יום שלישי, 5 בינואר 2016

אם ההנחיה להגבלת צריכת כולסטרול הוסרה רישמית, מי אני שאתווכח...

ציור וצילום שלי

ב 19 לפברואר 2015 עודכנו המלצות התזונה של מחלקת החקלאות של ארצות הברית (באנגלית: United States Department of Agriculture, או בקיצור: USDA), עדכון שקורה כל 5 שנים, בהן הוסרה ההנחיה להגבלת צריכת כולסטרול [מקור למסמך].
עברה כמעט שנה מאז שההנחיה הוסרה וזה תמיד היה ב"מגירת הפוסטים העתידיים" שלי, אבל רק היום הגעתי אליו בזכות תכורת בקבוצה בפייסבוק...

אותי לא באמת מעניין מה משרד החקלאות של ארה"ב ממליץ או לא ממליץ לאכול כמובן - אבל כן חשוב להזכיר למי שחי מתחת לסלע במשך 40 השנים האחרונות, שבהתאם למסמך הזה ניתנות ההנחיות הרישמיות של מוסדות הבריאות בארה"ב עוד משנות ה-70 - הנחיות שהשפיעו בין השאר גם על מערכת הבריאות שלנו כמובן (מי שרוצה לעבור על ההמלצות משרד הבריאות שלנו נכון להיום - יכול לעשות זאת כאן, או לעבור על פירמידת המזון ה"ישראלית" כאן - על אחריותכם בלבד).

אותה הנחיה בוססה על "תאוריית הליפידים" או "תאוריית הכולסטרול", וקידמה את הדעה הרווחת שהולכת לפי הצעדים הללו - "צריכת כולסטרול מעלה את הכולסטרול בדם" - "כולסטרול בדם סותם את העורקים" - "מחלות לב שונות מתפתחות"

אף לא אחד מהצעדים הללו אי פעם הוכח כנכון.
ולמרות שמעולם לא היו ראיות לתאוריה הזו, לא הפריע למשרד הבריאות האמריקני לתת הנחיות להגבלת כולסטרול במשך יותר מ 40 שנים. הדיאטניות ומשרדי הבריאות עדיין תקועים על אותה מנטרה שמקורה במדע גרוע המונח על תאוריה בלבד. תעשיית המזון מקטלגת מוצרים "דלי כולסטרול" או "ללא כולסטרול" כבריאים, וכנראה תמשיך לעשות זאת עוד שנים. אנשים מגבילים ביצים מהפחד שיקבלו התקף לב אם יאכלו יותר מ 2 ביום...
האם ניתן בכלל לאמוד את הנזקים הבריאותיים שאותה הנחיה גרמה להם בדיעבד?
הגבלת כולסטרול (ושומן רווי) כמקור תזונה חשוב שמגיע מהחי בעיקר, הכריחה אותנו לבסס את תזונתנו על פחמימות, דגנים, חלבונים רזים, ושומנים מהצומח לרוב.

בריאות אופטימלית זה לא.

למי שעדיין ממאן להאמין שההנחיה להגבלת כולסטרול מעולם לא היתה מבוססת מדעית, להלן הקטע הרלוונטי הישר מהנחיות התזונה העדכניות שמסביר זאת בעצמו, עם תרגום לעברית לאחריו:

"Previously the Dietary Guidelines for Americans recommended that cholesterol intake be limited to no more than 300 mg/day. The 2015 DGAC (Dietary Guidelines Advisory Committee) will not bring forward this recommendation because available evidence shows no appreciable relationship between consumption of dietary cholesterol and serum cholesterol, consistent with the conclusions of the AHA/ACC (American Heart Association/American College of Cardiology) report
"Cholesterol is not a nutrient of concern for overconsumption

"בעבר הומלץ על ידי הנחיות התזונה להגביל צריכת כולסטרול ללא ליותר מ 300 מ"ג ליום לאמריקאים. הועדה המייעצת להנחיות התזונה של 2015 לא תקדם את ההמלצות הללו משום שהעדויות הקיימות לא מראות קשר ניכר בין צריכת כולסטרול לכולסטרול בדם, מה שעולה בקנה אחד עם מסקנות המסמך של ה AHA/ACC (אגודת הלב האמריקאית/מכללה האמריקנית לקרדיולוגיה). 
אין צורך לדאוג מצריכה מוגזמת של כולסטרול"

במילים אחרות - "יש לכם אישור לאכול כמה כולסטרול שאתם רק רוצים", או - "אם בא לכם, תאכלו גם 12 ביצים ביום"

עכשיו רק נשאר להוריד גם את ההנחיות להגבלת צריכת שומן, שומן רווי, ומלח, ואנחנו חצי דרך שם...

