יום ראשון, 26 באוגוסט 2012

מה זה פליאו

פליאו (קיצור לתקופה הפליאוליטית) היא דרך חיים המאמצת הרגלי מחייה שונים שמבוססים על התקופה של התפתחות המין האנושי מלפני המהפיכה התעשייתית. תנועה זו מאמינה שהמין האנושי התפתח על פני כדור הארץ כצייד ולקט במשך יותר משתי מיליון שנים, השפעות של מזג אויר ובעיקר שינוי תזונתי גרמו להתפתחות הגנום האנושי וגדילתו של המוח הגדול שאנו נושאים עמנו היום.
לפני 10,000 שנים החלה המהפיכה החקלאית וכך בהדרגה הפכה את רוב תושבי העולם מציידים לעובדי חקלאות בעיקר. בייתנו את מוצרי הדגן, בייתנו חיות משק וגידלנו ירקות ופירות בהתאם לעונות השנה. ככל שנהיינו פחות תלותיים בחיות צייד, הפכנו לתושבי קבע שמעבדים את אדמותיהם וחורשים את השדות ללא הצורך התלותי בחיות הצייד - דרך חיים אמינה ונוחה יותר.

* אגב, וזו דעתי האישית, רק בגלל שעברנו מציידים ולקטים לחקלאים אינה הסיבה לבעיות העולם המערבי, הבעיות התחילו כאשר הצגנו סוגי מאכלים שונים שלא היו חלק מהתפריט שלנו כלל לפני התעשייה החקלאית - וזו הסיבה שקראתי לבלוג שלי "מעבר לפליאו", אני לא נגד שום חקלאי ובאמת תומך בחקלאות מקומית ונכונה (פרטים בהמשך)

בעיקרה של דרך חיים זו נעוצה הדיאטה, שלפיה כל מה שהיה זמין ונגיש לציידים וללקטים מלפני המהפיכה החקלאית צריך להוות את מקור התזונה. בבסיסה יהיה בשר, עופות, דגים, בייצים ומאכלי ים - תמיד יש לשאוף לבשר שגודל על מזון טבעי לאותה חיה (לא חובה למי שלא יכול) כמו בקר שגודל על עשב, תרנגולות שמסתובבות חופשי לליקוט מזונם,  דגי ים ולא בריכות וכו. עם השנים, ככל שהמדע מתקדם הפכה התנועה מ"לאכול בשר רזה ללא שומן" ל "למצוא את החלקים השמנים יותר של החיה" וזה בעצם מהווה את בסיס הפירמידה.
בנוסף למוצרי הבשר יש לצרוך ירקות ללא הגבלה (להגביל ירקות עמילניים), מעט פירות - לפי העונה, תמיד עדיף פירות יער אם אפשר.
מוצרי החלב הם איזור אפור, חלק מהאנשים טוענים שבגלל שזה לא היה חלק מהדיאטה שלנו לפני המהפיכה החקלאית אז עדיף להמנע מכל מוצרי החלב (אני אגע בזה בפוסט נפרד). מידי פעם אפשר לנשנש על קצת אגוזים...

בעצם הפירמידה צריכה להראות כך:

פירמידת פליאו

יש להמנע לגמרי מכל מה שלא היה נגיש לנו בתקופה הזו:

סוכר הוא אחד המרכיבים הגרועים ביותר בתזונתינו היום - להוריד את כל המשקאות הממותקים, כל המאכלים המעובדים בו הוא נמצא (כמעט בכל אוכל מעובד סוכר הוא אחד מהמרכיבים הראשונים)

חיטה ומוצרי הדגן - בניגוד לאמונת הכלל, מוצרי הדגן אינם חיוניים לנו כלל, רוב האנשים לא מודעים כלל לנזק שנגרם להם מצריכה של מוצרים אלו - להוריד את כל מוצרי המאפה, הדגנים וכל מה שבנוי על בסיסם: לחם, פיתות, ספגטי, בייגלה, לפות וכדומה.

שמנים תעשייתיים - להוריד את כל השמנים ממקור זרעיי צמחים כמו קנולה, טירס, סויה וכדומה להוריד מרגרינות אתמול. להשתמש בשומן מהחי כמו חמאה (מזוקקת למי שרגיש), שומן כבש/אווז ושמנים טרופיים כמו שמן קוקוס ושמן דקלים, מעט שמן זית גם טוב.
 

* יש להמנע לחלוטין מכל מוצרי הסויה ולהמנע מבוטנים לגמרי - מוצרים אלו בעלי תכונות מאוד רעילות (בוטנים הם סוג של קטניות ולא אגוזים)

אז התאור הנ"ל מביא לכם ממש בקצרה את תוכן הדיאטה, נכון לעכשיו אני לא רוצה לעסוק יותר מידי בפרטים, רק רציתי להסביר לכם על רגל אחת את בסיס הדיאטה. אני מאמין שאם יהיה לכם קצת רקע, המשך הבלוג יהיה קל יותר להסברה.
אם ברצונכם ללמוד עוד על דיאטה זו, יש אין ספור אתרים באינטרנט היום, רובם באנגלית.
אך לשימחתי ישנם מספר בלוגים מעולים בנושא גם בעיברית:

http://www.paleostyle.co.il/

http://www.kadmoni.com/

http://etgarkadmoni.blogspot.com/

מטרתו של בלוג זה היא להביט אל מעבר לפליאו, להבין כיצד פועל גופינו, לפענח כיצד ניתן לקחת את בסיס הדיאטה הזו ובאמצעות המדע שעומד לרשותינו היום, ליישם ולהבין מה קורה לגופינו כאשר אנו אוכלים כך.
בעצם כיצד נוכל לחיות חיים ארוכים יותר ובתקווה חסרי מחלות בעולם המודרני בו אנו נמצאים כיום.

אביב

תגובה 1: