יום שישי, 8 במאי 2015

תזונה קרניבורית והריון - סיפורה של קלי וויליאמס



אחת השאלות הנפוצות שעולות בקרב קהל הנשים שמבצעות תזונה קטוגנית, או נמוכה בפחמימות (או מתעניינות בדרך חיים זו לבריאותן), היא האם ניתן לקיים הריון בריא על תזונה שכזו?

כל ההמלצות הקונבנציונליות לתזונה בריאה בהריון פוסלות את הרעיון על הסף כמובן, בטענה שזו לא תזונה "מאוזנת", ושהורדה משמעותית בפחמימות עלולה לגרום לבעיה כלשהי בהריון (המון טענות חסרות בסיס).
בשל מחסור במידע רלוונטי ועדכני בנושא תזונה קטוגנית והריון, החלטתי להעלות עדות מתורגמת, אחת מני רבות, של אישה אחת אמיצה, בשם קלי וויליאמס שעברה שני הריונות על תזונה קרניבורית (!) - תזונה שהיא הקצה הרחוק ביותר של תזונה נמוכה בפחמימות, על בסיס החי בעיקר.


קלי העלתה את העדות שלה לפוסט שפתחתי, כשפניתי לקבוצה בפייסבוק Zero In On Health (קבוצה התומכת בתזונה קרניבורית), בבקשה לתרגם עדות ממישהי שעברה הריון על תזונה קרניבורית. הרבה מהן בקהילה הזו מבצעות את התזונה כבר שנים רבות. קלי ישר נענתה בחיוב.
אני ממליץ לעבור על הדיון שהתפתח בפוסט ולקרוא עדויות נוספות (קישור ישיר לפוסט - הקבוצה היא קבוצה פתוחה, ולכן כל אחד עם חשבון פייסבוק יכול להשתתף בדיון).
מאז אותו דיון קלי פתחה בלוג מעולה שמתמקד במסע שהיא עברה, ועל השינוי המשמעותי בחייה בעקבות התזונה הקרניבורית. לבלוג קוראים My Zero Carb Life.
ניתן גם להגיע ישר לפוסט הספציפי שלה שמתמקד בהריון ותזונה קרניבורית בקישור הזה, אבל אני ממליץ בחום לקרוא את כל המסע המדהים שהיא עברה, מהפוסט הראשון בבלוג.

כפי שתראו מיד, מסתבר שזה אפשרי, ואני הייתי אומר אף כדאי, לעבור הריון בריא על תזונה ללא פחמימות, במיוחד אם האם כבר מותאמת למצב מטבולי על בסיס שריפת שומנים עוד לפני ההריון (למרות שישנן עדויות שאני מכיר אישית, של נשים שעברו לתזונה הזו עוד בזמן ההריון).

  • בכל מצב, נא לעשות כל שינוי בתזונה, בעיקר בזמן ההריון, בתאום מלא עם רופאת המשפחה ובמעקב צמוד.


לפניכם העדות של קלי במילים שלה, כפי שהיא העלתה לאותו פוסט בקבוצה, יחד עם תמונות:


אני אוכלת תזונה קרניבורית מעל לחמש שנים, וחמש שנים קודם לכך הייתי על תזונה מאוד נמוכה בפחמימות. על ידי הורדת הפחמימות הצלחתי להוריד 55 קילו.

נכנסתי להריון עם הילדה הראשונה שלי כשנה לתזונה הקרניבורית, ולאורך שני ההריונות נשארתי על התזונה כמעט ללא פחמימות כלל.
בניגוד לנשים אחרות, לא חוויתי בחילות או הקאות במשך ההריונות. הרגשתי די טוב, ונהנתי מההריון. היו לי מעט מאוד חשקים לדברים מתוקים או פחמימתיים, והתענגתי רק על מלפפון חמוץ פה ושם - זה היה הדבר היחיד שלא היה חלק מהתזונה הקרניבורית שלי. לא אכלתי פירות, לא ירקות, לא לחמים/דגנים/"סיבים", או כל דבר אחר לא קרניבורי.
למרות העובדה שהייתי עם עודף משקל רוב חיי, אני עדיין די רזה, אפילו אחרי שני ילדים.
היום ילדיי בני שנתיים ושלוש. הם פקחים, בריאים, שמחים, ופשוט מתוקים! הם אוכלים תזונה מאוד נמוכה בפחמימות, גבוהה בשומנים, בעיקר על בסיס החי. הם אינם מפתחים התפרצויות זעם טיפוסיות. הם לא מצוברחים או נרגזים. מאוד כיף להיות איתם או בנוכחותם. הם גם די חכמים (בת השלוש שלי יכולה כבר לקרוא יותר טוב מרוב ילדי הגן!) ומאוד בריאים (ויש להם גם מבנה שיניים מאוד מרווח וישר גם!).
אין לי שום דרך לדעת כמה מכך נובע מהתזונה שלי (ושלהם), אבל אני כן יודעת שאם אי פעם יהיו לי עוד ילדים, אני לא אחלום לעבור את ההריון עם פחמימות בתזונה. אני מאמינה שאימהות שלא אוכלות פחמימות מביאות תינוקות בריאים יותר, שמחים יותר, ויפים יותר לעולם.
הייתי שוקלת מעל 117 קילו בעברי, שמלת הכלה שלי היתה במידה 22/24, ורק המשכתי להשמין אחרי שהתחתנתי.
וכעת, עשר שנים מאוחר יותר, אני שוקלת פחות מ- 61 קילו. אני מרגישה מעולה! יש לי שני ילדים מדהימים, ואני לא סובלת יותר מעודף משקל. אני לא מתאמנת כלל ולעולם לא מרגישה רעבה. התזונה הקרינבורית מעולה!
הנקתי את שני ילדיי. הייתי צריכה לשתות הרבה מים ולאכול הרבה שומן*. הנקתי את בני עד שהוא היה בן 21 חודשים.

* באחת התגובות בפוסט, אחת החברות הגיבה שישנן עדויות של נשים שאוכלות חבילת חמאה שלמה ביום בכדי להעלות את תפוקת החלב - ההגיון הבריא שלי אומר בברור שאסור להגביל שומן על התזונה בזמן הריון או הנקה! בעיקר ללא פחמימות בתפריט.
עם הבת שלי, חיכיתי עד שהיא תהיה בת שישה חודשים לפני שהצגתי לה משהו שונה מחלב אם (ומעט פורמולה בימים שלא יכולתי לשאוב חלב בעבודה, אבל זה לא קרה לעיתים תכופות). התחלתי איתה עם פירה בשר, עשוי בעיקר מצלי. 
התחלתי לתת בשר לילד השני שלי מהרגע שהוא התחיל לאחוז בו ולהכניסו לפה. הוא היה מוצץ עצמות עוף ובורגרים בדיוק לפני שמלאו לו חמישה חודשים. הוא לא היה מסוגל לקבל הרבה "בשר אמיתי" מפני שלא היו לו שיניים, אבל הוא היה "לועס" אותו, והוא אהב את הטעם. הכנתי לו פירה בשר גם כן, אבל התרכזתי יותר על חתיכות בשר, ברגע שהוא ניגמל מממנהג מציצת הבשר.
וזה עבד נהדר! לשני הילדים יש תאבון נפלא והם אוהבים מבחר נרחב של חלקי בשר שונים. הם לא בררנים כלל ותענוג לאכול איתם... בניגוד להרבה פעוטות אחרים שאני מכירה.
בנוסף, שאלתי בפוסט לגבי עדות שזכרתי בנוגע לחלב האם, ועד כמה שהוא היה עשיר על התזונה, ואומנם קלי ישר נזכרה במקרה הבא:
כאשר ביתי נולדה, האחות עצרה אותי במסדרון בזמן שנשאתי בקבוק עם החלב שלי בכדי להגיב עליו! הצבע והמרקם היה מאוד שונה מחלב אם של נשים אחרות, היא טענה. היא אמרה שלרוב הנשים חלב האם נראה כמו חלב דל שומן. לחלב שלי היה צבע צהוב יפה ושכבה עבה של שומן כאשר הוא התייצב. הוא היה כמו שמנת! שני ילדיי בטוח לא התלוננו!