אביב

הכריכה של המגזין TIME מ 1999 - רלוונטי גם להיום [מקור]

7 תגובות:

  1. נראה שנשיא המכללה האמריקאית לקרדיולוגיה (שעליהם מתבססים בהמלצות האלה), לא מסכים עם ההמלצות החדשות של משרד הבריאות האמריקאי... http://www.forksoverknives.com/why-cholesterol-still-matters/

    השבמחק
    תשובות
    1. המאמר שהבאת פורסם באתר שמקדם טבעונות עם אג'נדה די ברורה Forks over knives (תבדוק באתר עצמו). ולמרות שהעובדה הזו לא אומרת שהתוכן שגוי, חשוב להדגיש זאת. להגיד שהם שמחים שכולסטרול הוא כבר לא מזין שצריך להגבילו - לא יקרה בזמן הקרוב.

      במאמר טוענים שלדר' ויליאמס (נשיא המכללה האמריקאית לקרדיולוגיה) יש "תגובה מעורבות" בנושא.

      ואז הם מעלים שדר' וילאמס מבסס את חששותיו על מאמר שפורסם לפני שלוש שנים. בדקתי את המאמר בעצמי בכדי לראות במה מדובר.

      זוהי מטה אנליזה של 22 "מחקרים" שמשווה בין אוכלוסיה שצורכת כביכול יותר מביצה ביום (בין השאר), לבין אוכלוסיה שצורכת פחות מביצה בשבוע (בין השאר).
      אני מציין "בין השאר" כי כמו בהרבה מאוד "מחקרי" תזונה כאלו, אלו הם מחקרי תצפית רעים שמבוססים על שאלונים, שלא מבודדים משתנים אחרים, שמתמקדים אך ורק בדבר שהם מנסים "להפליל".
      במילים אחרות - אנשים שאוכלים הכל מהכל, שממלאים שאלונים בהם הם מציינים פחות או יותר את כמות הביצים שהם אוכלים בממוצע - ועל אותם אנשים עושים בדיקות מסוימות כל תקופה שנקבעת מראש בנסיון להוכיח שביצים הם הבעיה...

      אין אפשרות למצוא קשר בין צריכת ביצים, או כולסטרול, למחלות לב לפי מחקרים גרועים כאלו - זו בדיוק הסיבה שהמלצת הגבלת הכולסטרול הוסרה.

      אפילו בסיכום של המטה אנליזה צוין במפורשות שלא נמצא קשר בין מחלות לב לכמות צריכת הביצים (כמה מתפיע..), אבל הם פשוט חיפשו בסטטיסטיקות עד שהם מצאו ממצאים "מדאיגים" שצריכת ביצים יכולה כביכול לגרום להם. כאשר אי אפשר להסיק שום מסקנה ממחקר כזה - זו פשוט בדיחה.

      מי שמבסס את טענתו על מאמר שכזה נמצא בערך 50 שנים מאחור כשזה מגיע למחקר בריאות האדם ותזונה . הייתי אומר שמקומו יחד עם אנסל קיז...

      זה המאמר מטה אנליזה המקוצר:

      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23676423

      והמלא:

      http://ajcn.nutrition.org/content/98/1/146.long

      וזו המסקנה בסופו:

      CONCLUSIONS:
      This meta-analysis suggests that egg consumption is not associated with the risk of CVD and cardiac mortality in the general population. However, egg consumption may be associated with an increased incidence of type 2 diabetes among the general population and CVD comorbidity among diabetic patients.

      מחק
  2. אז גם ממלח לא צריך לפחד?

    השבמחק
  3. למגיב הראשון - הנה ציטוט מתוך הקישור שצרפת:
    the study also clearly demonstrated that the group with high egg consumption developed diabetes 42% more often.
    אין מילים.

    השבמחק
    תשובות
    1. ראה את תגובתי למגיב הראשון...
      יש מילים.

      מחק
  4. נו, והיום, שוד ושבר, ארגון הבריאות העולמי חוזר להזהיר משמון רווי
    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5251765,00.html
    אליבא ארגון הבריאות העולמי ממליץ להגביל צריכת שומן ל-30% מן התפריט, ולהימנע מצריכת שומן רווי.
    למען הסר ספק, אני סוכרתי, מקפיד מזה 4 חודשים על תזונה קטוגנית, וערכי הסוכר שלי פנטסטיים, כשאת כל הכדורים השלחתי לפחץ
    אבל את הקולסטרול אני מפחד למדוד...
    אז מה אתם אומרים?

    השבמחק