יום שבת, 11 באפריל 2015

תזונה קטוגנית כדרך אפשרית להתמודד עם סרטן - מחקר פיילוט קטן ומבטיח מ 2012

Targeting insulin inhibition as a metabolic therapy in advanced cancer: A pilot safety and feasibility dietary trial in 10 patients

הנ"ל הוא מחקר קטן שפורסם ב 2012 (מקור)

מטרת המחקר:

המחקר בוצע כדי לבדוק האם שינוי תזונתי של הורדת הפחמימות ל 5% מהקלוריות (מה שגורם כמובן להפחתת כמות ההורמונים האנבוליים, אינסולין ופקטור גדילה דמוי אינסולין 1 ו 2), מקדם מצב מטבולי שמשפיע על קצב הגידול הסרטני.

המחקר בוצע על מקבץ קטן של אנשים עם סרטן מתקדם מסוגים שונים, 10 מתוך ה 12 סיימו 26 ימים, מתוך 28 ימים שהוקצבו למחקר.
השניים שירדו מהמחקר, לא המשיכו מסיבות אישיות (אחד בגלל חופשה, השני ממחלה ביום השני).
נחקר נוסף לא היה כשיר לתוצאות מסיבה בריאותית אחרת.
מה שמשאיר לנו רק 9 תוצאות רלוונטיות.

חשוב להבין שאלו אנשים עם מקרים קשים של סרטן מתקדם, שעברו לפחות 2 טיפולים סטנדרטיים שלא עזרו - מחקר תזונתי כזה יהיה אפשרות אחרונה בדרך כלל (וכמה חבל).

Eligible patients had incurable, advanced cancer with FDG-avid tumors detected by PET scanning, with progressive disease after at least two conventional anticancer treatments.

למרות שהחוקרים נמנעו מלהגביל קלוריות וניסו לשמור על משקל גוף יציב לאורך המחקר (שלא תעלה הטענה שאם יש שיפור, זה בגלל "הירידה במשקל"), הנחקרים בצורה לא רצונית אכלו 35% פחות קלורית, וירדו בממוצע 4% ממשקל גופם.

גופי קיטון מקושרים ישירות לריכוז האינסולין בדם. פחות אינסולין = יותר קיטוזיס. מאוד מעניין והגיוני כמובן, אבל נחמד לראות "אישור מהרופא":

Ketonemia versus insulinemia: the lowest insulinemia correlated with the highest ketonemia levels, as physiologically expected. 

תוצאות המחקר:

4 מתוך ה 9, הראו המשך התפתחות של הגידול כמו לפני השינוי התזונתי.

5 מתוך ה 9, הראו עצירה בהתפתחות הגידול (קראתם נכון, זו לא טעות), כאשר אחד מתוך החמישה הראה רגרסיה (!) - כלומר ירידה בהתפתחות הגידול. אני מדגיש, כל זאת על ידי שינוי תזונתי בלבד, והורדת הפחמימות בפרט.

מה שמדהים לדעת, זה שהנחקר שהראה את התוצאות הגרועות ביותר, היה זה עם רמות גופי קיטון הנמוכות ביותר:

SD/PR in only five subjects was not a remarkable finding for a short study considering the variable course of even aggressive cancers, but it is noteworthy that all subjects with SD/PR exhibited high levels of ketosis, whereas the most blunted ketosis was observed only in patients with continued PD (progressive disease).




השגות וחולשות של המחקר:

1. המחקר בוצע על מקבץ מאוד מצומצם של אנשים, קשה להוכיח ממנו משהו חד משמעי.

2. המחקר היה מאוד קצר - ארבעה שבועות זה ממש מעט, הנחקרים רק עוברים את תהליך ההסתגלות לקטוזיס בשלב הזה.
מה היה קורה אם היו מאפשרים לנחקרים להישאר על התזונה לאורך מספר חודשים, בשלבים שהם כבר מותאמים לקיטוזיס מלא?

3. גופי הקיטן בדם שנבדקו בזמן המחקר לא היו גבוהים מספיק לדעתי, לפי הגרף, זה נראה שרובם לא עברו 1.0 מילימולר B-OHB בדם. לפי פר' סייפריד ודיאגוסטינו, עדיף להשאירן מעל ~3.0 מיל'. משך המחקר ואולי חוסר הדגש על כמות חלבונים יכול להסביר זאת (?).



4. המחקר בוצע על אנשים עם סרטן מתקדם מאוד. מה יהיו התוצאות על סוגי סרטן שונים בדרגות נמוכות יותר?

5. לא מצליח לראות יומן מסודר של המזון שנצרך על ידי הנחקרים. יש דרכים רבות להיכנס לקטוזיס ומקור המזון לפעמים חשוב לא פחות.


