוזים, שורשים ופירות. מוצרי חלב שנויים במחלוקת אפילו יותר.

    השבמחק
    תשובות
    1. אפשר למצוא בשר איכותי גם בישראל ולא חייב שהוא יהיה גראס פד כדי שהוא יהיה מזין.
      אי אפשר להשוות בין בשר ושומן מהחי (גם אם הוא לא גראס-פד) לבין ירקות, אוגוזים, שורשים ופירות - לא בהשפעה על הסוכר, לא בהשפעה ההורמונלית, לא בויטמינים ובמינרלים, לא בהרכב חומצות האמינו והשומן ולא בהשפעה השלילית שיכולה להגיע מצריכת מוצרים מהצומח דווקא (חומצות פיטיות, סיבים, סוכרים, רעלנים וכו).
      תמיד תהיה עדיפות לבשר ושומן מהחי, כולל דגים, פירות ים, ביצים ועופות, לפחות בספר שלי.

      מחק
    2. מאנונימי למשנהו: "כזה שאוכל עשב ולא את החרא של עצמו"? יקירי, איני יודע מי מכר לך את זה אבל מדובר בתעמולה נטו. הבקר המגודל בארץ אמנם לא ברמה של זה ממרעה טבעי, אבל רמת התזונה טובה (מספוא, גרעינים, תחמיץ, מרעה בעונה) ומעבר לזו של הבקר המגודל בארה"ב על טהרת ה-CAFO, בהנחה שאתה מכיר את המונח וגם אין שימוש בהורמונים ואנטיביוטיקה כזרז גידול. ויש גם את תג "משק חי" המתחייב לסטנדרטים גבוהים כולל תזונה ותנאי גידול. הבעיה העיקרית הייתה ונשארה העלות הגבוהה שהרי אי אפשר להתקיים מחלקי פנים בלבד.רק תתרחק ככל האפשר מבשר בסופר (הארגנטינאי הטרי יוצא דופן) בהעדפה לבשר שלא עבר הכשרה (המלחה).

      מחק
    3. "הארגנטינאי הטרי יוצא דופן"??
      לא יודע אם שמעת חדשות לאחרונה אבל הוא בהחלט ולא טרי ומהווה מחלוקת בשערוריה שלמה. עדיף בשר בסופר, כלשונך, שכן הוא גרוע אך על הארגנטינאי אני לא סומך יותר...

      אני האנונימי שעשה משק ;) והגיב למטה

      יום טוב

      מחק
  4. ומהאנונימים לאנונימי אחר שאביב ענה לו לפני שנתיים וקורא אדוק של האתר.

    בתור מי שעשה משק בבית ספר חקלאי אני יכול לומר לך אנונימי יקר שהמצב בארץ בכי רע. אם בלולים והן ברפתות. הפרות נמצאות בחרא (סליחה) של עצמן. בלולים האטומים שוררת צחנה, תאמין לי שהעבודה שם היא פשוט נוראה ולהכנס לשם לאף אחד לא הייתי ממליץ. *חשוב להדגיש שאני לא טבעוני / צמחוני משום שאדם פשוט ממש אבל ממש לא נועד להיות כזה*
    אבל המצב בארץ נורא. אני יכול רק לתאר לך את המצב בלול כדי לא להלאות אותך... הריח הוא ריח חריף ביותר של אמוניה ומימן גופריתי כמו גם נגזרות פניצלין אז עשה טובה, הבשר בארץ על הפנים. אצל הפרות המצב אולי קצת יותר טוב (בגלל שהרפת לא אטומה כמו הלול) אבל בנושא החלב אם לא די בכך שהוא נורא פיזיולוגית החליבה מאוד לא סטרילית. מאוד.

    אפשר לסכם ולומר שהמצב בארץ נורא. בכי רע. גרידא.אני לא אומר שלא לאכול בשר. להיפך. אני חושב שאדם נועד לקרניבוריות בדיוק כפי שמייזלין חושב (וחבל שהתקשורת והחינוך שוטפים לכולם את המוח עוד מגיל צעיר בשטויות ומחקרים חסרי ביסוס ואמינות אקדמית. אני חושב שצריך להיות אדם משכיל עם תבונה על הכתפיים. אל תהנהנו בכל פעם שמישהו [מיוחס ככל שיהיה] מצייץ. היו ביקורתיים. בחייאת אנשים הם יצורים *תבוניים*. תלמדו. תשכילו.

    אביב. אתה הוא זה שפקח את עיני לפני כשנתיים כשהגבתי על אחד הפוסטים שלך. פקחת את עיני לביקרותיות. אני אסיר תודה על כך. אני עדיין תומך נלהב של הנושא שאתה מקדם. חזק ואמץ. הלוואי וכל אדם יאמץ את הדרך שאותה אתה משתית באתר הזה. חבל, שאני תמיד נתקל בהתנגדות מצד כולם בנושא, שכן הם אטומים למחשבה כי ה-FDA או משרד הבריאות לא טועה. כולנו בני אדם. כולנו טועים. אבל אנחנו מוכרחים להיות משכילים, ביקורתיים ולהפעיל שיקול דעת בתבונה. לאף אחד אין זכות על הגוף הגשמי של אדם אחר, כל אדם לעצמו ולפיכך כל אדם חייב להיות פתוח לדעות ולהסיק מסקנות.

    זה מה שאני יכול לעשות. תקראו. תשכילו. תלמדו. רק בביקורתיות תנצחו.

    יום טוב!

    (ולמקרה שתהיתם אני בן 17)

    השבמחק
  5. הי, הכרתי את סוג התזונה הזה לפני כחודשיים. הורדתי את המאפים קמחים שתיה ממותקת החלפתי שמנים. מרגישה טוב באופן כללי אך לא יורדת במשקל אני קוראת ודומעת סיפורים על ירידות עצומות במשקל. אצלי זה עבד הפוך ועליתי במשקל.
    יש לי כמה שאלות שעדיין לא מוצאת עליהם תשובה... אשמח אם אוכל לקבל כאן תשובה.. דבר ראשון האם דבש זה פליאו? אני בקושי אוכלת פירות ואם כן אז תפוח ירוק. האם צריך להיגמל לגמרי מסוכרים?
    דבר נוסף, לגבי תירס, בכל המקומות כתוב שתירס זה ממש לא. אך כשאני פונה למתכונים של פליאו אני נתקלת בשימוש בקמח תירס או קורנפלור או קמח קונדיטור- מה נכון?
    ודבר אחרון-לא יכולה לוותר על גבינות ויוגורט- האם זה מה שמונע ממני ירידה במשקל? כמה זה רע?
    תודה, שרית

    השבמחק
  6. שלום לך,
    אני 4 חודשים על קיטו, בשלושת החודשים הראשונים הורדתי 20 ק"ג, בחודש האחרון, הירידה נעצרה לגמרי, למרות שאני עדיין די שמן (28% שומן וBMI של 29), אין לי בעיה לאכול רק בשר, אבל אני אוכל הרבה ירקות ירוקים (כרוב, חסה פטרוזיליה, בזיליקום, מלפפון ומעט עגבניה), דגנים, מתוקים, אלכוהול ופירות חתכתי אבסולוטית, פירות אכלתי רק ביציאה מצום של 100 שעות להקל על הקיבה.
    השאלה שלי, הסיבה שאני מתעקש על הירקות היא הטענה שדיאטה שמחולקת ל70% שומן 30% חלבון מאוד קשה על הכליות והכבד, ויש קיטו בלוגרים שמתעקשים שלא בריא לותר על ירק, מה דעתך על הטענה.
    בנוסף, האם אתה ממליץ על איזשהם נתחי בשר ספיציפיים, אני אוכל בעיקר בקר וכבש, בייקון נמנע כי הוא מכיל משמרים וסוכר.

    השבמחק