קלי מאוד שמחה לחלוק תמונות של ילדיה המדהימים, ואני החלטתי להעלות את כולן.

תומס נהנה מבשר מהרגע הראשון שהוא נגמל מחלב אם:





ילדים שמחים ובריאים על תזונה מאוד נמוכה בפחמימות, על בסיס בשר בעיקר:











להמשך קריאה נוספת

לצערי, אין הרבה חומר מדעי מבוסס על מחקרים שמבוצעים על בני אדם בנושא תזונה קטוגנית והריון, בטח שלא על תזונה קרניבורית ("חלילה" לא לפגוע באם או בעובר על ידי המנעות מסוכרים מוחלטת!), אבל ישנם מספר מקורות, בעיקר מעדויות ובלוגים של אנשים שחיים זאת, בדיוק כמו שקלי וויליאמס עושה:

1. תזונה דלת פחמימות לסוכרת הריון (חלק א') - חלק ראשון בפוסט חדש, בנושא תזונה נמוכה בפחמימות וסוכרת הריון, מאסף והגר פלדמן ב"בלוג דל פחמימות".

2. ניתן גם לקרוא על תינוקות וקטוזיס בפוסטים ישנים שלי - בפוסט הזה, ובפוסט הזה.








ממליץ גם לצפות בראיון הבא, בנושא תזונה נמוכה בפחמימות ופוריות, עם מומחה לפוריות, דר' מייקל ד. פוקס





העדות של קלי באנגלית


Kelly Williams Hogan: I have eaten a ZC diet for over five years, and I ate a VERY low-carb diet for the five years prior to that. By eliminating carbs, I was able to lose over 120 pounds.

I got pregnant with my first child after about one year of ZC eating, and remained almost completely carb-free throughout both of my pregnancies. 

Unlike many women, I had NO nausea and/or vomiting during my pregnancies. I felt quite good and enjoyed pregnancy. I had very few cravings for anything sweet or carby, and only indulged in a pickle here or there. That was my one non-ZC indulgence. I ate no fruit, no other veggies, no breads/grains/"fiber", or anything else non-ZC. 

Despite the fact that I had been quite overweight for most of my life, I am still rather thin now, even after having two babies.

My children are now ages 2 and 3. They are smart, healthy, happy, and just lovely! They eat a VERY low-carb, meat-centered, high-fat diet. They don't throw typical toddler temper tantrums. They aren't moody or exasperating. They're really pleasant and fun to be around. They're also quite smart (my 3 year old can already read better than most kindergarteners!) and very healthy. (And they have very well-spaced, straight teeth, too!).


I have no way of knowing how much of this is due to my diet (and theirs), but I do know that if I ever have more children, I would never dream of going through a pregnancy with carbs in my diet. I think carb-free mammas make the healthiest, happiest, and prettiest babies.


I used to weight over 260 pounds. My wedding dress was a size 22/24, and I only got bigger after I got married. 

And now, ten years later, I weight just under 135. I feel amazing! I have two great kids and no longer have a weight problem. I don't work out at all and never have to go hungry. ZC life is GOOD!!

I breastfed both of my babies. I had to drink LOTS of water and eat plenty of fat, though. I nursed my son until he was about 21 months old.

With my daughter, I waited until she was six months old before giving her anything other than breastmilk (and a little formula on days when I couldn't pump milk at work, but she didn't have to do that often). I started her with homemade, puréed meats, mostly roasts.

For my second-born, I let him have meat as soon as he could grab it an put it in his mouth. He was sucking on chicken legs and burgers just before turning 5 months old. He couldn't get a lot of actual "meat", since he had no teeth, but he would "gum it" and loved the taste. I did some purées with him as well, but focussed more on whole pieces of meat, as is done with the Baby Led Weaning approach.

It worked beautifully! Both children have incredibly good appetites and love a huge variety of meats. They aren't picky at all and are a pleasure to eat with...unlike most toddlers I know.

It was me! When my daughter was born a nurse stopped me in the hallway as I was carrying a bottle of my expressed milk to comment on it! The color and consistency was very different from other mothers' milk, she said. She said most breastmilk looked almost like skim milk. Mine have a lovely yellow color and a large layer of fat when it settled. It was like cream! I certainly had no complaints from my two babies!

6 תגובות:

  1. פוסט מצוין וחשוב. ברור לי לגמרי שאפשר וכדאי לעבור הריון על תזונה קרנבורית וגם להניק על תזונה קטוגנית. העובר והתינוק יקבלו את המזון הכי טוב שיש.

    הדבר היחידי שאין לי לגביו תשובה, הוא לגבי תקופת הסתגלות. כלומר, אישה שניכנסה להריון כאשר היא פחמימתית ורוצה לשנות את התזונה שלה במהלך ההריון לקטוגנית . או אישה פחמימתית שילדה ובזמן ההנקה רוצה לעבור לתזונה קטוגנית.

    אנחנו יודעים שהמעבר מלווה בתקופת התסגלות בהם מתרחשים שינויים פיזיולוגים. קטונתי לדעת מה קורה במקרה כזה. כמובן שנמצא מקרים בהם הכל עבר בשלום אבל יתכנו מקרים בהם זה לווה בדברים לא טובים כמו הפלה. מעבר בתקופת ההנקה עלול להסתיים באובדן יצור חלב אם. כמובן שאפשר להאשים את זו שביצעה את התזונה שלא עשתה אותה נכון. אבל אם לא לעשות את התזונה נכון עלול לגרום לנזק, אז זה סיכון שחייבים לקחת בחשבון.

    השבמחק
    תשובות
    1. צודק מוטי, וחשוב לציין זאת שוב - כל שינוי תזונתי, צריך לעשות במעקב רופא מוסמך, בעיקר בזמן הריון!

      מחק
  2. פוסט מעניין ביותר, תמשיך להעלות עוד עדויות, זה בהחלט מעורר התרגשות :)
    רק לא הבנתי משהו - היא ציינה כי לילדיה יש שיניים ישרות. אתם רוצים לאמר לי שזה גם נובע מתזונה?

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה יונתן.
      כך טען דר' ווסטן איי פרייס לפחות, במחקר שלו על תזונה ילידית אל מול אלו שביססו את תזונתם על תזונה מערבית עם פחמימות וסוכרים.

      מחק
  3. ממש נהניתי לקרוא :) נחמד לשמוע שהיא לא חוותה בחילות והקאות בהיריון. זה מזכיר לי את הטענות של נורה גדגאודס בקשר לגלי חום בגיל המעבר- לא אמור לקרות לאישה בריאה ששומרת על תזונה קיטוגנית. אנחנו כל כך רגילים לתופעות הללו, עד שלפעמים נראה לנו שזה המצב התקין. אולי בחילות בהיריון הן לא מצב הכרחי. אבל שאלה לי- האם אתה מכיר מחקר על "תינוקות קיטו"? ילדים לאמהות ששמרו על תזונה קיטוגנית בהיריון או שאכלו מינקותם תזונה כזו. האם יש מחקרים שמתעדים בדיקות, מדדים, גובה, יכולות קוגניטיביות..
    תודה :)

    השבמחק
  4. אשמח לרופא מלווה בזמן הריון מכירים רופא או תזונאי שהוא קטוגנית?

    השבמחק