לסיכום:

אפילו למחקר כזה קטן וקצר, אלו תוצאות מאוד מרשימות. ואם הן יעמדו במבחן המציאות, אין שום תרופה בשוק שמתקרבת לכך.
בשנים האחרונות האפשרות של שינוי תזונתי, ותזונה קטוגנית בפרט, כקידום מצב מטבולי להמודדות עם סרטן, תופסת תאוצה מחקרית ועניין רב בעולם הרפואה. המחקרים השונים שמבוצעים כרגע מראים תוצאות ונתונים מעניינים ומבטיחים.
אני מתכנן בעתיד לכתוב פוסט ספציפי בנושא על המכניקה האפשרית של סרטן כמחלה מטבולית, ומדוע הורדת הפחמימות (והאינסולין) יכולה לקדם את אותה סביבה מטבולית שתעזור להתמודד עם גידולים סרטניים שונים.
עד אז, יש עוד הרבה לקרוא, ואני לא מתיימר להבין את הנושא המסובך הזה כמומחה, אפילו לא כחובבן. אני רק רוצה להעלות את המודעות, ושאנשים (ואולי גם אונקולוגים) שסרטן נוגע בחייהם, יהיו מודעים לכך, ויחקרו גם בעצמם.

לקוראים עם חשבון פייסבוק פעיל, ריכזתי חומר רב בנושא בתקייה שנמצאת בקבוצתי, "תזונה קטוגנית" - קישור ישיר לתקייה (סרטן ותזונה קטוגנית), שם ניתן לעבור על מידע רב ונגיש.
אני מקווה שכאשר אגיע לפוסט בנושא, אעלה כבר את כל הקישורים הרלוונטיים בהתאם.

בבריאות איתנה,
אביב

11 תגובות:

  1. אני חולם?!?!?!?!?!?!?! פוסט חדש - יש!!!!! עשית לי אתה היום :)

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה ידידי, מקווה לחזור עם עוד פוסטים :)

      מחק
  2. הבעיה אצל חולי סרטן סופניים בשלבים מאוחרים מאוד היא שעד שהם נכנסים לקיטוזיס (מה שיכל לקחת כ-3 שבועות) הם כבר מתים. מדבר מנסיון לצערי...

    השבמחק
  3. Yeh חזרת גם אם לזמן מה ותודה על המאמר התמציתי והענייני. נקווה רק שלא "תייבש" אותנו שוב (-: יוצא לי לפגוש אנשים רבים (נשים וגברים "בריאים" וממש חולים) במהלך השבוע, ואני מופתע בכל פעם מחדש, כמה מקובעים הם בדרכיהם ושבויים בהבלים שהלעיטו אותם. עצוב ביותר לאור העובדה שההמלצות שהם מיישמים מובילות אותן לדרך ללא מוצא או מקצינים את מחלתם וכו'.

    השבמחק
    תשובות
    1. קשה מאוד לאנשים לשנות את ההרגלים שלהם, במיוחד הרגלי אכילה.

      מחק
  4. ישנו מנגנון נוסף לדיכוי הסרטן בדיאטה קטוגנית דלת חלבונים - הגבלת צריכת החומצה האמינית מתיונין. זו חומצה אמינית שהגוף לא יודע לייצר בעצמו והיא חיונית לסינתזה של חלבונים חדשים. תאי הסרטן עסוקים בהשתכפלות שדורשת יצירת חלבונים חדשים, ולכן זקוקים למתיונין רב. הגבלת המתיונין עוצרת את השתכפלות התאים הסרטניים.
    ישנן תוצאות מבטיחות לניסויים בהגבלת צריכת המתיונין בעכברים ובבני אדם.

    השבמחק
    תשובות
    1. איך אפשר לדעת באילו מזונות נמצאת חומצת האמינו מתיונין?
      אם למשל אוכלים בשר בקר האם החלבון הזה נמצא שם?

      מחק
    2. קראתי הרגע על המתיונין
      זה נמצא בבשר בקר ובכבד בקר ובדגים ועוד.ובכן זה לא מסתדר עם התזונה הפליאוליתית קטגונית שזו תזונה שמרפאה סרטן.מהיכן שאבת את המידע הזה שמתיונין עוזר להתפתחות תאים סרטניים?אם כך כל חומצה אמינית עוזרת להתפתחותם וכאשר תמנע מעצמך חומצה אמינית מסויימת אז תפגע גם בבריאות התאים הבריאים.
      הדגש בבלימת תאים סרטניים הוא הורדת הגלוקוז והעלאת הקיטונים.
      יש גם את עניין החומציות של הגוף.סרטן זקוק לסביבה חומצית כדי להתפתח.
      מניעת חומצת אמינו מסויימת מהגוף לדעתי לא תהיה מועילה ובלתי אפשרית בתזונה קטגונית פליאוליתית.

      מחק
  5. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק